درمان قلب ازطریق سلول های بنیادین آزمایش می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،سلول های بنیادی پلورپوفتون قابلیت منسجم شدن با انواع سلول های تکامل یافته را دارند. به همین دلیل پتانسیل زیادی در علم پزشکی به وجود می آورند. یکی از این پتانسیل ها، ترمیم قلب آسیب دیده است.

دانشمندان ژاپنی تصمیم دارند این امر را برای نخستین بار در آزمایش های کلینیکی بررسی کنند.

توانایی سلول های بنیادین iPSC در آزمایشگاه شینیا یاماناکا ژاپن در تحقیقات مختلف بررسی شده است. پیش از این، سلول های مذکور برای احیای بینایی به خرگوش ها تزریق  و همچنین به سلول های پیشرونده برای اعضای بدن تبدیل شد.

برای تولید آنها نخست سلول بافت های بدن کشت و سپس ویروسی به آنها اضافه می شود. در مرحله بعد محققان ژن هایی منتخب را به آنها اضافه می کنند تا به وضعیت نابالغ خود برگردند. از این نقطه به بعد، آنها می توانند هرنوع سلولی در بدن را بسازند این قابلیت جایزه نوبل ۲۰۱۲ را برای یاماناکا به ارمغان آورد.

اکنون پروفسور یوشیکی ساوا جراح قلب از دانشگاه اوزاکا از این نوع سلول ها برای درمان بیماران قلبی استفاده می کند. این شیوه «iPSC درمانی» نام گرفته است.

این روش شامل استفاده از iPSC برای تولید ۱۰۰ میلیون سلول ماهیچه قلبی و تبدیل آن به قلب است. این سلول ها عوامل رشد را شامل می شوند و قابلیت احیای سلول های خسارت دیده را دارند.

این روش سال گذشته روی خوک ها آزمایش شد و به بهبود عملکرد قلب منجر شد. بنابراین ساوا تصمیم دارد آزمایش روی انسان را  اجرا کند. اکنون وزارت بهداشت ژاپن تحت شرایطی اجازه اجرای این آزمایش را داده است.

قرار است درمان مذکور روی سه نفر انجام شود و سپس در یک سال بعد وضعیت آنها رصد شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا