با احمق‌ترین کوسه جهان آشنا شوید

زمانی که واژه کوسه به گوش می‌رسد، بیشتر مردم در تصور خود موجودی ترسناک با دندان‌هایی تیز و کشنده که به‌سان یک اژدر به سایر موجودات در دریا حمله می‌کند می‌افتند. موجودی که به‌طورجدی در بسیاری از فیلم‌های سینمایی به‌عنوان قاتلی ترسناک در دریاها معرفی‌شده است.

باید در نظر داشت که موجودات امروزی همگی ماحصل میلیون‌ها سال تکامل هستند و بسیاری از این جانوران، پیش از طی کردن روند تکاملی خود، به شکل موجوداتی زمخت و ابله دیده می‌شدند. یکی ازاین‌گونه‌های جانوری، گونه‌ای نخستین از کوسه‌ها است که در بین دانشمندان بانام هلی کوپریون (Helicoprion) شناخته می‌شود. این کوسه دارای زائده‌ای خنده‌دار و برجسته در آرواره پائینی خود بود که ظاهری غیرمتعارف و مضحک به وی می‌بخشید. این‌گونه عجیب کوسه برای سال‌های متمادی موجبات حیرت و گیجی دیرینه شناسان را فراهم کرده بود.

کوسه‌ها یکی از مخوف‌ترین حاکمان دریاها و اقیانوس‌های جهان محسوب می‌شوند که به دلیل ساختار ویژه بدنی‌شان به‌عنوان ماهرترین شکارچیان دریا شناخته‌شده‌اند. در این میان نوع و ساختار فیزیکی بدن کوسه و نحوه شنا کردن آن‌ها بسیار جالب‌توجه است.

اگر دقت کرده باشید، شنا کردن کوسه‌ها بیشتر شبیه به پرواز کردن بوده و برخی از گونه‌های کوسه می‌توانند با سرعتی بسیار زیاد یعنی 64 و نیم کیلومتر در ساعت شنا کنند. این شکارچیان بی‌رحم و زیبا در اقیانوس‌ها و دریاهای آزاد زندگی کرده دارای انواع مختلفی هستند. گونه‌هایی از انواع کوسه در آب‌های کم‌عمق و گونه‌هایی تنها در بستر دریاها زندگی می‌کنند.

در دنیا بیش از ۳۸۵ نوع مختلف از کوسه‌ها وجود داشته و جالب است که عنوان کنیم این جانوران از روزگار پیش‌ازتاریخ و عصر دایناسورها تاکنون باقی‌مانده و همچنان به حضور خود در آب‌های جهان ادامه می‌دهند. قدیمی‌ترین کوسه‌ها در حدود چهارصد میلیون سال پیش به وجود آمده و تاکنون تغییرات تکاملی کمی را پشت سر گذاشته‌اند. مطالعات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد به‌ویژه در یک‌صد میلیون سال پیش، تغییرات رخ‌داده در کوسه‌ها بسیار کم بوده است.

برای سال‌های متمادی، پژوهشگران در تلاش بودند تا دلیل این ساختار ویژه و عجیب صورت کوسه‌ای که با عنوان ابله‌ترین کوسه دنیا شناخته می‌شود را دریابند. در این میان مهم‌ترین سؤال، یافتن دلیل شکل عجیب و غیرعادی لب این کوسه بود. گروهی از پژوهشگران این پرسش را مطرح کردند که آیا این شکل خاص لب‌ها به دلیل ایجاد قابلیت شکار و گرفتار کردن موجودات دیگر در میان آن بود؟ سؤال بسیار مهم دیگری که برای دانشمندان لاینحل باقی‌مانده بود، نحوه شنا کردن هلی کوپریون و رسیدن وی به حداکثر سرعت قابل‌دستیابی و چگونگی عدم تصادم وی با صخره و ها مرجان‌ها باوجود حمل یکشی مدور و بزرگ در برابر صورتش است. آیا این دهان عجیب‌وغریب در جلب‌توجه نوع مؤنث این کوسه‌ها تأثیر داشته یا نه؟ بسیاری از زیست شناسان، هنرمندان و دیرینه شناسان در سال‌های اخیر اقدام به مطالعه این کوسه شگفت‌انگیز کرده‌اند و درواقع باید اذعان داشت که ابله‌ترین کوسه جهان هنوز به‌صورت یک راز ناشناخته و نامکشوف باقی‌مانده و دلیل شکل ظاهری عجیب آرواره هلی کوپریون کشف نشده است. سؤالی که شاید مطالعات آینده بتواند پاسخی مناسب برای آن بیابد.

منبع: cracked