لذت روز های آفتابی همراه با سلامتی

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، فصل گرما شروع شده است و اگر در زیر نور خورشید از ضد آفتاب استفاده نکنید، سلول‌های DNA پوست خود را در معرض آسیب شدید و شکل‌گیری نوع خطرناکی از سرطان قرار می‌دهید. بنا بر اعلام انستیتوی سرطان پوست امریکا، سالانه بیش از ۱۰ هزار آمریکایی از بیماری ملانوما جان خود را از دست می‌دهند. این نوع سرطان کشنده معمولا به‌وسیله‌ی دریافت اشعه‌ی فرابنفش (UV)  نور خورشید یا برنزه کردن به‌ وجود می‌آید. قرار گرفتن در معرض یکی از این موارد باعث رشد خال‌های سرطانی می‌شود. اگر این علائم به‌موقع شناسایی نشوند، ملانوما به سایر نقاط بدن سرایت می‌کند؛ در این صورت، کنترل آن مهارنشدنی است و می‌تواند منجر به سرطان شود. بنابراین نیاز است که در صورت صرف وقت در زیر نور خورشید و مخصوصا در طول ماه‌های تابستان که شاخص UV و نور شدت پیدا می‌کند، از ضد آفتاب استفاده کنید.

در ادامه، توضیحات دو متخصص پوست در مورد مدت زمان محافظت ضد آفتاب‌ها و نحوه‌ی تجدید استفاده‌ی درست آن‌ها را می‌خوانیم.

میزان SPF ضد آفتاب، برای مدت دو ساعت کافی است

جان زامپلا، متخصص پوست در مرکز سلامت لنگان از دانشگاه NYU، می‌گوید:

مدت‌زمان تجدید دوساعته‌ی ضد آفتاب از نتیجه‌دهی تست SPF تعیین شده است. مدت‌زمان دوام SPF بر اساس میزان محافظتی مشخص می‌شود که ضد آفتاب برای پوست طی دو ساعت فراهم می‌آورد. زمانی‌ که فعالیت دارید و در زیر نور آفتاب قرار می‌گیرید، نیاز به تجدید ضد آفتاب است. اگر SPF با میزان ۵۰ را در ساعت ۱۰ پیش از ظهر استفاده کنید، احتمالا محافظت مناسبی از پوست شما می‌شود؛ اما این میزان پوشش مناسب نیست و ممکن است در این زمان تنها SPF به میزان ۱۰ دریافت کنید.

برای محافظت کامل از ضد آفتابی با حداقل ۳۰ SPF استفاده کنید

این توصیه توسط آکادمی آمریکایی متخصصان پوست مطرح شده است. دیوید لفل، متخصص پوست و نویسنده‌ی کتاب تمام پوست: راهنمای توصیفی برای مراقبت از پوست در زندگی و رئیس دانشکده‌ی جراحی پوست دانشگاه ییل است.؛ او ضد آفتابی با میزان ۳۰ SPF در خانه استفاده می‌کند.

این عامل برای اکثر افراد، حفاظتی در حدود ۹۶ درصد فراهم می‌کند تا از آسیب به پوست و سوختگی ناشی از اشعه‌های خورشیدی UVB در هر مکانی در امان بمانند. پوست‌های روشن‌تر و حساس ممکن است به ضد آفتابی با SPF ۵۰ نیاز داشته باشند که میزان حفاظت آن‌ها کمی بیشتر است؛ با این‌ حال لفل می‌گوید مزایای SPF بالاتر از ۵۰ تنها اندکی بیشتر است.

تکرار استفاده از ضد آفتاب در نواحی سوخته و مستعد ابتلا به سرطان پوست بدن و صورت الزامی است

این مناطق شامل قسمت فوقانی گوش‌ها، پیشانی، گونه‌ها و بینی است.

ضد آفتاب را در طول روز همراه خود داشته باشید

زامپلا می‌گوید کرم ضد آفتابش را هر روز به همراه دارد؛ او احتمالا زمانی‌ که در محیط کاری باشد، دو بار در روز از کرم خود استفاده می‌کند؛ اما وقتی بیرون از این محیط مشغول باشد، مراقب بیشتری در مورد استفاده از آن می‌کند:

من هر دو ساعت یک‌ بار از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنم. اما اگر در ساحل باشم، حتما این‌ کار را انجام می‌دهم.

 

استفاده از ضد آفتاب را به عادت روزانه‌ی خود تبدیل کنید

به‌گفته‌ی لفل، استفاده از ضد آفتاب به‌صورت روزانه را باید به بخشی از عادت‌های صبحگاهی خود تبدیل کنید؛ درست مانند مسواک زدن دندان‌ها. او می‌گوید:

اگر این استفاده را به یک رفتار منظم تبدیل کنید، احتمال زیادی دارد که از ناراحتی‌های ناشی از اشعه‌ی مضر آفتاب بر پوست مصون بمانید؛ همچنین دیگر نگران فراموش کردن آن نخواهید بود.

زامپلا با این گفته موافق است. او می‌گوید محافظت روزانه از پوست به این طریق دربردارنده‌ی مزایای بلندمدتی مانند حفاظت در برابر ابتلا به سرطان پوست است و همچنین از پیری پوست جلوگیری می‌کند.

زنان باید مراقبت بیشتری از قفسه‌ی سینه‌ی خود به عمل آورند و در مقابل مردان باید بیشتر مراقب قسمت بالایی سر خود باشند

لفل می‌گوید زن‌ها باید به‌خصوص مراقب قسمت v شکل قفسه‌ی سینه‌ی خود باشند و آن را از احتمال سوختن حفظ کنند؛ چرا که ترمیم سوختگی این ناحیه توسط لیزر بسیار دشوار است. او به مردانی که حتی به میزان کمی دچار کم‌مویی شده‌اند نیز پیشنهاد می‌کند که از ضد آفتاب برای قسمت‌های بدون‌ موی سر و گردن خود و از کلاه برای پوشانیدن این قسمت‌ها استفاده کنند. لفل می‌گوید:

ما شاهد ظهور سرطان پوست به میزان بالایی روی پوست فرق سر هستیم.

پس برای لذت بردن زیر نور آفتاب، ضد آفتاب را فراموش نکنید. چندین پژوهش علمی نشان داده‌اند که دریافت اندکی نور آفتاب به‌صورت منظم برای استخوان‌ها، خلق‌و‌خو و ناحیه‌ی کمر شما مفید است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا