دولت کل هزینه ثبت اختراع استادان و دانشجویان را پرداخت می کند

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره ملی زیست فناوری در محل سالن همایش خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران گفت: معاونت فناوری سال جاری دو برنامه در دستور کار دارد که یکی مرجعیت علمی شامل چاپ مقاله در 50 مجله اول جهان و دیگری حمایت از ثبت پتنت است.

ستاری گفت: پیش از این برنامه هایی در صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از ثبت پتنت بود اما امسال معاونت در نظر دارد تا کل هزینه ثبت پتنت اساتید و دانشجویان را پرداخت کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: در حال حاضر آشنایی زیادی با ثبت پتنت وجود ندارد و اکنون به ازای هر 800 مقاله یک ثبت پتنت داریم که عدد قابل قبولی نیست.

ستاری با بیان اینکه وظیفه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد زیر ساخت های مناسب در حوزه زیست فناوری است، افزود: در حال حاضر اولویت ما NBIC است که شامل نانو، بایو، فناوری اطلاعات (ICT) و علوم شناختی می شود. در آینده اقتدار ملی تلفیقی از این چهار فناوری خواهد بود که زیست فناوری یکی از پایه های علمی آن است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در زمینه زیست فناوری در حوزه تجاری سازی پیشرفت خوبی نداشیم اما در حوزه دارو وضعیت خوبی داریم .

ستاری با اشاره به اینکه در حوزه اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان پیشرفت های خوبی حاصل شده ، گفت: اعمال حمایت های قانونی از شرکت ها مانند معافیت های گمرکی و مالیاتی و استقرار شرکت ها در شعاع 120 کیلومتری شهرها از اقداماتی است که در این راستا انجام شده است .

وی خاطر نشان کرد: از لحاظ اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان پیشرفت مناسبی داشته ایم اما از لحاظ فرهنگی در این زمینه عقب هستیم زیرا در کشوری که پایه نفتی دارد جا انداختن اقتصاد دانش بنیان بسیار دشوار است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پایین آمدن قیمت نفت گفت: سهم درآمدهای دولت از حوزه نفت به حدود 20 درصد رسیده است که باعث شده وضعیت مالی دولت خوب نباشد ولی زمینه خوبی برای توجه به موضوع اقتصاد دانش بنیان ایجاد شده که اجرای آن به یک مکانیزیم دو طرفه نیاز دارد.

ستاری اعلام کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد در حوزه تجاری سازی و حرکت در مرزهای دانش همکاری کند .

سومین جشنواره و نمایشگاه ملی زیست فناوری ایران تا شنبه دوم خرداد ادامه دارد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا