جنس تپه‌های پلوتو از شن نیست

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در پلوتو نیز تپه‌هایی وجود دارد، اما آنها مانند آنچه در زمین یافت می‌شوند، از شن تشکیل نشده‌اند.

تپه‌ها در پلوتو از شن و ماسه ساخته نشده‌اند و به جای آن از دانه‌های یخ متان ساخته شده‌اند.

این ششمین جایی در منظومه شمسی است که دانشمندان در آن تپه پیدا کرده‌اند.

اطلاعات بیشتر از ماموریت "افق‌های جدید"(New Horizons)، ویژگی‌های بیشتری از پلوتو، این سیاره کوتوله را نشان می‌دهد. داده‌های جدید نشان می‌دهد که پلوتو مانند زمین دارای تپه است، اما از شن و ماسه ساخته نشده است.

برای اینکه تپه‌ها در جایی حضور داشته باشند، باید نیرویی وجود داشته باشد که آنها را شکل دهد. در زمین، این نیرو، باد است.

این تپه‌ها توسط کاوشگر "افق‌های جدید" ناسا، در هنگام گذر از سطح دارای کوه در پلوتو یافت شده است.

قبل از این کشف، تپه‌ها تنها روی زمین، مریخ، ونوس، تایتان (قمر زحل) و دنباله‌دار 67P یافت شده بود.

دانشمندان برای تعیین اینکه دانه‌های متان یخ‌زده هم اندازه شن با بادهای پلوتو شکل گرفته‌اند، از مدل‌ها استفاده کردند. آنها معتقدند که یخ متان می‌تواند با ذوب شدن یخ‌های نیتروژن اطرافش به جو وارد شده باشد و یا از کوه‌های اطراف سرازیر شده‌اند.

قبل از ماموریت "افق‌های جدید"، واضح‌ترین تصویر پلوتو تنها 12 پیکسل بود. استفاده از تمام اطلاعات جمع‌آوری شده توسط "افق‌های جدید" نشان می‌دهد که پلوتو از لحاظ زمین‌شناسی، یک دنیای فعال با اتمسفر است که ممکن است مایعات در سطح آن وجود داشته باشد.

یک گروه بین‌المللی از محققان نتایج خود را در مجله Science منتشر کرده‌اند. آنها توانستند تپه‌ها را با استفاده از نقشه پلوتو که توسط کاوشگر "افق‌های جدید" ترسیم شده و مدل‌سازی سطحی آن شناسایی کنند.

این تپ‌ها در مرز دشت یخی پلوتو موسوم به "اسپوتنیک پلانیتیا"(Sputnik Planitia) یافت شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که این تپه‌ها در سراسر منطقه‌ای به وسعت که کمتر از حدود 75 کیلومتر قرار دارند.

همچنین این یافته‌ها نشان می‌دهد که این تپه‌ها با بادهایی با سرعت متوسط 30 تا 40 کیلومتر در ساعت شکل گرفته‌اند.

"مت تلفر" نویسنده اصلی این پژوهش از دانشگاه "پلیموث"(Plymouth) گفت: علم نشان می‌دهد که هر سیاره سنگی دارای جو، تپه دارد.

هرچند این ساختارهای کشف شده به عنوان تپه در نظر رفته شده‌اند، اما این احتمال وجود دارد که تپه نباشد. یک اخترشناس غیر مرتبط با این مطالعه می‌گوید به تصاویر با وضوح بالا از این ساختارها نیاز است تا تپه بودن آنها تایید شود.

دانشمندان قصد دارند با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای بیشتر، درباره تاریخ این ساختارها در پلوتو اطلاعات بیشتری کسب کنند. آنها معتقدند که این تپه‌ها، نقش باد را در زمین‌شناسی پلوتو نشان می‌دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا