رقابت معلولان جسمی برای رندگی بهتر

 هدف از این مسابقه ویژه از بین بردن فاصله بین معلولان جسمی و مردم عادی و همچنین توسعه فن آوری های لازم و مفید برای افزایش سطح رفاه زندگی روزمره آنهاست. مسابقات سایباتلون قرار است در ماه اکتبر (مهر- آبان) سال 2016 در کشور سوئیس برگزار شود.  

رابرت رینر Robert Riener، مدیر هماهنگی و برنامه ریزی سایباتلون و استاد سیستم های حرکتی درباره این مسابقات توضیح می دهد

به عنوان مبتکر و رئیس برنامه ریزی مسابقات سیباتلون بفرمائید که ایده این طرح از کجا مطرح شد؟

من به عنوان محقق،همیشه به دنبال فرصتی بودم تا تحقیقاتم را به مردم عادی نشان دهم. چند سال پیش مطلبی در مورد فردی که از پله های برجی در شهر شیکاگو با پاهای مصنوعی موتور دار صعود کرده را در روزنامه مطالعه کردم. با الهام گرفتن از آن، طرح مسابقه ای در چندین رشته  را در کشور سوئیس تدارک دادم. بعد از مذاکره و همفکری با همکاران در نهایت ایده به مرحله اجرا نزدیک شد و هدف های کلی انجام چنین مسابقه مطرح شد.

امید وار هستید که به چه اهدافی در طول این مسابقات برسید؟

یکی از اهداف این طرح نشان دادن پیشرفت های علم در بحث رباتیک و کمک آن ها به انسان ها برای عموم مردم است. از دیگر اهداف این طرح افزایش آگاهی مردم در قبال نیاز ها و موانع زندگی معلولین جسمی است. متاسفانه بسیاری از مردم عادی در مورد مشکلات زندگی معلولان جسمی همانند دسترسی به امکانات شهری، اطلاعات زیادی ندارند و ما معتقدیم با راه اندازی چنین مسابقاتی می توان آگاهی مردم را نیز افزایش داد.

علاوه بر این ما به دنبال تشویق محققان و شرکت ها برای سرمایه گذاری در ساخت دستگاه های جدید کمک کننده به معلولان جسمی هستیم. برگزاری مسابقه سایباتلون می تواند تکنولوژی استفاده شده در ربات ها را در بلند مدت پیشرفت دهد. دانشجویان و محققان نیز همیشه در حال ابتکار های جدید در بخش کمک به معلولین هستند.

اصلی ترین مشکل توسعه دستگاه های الکترونیکی چیست؟             

اصلی ترین چالش پیش رو، رابطه بین وزن و عملکرد دستگاه است. به عنوان مثال اگر شما بخواهید صندلی چرخ داری بسازید که بتواند از پله بالا رود، به ناچار برای حفظ تعادل باید بزرگ ساخته شود و زمانی که به دستگاه های دیگر و سیستم محرکه تجهیز شود وزن آن بسیار سنگین می شود. از طرفی دیگر کارایی بهتر دستگاه در گرو استفاده از باتری های قدرتمندی است که در طول روز کار کند که این باتری ها بسیار سنگین هستند.

آیا مشکل دیگری به جز تامین نیرو پیش روی طراحان وجود دارد؟

برای مثال عملکرد پروتز های پوشیدنی پا باید به گونه ای باشد که تمام نیرو های جنبشی شخصی که آن را پوشیده است به پروتز پا منتقل شود. حال پروتز باید به صورت خودکار تشخیص دهد که فرد قصد انجام چه کاری را دارد مانند راه رفتن، نشستن و یا بالا رفتن از پله. مشکل دیگر بررسی عملکرد اطلاعات و کنترل داده هاست.

در حال حاضر پژوهش و تکنولوژی در بخش انرژی های کمکی در چه جایگاهی است؟

تکنولوژی در بسیاری از بخش ها پیشرفت خوبی داشته است. برای مثال امروزه با استفاده از پاهای مصنوعی می توان سریعتر از پا های عادی دوید. ولی این  پا ها برای برخی از حرکات خاص مفید نیستند. شما می توانید سریع راه بروید ولی نمی توانید از پله بالا روید و یا رانندگی کنید. مید واریم این مسابقه به توسعه وسایل کمک کننده به زندگی روز مره معلولین جسمی کمک فراوانی کند.

تفاوت مسابقه سایباتلون با دیگر رقابت ها مانند پارالمپیک چیست؟

در هر دو، پارالمپیک و سایباتلون، مردم معلول جسمس می توانند شرکت کنند. در صورتی که در پارالمپیک رقابت ورزشکاری است و فن آوری در آن نقشی ندارد یعنی استفاده از صندلی چرخ دار های محرک دار و پای مصنوعی در آن ممنوع است و بسیاری از مردم در شرکت در آن معذور هستند. ولی از طرفی دیگر، افراد با معلولیت بیشت نیز می توانند در سایباتلون شرکت کنند ودر آن فنآوری نقش بسیار زیادی دارد.

هم چنین در سایباتلون رقابت بر سر مهارت انجام کار های روزانه است و بهترین عملکرد به عنوان برنده شناخته می شود.

چه بازتابی را در مورد این طرح تا به الان دریافت کرده اید؟

علاقه مندان بسیاری برای شرکت در مسابقه به ما رجوع کرده اند و همچنین از جامعه علمی نیز بازتاب های مثبتی دریافت شد. بسیاری از انجمن ها، دستگاه های فعلی را برای آشنایی بیشتر به مردم معرفی می کنند. با این وجود، برخی از منتقدان بر روی دیگر موانع زندگی معلولان سخن می گویند. ولی در نهایت محققان در تلاش هستند که موانع دیگر را در آینده نزدیک به کمک تکنولوژی بر طرف سازند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا