ابداع روش جدید تشخیص سرطان ریه

به تازگی پژوهشگران موفق به ابداع روشی جدید در تشخیص بیماری سرطان ریه شده اند . این روش از آزمایشی جدید برخوردار بوده و با دقت و سرعت بیشتری به تعیین و تشخیص این بیماری در افراد می پردازد. نشانگر ژنومی در این روش می تواند با دقت بیشتری احتمال ضایعه و آسیب بدخیم را در ریه مشخص سازد .

این تحقیقات جدید توسط دو پژوهش چند منظوره بزرگ به نام بیان ژن های اپیتلیوم (بافت پوشش) وِیژه دستگاه تنفسی (Airway Epithelium Gene Expression) در موسسه های تشخیص سرطان ریه AEGIS1   در ایالات متحده آمریکا انجام شده است .

قابل ذکر است که بیماران مشکوک به سرطان ریه در گذشته ، هنگامی که از آزمایش برونکوسکوپی سنتی که یک روش غیر جراحی معمول برای ارزیابی ضایعات ریوی در سرطان ریه بوده ، نتیجه ای نمی گرفتند ، باید دست به آزمایش بعدی می زدند که معمولا هزینه بردار و خطرناک بوده است .

پروفسور آوی اسپریا (Avi Spira) استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون (Boston University School of Medicine) ایالات متحده امریکا در این رابطه می گوید :  " آگاهی ها و اطلاعات جدید به پزشکان و بیماران کمک می کند تا با اطمینان کامل تری گام بعدی آزمایش های تشخیص بیماری را بردارند . "

یافته های پژوهش های جدید به پزشکان اجازه می دهد تا این اطمینان را در بیماران ایجاد کنند که چه کسی احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان ریه دارند و در نتیجه تعداد کمتری از بیماران روند پرهزینه و خطرناک آزمایش های تشخیص سرطان ریه را طی خواهند کرد .

توانایی آزمایش تغییرات مولوکلی در " زمینه آسیب " به پزشکان کمک می کند که زودتر از گذشته وضعیت بیمار را مشخص کرده و در صورت نبود خطر سرطان ریه ، از آزمایش های سنگین و تهاجمی جلوگیری کنند .

پروفسور اسپریا در رابطه با این موضوع  معتقد است ؛ از نظر مفهومی این مساله ممکن است پیامد های مهمی برای دیگر بیماری ها داشته باشد .

قابل توجه است که در این مطالعات ،  پژوهشگران 639 بیمار را ( 298 بیمار را در AEGIS1  و 341 نفر را در AEGIS2  ) انتخاب کردند که مورد آزمایش برونکوسکوپی ، روش معمول ارزیابی ضایعات ریوی ، قرار گرفته بودند . آن ها وضعیت این بیماران را مورد بررسی قرار داده و از روش جدید برای تشخیص بیماری انها استفاده کردند .

بر اساس توضیحات پروفسور اسپریا ، ترکیبی از روش نشانگر ژنومی و آزمایش برونکوسکوپی دارای حساسیت بالایی در حدود 96 درصد در گروه  AEGIS1   و 98 درصد در گروه AEGIS2  بوده است .  در نتیجه این یافته ها می توان گفت که ممکن است این روش جدید جایگزین روش ها و آزمایش های تهاجمی مانند بیوپسی سوزنی (needle biopsy) از طریق قفسه سینه یا بیوپسی جراحی ریه (surgical lung biopsy) که بسیار پرهزینه و خطرناک هستند ، شود .

در پایان پروفسور اسپریا استنتاج کرد : " ما امیدواریم که این روش جدید کار تشخیص سرطان ریه را بهبود بخشیده و باعث کاهش اضطراب بیماران شود . انجام اعمال غیر ضروری کمتر و در نهایت صرفه جویی در منابع مراقبت های بهداشتی با ارزش می تواند از دیگر نقاط مثبت و کلیدی این روش محسوب شود . "

لازم به ذکر است که شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله آنلاین پزشکی نیوانگلند (New England Journal of Medicine) منتشر شده است .