محبوبیت یوتیوب و اینستاگرام در بین نوجوانان

پلت فرم های شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، امکان برقراری آسان تر ارتباط میان افراد را فراهم می کنند. این پلت فرم ها با بهره گیری از ویژگی های متفاوت، کاربران زیادی به ویژه در میان قشر نوجوان و جوان دارند.

نتایج مطالعه جدیدی که توسط مرکز تحقیقات پیو (Pew Research Center) انجام شده است، نشان می دهد که یوتیوب با 85 درصد، اینستاگرام با 72 درصد، اسنپ چت با 69 درصد، فیسبوک با 51 درصد، توئیتر با 32 درصد، رتبه های اول تا پنجم محبوب ترین شبکه های اجتماعی در بین نوجوانان آمریکایی را به خود اختصاص دادند.

همچنین تفاوت هایی مربوط به جنسیت و قومیت مشاهده شد: اسنپ چت با 42 درصد و یوتیوب با 39 درصد، به ترتیب به عنوان اصلی ترین پلت فرم های آنلاین مورد استفاده دختران و پسران اعلام شد. همچنین، پرکاربردترین پلت فرم آنلاین در بین نوجوانان سیاه پوست به نسبت نوجوانان سفیدپوست (26 درصد نسبت به 7 درصد)، فیسبوک اعلام شد. 

براساس نتایج به دست آمده، حدود 51 درصد از نوجوانان 13 تا 17 ساله آمریکایی از فیسبوک استفاده می کنند که کاهش قابل توجه 71 درصدی از سال 2015 را نشان می دهد. استفاده از فیسبوک در بین نوجوانان خانواده های کم درآمد (سالانه کمتر از 30 هزار دلار) حود 70 درصد گزارش شده بود، درحالیکه این میزان در بین نوجوانان خانواده ها با درآمد سالانه بیش از 75 هزار دلار، 36 درصد گزارش شد.

ماه فوریه 2018، مطالعه eMerketer نیز نشان داد که تعداد کاربران آمریکایی فیسبوک (نوجوانان 12 تا 17 ساله آمریکایی) از سال 2017 حدود 9.9 درصد کاهش یافت.

پیش بینی می شود که فیسبوک در سال جاری میلادی، 2.1 میلیون کاربر آمریکایی دیگر (زیر سن 25 سال) را از دست بدهد.  

نتایج این مطالعه، نگرانی هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی ایجاد کرده است. برخلاف مطالعه سال 2015 که تنها 73 درصد نوجوانان به تلفن همراه هوشمند دسترسی داشتند، میزان دسترسی در سال 2017 به 95 درصد گزارش شد؛ همچنین 45 درصد نوجوانان اعلام کرده اند که تقریبا به طور مداوم از اینترنت استفاده می کنند که این میزان در سال 2015 حدود 24 درصد بود.

اینستاگرام، بدترین پلت فرم شبکه اجتماعی برای سلامت روانی نوجوانان و جوانان

نتایج مطالعه انجمن سلطنتی سلامت عمومی (RSPH) انگلیس و جنبش سلامت جوانان (YHM) که ماه گذشته میلادی (مه 2018) منتشر شد، نشان داد که تمامی شبکه های اجتماعی در سطوح مختلف، سلامت روانی کاربران را تهدید می کنند.

این مطالعه که با مشارکت 1500 نوجوان و جوان 14 تا 24 سال انگلیسی انجام شد، نشان داد که اینستاگرام بیش از سایر شبکه های اجتماعی، سلامت روانی نوجوانان و جوانان را تهدید می کند.

در شرایطی که براساس مطالعه مرکز تحقیقات پیو، استفاده از یوتیوب، اینستاگرام و اسنپ چت در میان نوجوانان افزایش یافته است، همین شبکه های اجتماعی سلامت روانی نوجوانان و جوانان را به شدت تهدید می کنند.

براساس مطالعه RSPH، اینستاگرام، اسنپ چت، فیسبوک، توئیتر و یوتیوب به ترتیب به عنوان بدترین شبکه های اجتماعی برای سلامت روانی نوجوانان و جوانان معرفی شدند.

شبکه های اجتماعی به بخش انکارناپذیری از زندگی نوجوانان و جوانان تبدیل شده است؛ اما باید به این نکته مهم توجه کرد که به گفته کارشناسان، استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی، به  مراتب از سیگار و حتی مشروبات الکلی اعتیادآورتر است.

والدین، مسئولان و نهادهای آموزشی – تربیتی وظیفه دارند در این شرایط، کاربردها و تأثیرات مثبت و منفی استفاده از شبکه های اجتماعی – به ویژه تأثیر منفی بر سلامت روان – را برای نوجوانان و جوانان تشریح کنند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: socialmediatoday / naturalnews / guardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا