ارائه الگوی جدیدی در بهینه‌سازی مصرف انرژی ایستگاه‌های پمپاژ آب

رسول رجب‌پور درباره این مدل کاربردی بهره‌برداری بهینه شبکه توزیع آب گفت: بی توجهی بهره‌برداران به تغییرات مصرف انرژی در ایستگاه‌های پمپاژ بر اساس نوع رفتار بهره‌برداران، باعث می‌شود میزان مصرف انرژی برای پمپاژ بی‌رویه افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع افزود: در این تحقیق علاوه بر ارائه الگوی بهینه‌سازی مصرف برق با یک الگوریتم جدید، الگوریتم‌های بهینه‌سازی موجود را نیز ارتقا دادیم.
«الگوریتم اساسی که در این تحقیق استفاده شد و ارتقا پیدا کرد، الگوریتم پی اس او/ PSO است که در روند پرش این الگوریتم نوآوری های شد تا همگرایی و مرغوبیت و مدت زمان رسیدن به پاسخ‌های حاصل از آن نسبت به پاسخ‌های حاصل از الگوریتم‌های دیگر بهبود یابد».
محقق واحد علوم و تحقیقات درباره چگونگی عملکرد الگوی ارائه شده برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایستگاه‌های پمپاژ آب و شبکه‌های توزیع، گفت: این الگو برنامه بهره‌برداری در طول دوره 24 ساعت شبانه‌روز به دست می‌دهد. بر اساس آن، وضعیت روشن و خاموش شدن پمپ‌ها به گونه‌ای برای بهره‌بردار تعیین می‌شود که ضمن تأمین نیازها و هیدرولیک شبکه (فشار، سرعت، سطح آب مخازن و…) هزینه برق مصرفی در طول دوره مصرفی حداقل شود.
رجب‌پور خاطرنشان کرد: بر اساس این الگو بهره‌بردار می‌داند در ساعات مختلف شبانه‌روز چه پمپ‌هایی را وارد مدار کند یا پمپ را با چه دورهایی راه ‌اندازد تا شبکه در حالت بهینه کار کند و هزینه برق مصرفی حداقل شود.
به گفته وی، برای اجرای الگوی کاربردی بهره‌برداری بهینه شبکه توزیع آب نیازی به نوسازی شبکه و صرف هزینه‌های اضافه از سوی بهره‌برداران نیست و این الگو با فنونی که برای بهره‌برداری ارائه می‌کند، کاهش 40 درصدی مصرف انرژی در شبکه‌های توزیع آب را رقم می‌زند.
رسول رجب‌پور در پایان درباره تجاری‌سازی نتایج تحقیق انجام شده توسط محققان واحد علوم و تحقیقات نیز اظهار داشت: شرکت‌های آب منطقه‌ای، شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری همچنین جهادکشاورزی می‌توانند از نتایج این تحقیق بهره‌مند شوند.
الگوی کاربردی بهره‌برداری بهینه شبکه توزیع آب در قالب رساله دکتری رسول رجب‌پور دانشجوی دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات با عنوان ارائه یک الگوی کاربردی با توسعه الگوریتم پی اس او/ PSO در بهره‌برداری بهینه همزمان سامانه‌های انتقال و توزیع آب به راهنمایی دکتر طالب بیدختی ارائه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اینقدر دانشگاه آزاد رسواست که دانشجوی خودش رو نداره اسمشو بیاره!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا