معاون وزیر علوم: از هر 850 مقاله علمی ایران یک مورد ثبت جهانی می شود

به گزارش ایرنا، دکتر سعدالله نصیری قیداری در آیین بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان افزود: در کره جنوبی نیز از بین هر 1.7 مقاله و در آمریکا از هر 3.4 مقاله، یک مقاله ثبت جهانی می شود.

وی مهمترین دلیل پایین بودن این نسبت در ایران را روی نیاوردن به ثبت جهانی کردن مقالات علمی خواند و اظهار کرد: ما از سال 87 وارد دهه چهارم انقلاب اسلامی شدیم اما هنوز رتبه پایینی در تبدیل ایده به فناوری و تجاری سازی علم در منطقه و دنیا داریم.

به گفته وی در ثبت اختراع جهانی نیز وضعیت خوبی نداریم به طوری که در 10 سال قبل فقط چهار ثبت اختراع جهانی داشتیم که اکنون به 30 مورد ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه باید کاربردی کردن یافته های علمی مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: این کاربردی کردن باید به گونه ای باشد که جامعه نتیجه آن را احساس کند.

معاون امور مجلس وزیر علوم همچنین با تاکید بر اهمیت علوم بنیادی و پایه افزود: با توجه به شرایط موجود در کشور و تحریم ها باید از این علوم در کنار علوم کاربردی بهره کافی ببریم.

نصیری قیداری با بیان اینکه در شرایط دشوار و تنگناهای اقتصادی نباید علوم پایه و بنیادی فراموش شود، تصریح کرد: علوم بنیادی و پایه هیچگاه تعطیل بردار نیست.

وی با اشاره به تاریخچه قوانین در حوزه علمی و آموزش عالی کشور گفت: در سال 1346 قانون تاسیس وزارت علوم به تصویب مجلس وقت رسید اما در این قانون بطور صریح درباره ترویج علوم بنیادی و پایه حرفی به میان نیامد.

وی نخستین توجه در اسناد بالادستی کشور به علوم و تحقیقات بنیادی را در سال 1379 دانست و اضافه کرد: در این سال بر حمایت از توسعه تحقیقات بنیادی و پژوهش های مرتبط با فناوری های نوین بر اساس اولویت ها تاکید شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به 100 سال قانونگذاری در کشور اظهار کرد: با وجود این سابقه 100 ساله، در نقشه جامع علمی کشور بود که به ترویج علم بها داده شد.

به گفته وی در برنامه های اول تا سوم توسعه کشور یعنی 15 سال خبری از حوزه بنیادی و پژوهش نیست اما در برنامه چهارم توسعه به سرمایه گذاری در علوم بنیادی و در برنامه پنجم به ایجاد مراکز تحقیقاتی در علوم و فنون بنیادی اشاره شده است.

نصیری قیداری، نقشه جامع علمی کشور را سند بالادستی کاملی برای ترویج علوم پایه و بنیادی خواند که چگونگی اجرایی شدن آن مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب که برای تدوین برنامه ششم توسعه استفاده می شود نیز به توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی با جهاد مستمر علمی و با هدف کسب مرجعیت علمی تاکید شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، آخرین برنامه عملی این وزارتخانه را سندی خواند که وزیر علوم به مجلس ارائه کرده است و گفت: در این برنامه به اقدامات عملی برای گسترش مرزهای دانش و ارتقا به مرجعیت علمی تاکید و به علوم کاربردی وزن بیشتری داده شده است.

وی با بیان اینکه در این دوره کفه ترازو بیشتر به سمت علوم کاربردی است، افزود: برای کاربری کردن علوم باید بطور عملی مجلس در قوانین و تخصیص بودجه وارد و ارتباط صنعت و دانشگاه بیشتر شود.

آیین بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان روز پنجشنبه با هدف تکریم زحمات کارکنان و استادان فعلی و بازنشسته این دانشکده در جهت توسعه علوم و تربیت متخصصان، تبادل نظر و تجربیات استادان و دانشجویان و بررسی فرصت ها و چالش های توسعه علوم پایه برگزار شد.

دانشکده علوم دانشگاه اصفهان یکی از پنج دانشکده بزرگ و با قدمت علوم پایه در کشور است که بعنوان نخستین دانشکده دانشگاه اصفهان در سال 1343 تاسیس شد و اکنون دارای 150 عضو هیات علمی و دو هزار و 500 دانشجو در گروه های تحصیلی شیمی، زیست شناسی، فیزیک، ریاضی، زمین شناسی و آمار است.

دانشگاه اصفهان به عنوان یکی از دانشگاه های مادر و بزرگ استان اصفهان و کشور دارای حدود 15 هزار دانشجو و 634 عضو هیات علمی است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا