«ماساژ پا» رمز خواب بهتر در بیماران دیالیزی

در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی که اغلب طیفی از اختلالات جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی را تجربه می کنند، همودیالیز به عنوان یکی از روش ها و درمان های جایگزین کلیه، مورد استفاده قرار می گیرد. همودیالیز با وجود کمک به افزایش امید به زندگی، قادر به رفع همه مشکلات جسمی و روانی این بیماران نیست. برای مثال شواهد نشان می دهد که بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی که تحت درمان همودیالیز قرار می گیرند با شیوعی بین 20 تا 80 درصد از اختلالات خواب رنج می برند.

مطالعات نشان می دهد که در بیماران همودیالیزی، بین محرومیت از خواب و یا خواب کم با مشکلات جسمی دیگر و حتی افزایش مرگ و میر رابطه مثبتی وجود دارد. از این رو پرستاران بخش های ویژه به خصوص بخش دیالیز، باید از خواب و استراحت کافی بیماران خود به عنوان یک وظیفه مراقبتی اطمینان حاصل نمایند. در این راستا معمولا روش های متفاوت دارویی و غیردارویی می تواند به کار گرفته شود.

روش های دارویی علیرغم بهبود نسبی برخی شاخص های کیفیت خواب، همواره دارای عوارض جانبی خاص خود می باشند. از روش های غیردارویی می توان از طب مکمل نظیر طب فشاری، طب سوزنی، رایحه درمانی، ماساژ بازتابی، آرام سازی، داروهای گیاهی و موارد دیگر نام برد که پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاثیرات یکی از این طب های مکمل تحت عنوان «ماساژ پا» را در بهبود کیفیت خواب شبانه بیماران دیالیزی به انجام رسانده اند.

این مطالعه تجربی که از نوع کارآزمایی بالینی بوده است، بر روی 80 نفر از بیماران دیالیزی مراجعه کننده به بخش های همودیالیز بیمارستان های شهدا و شهید رحیمی خرم آباد که دارای شرایط مشارکت در پژوهش بودند انجام شده است.

بیماران مشارکت کننده در آزمایش ابتدا به دو گروه 40 نفره «آزمون» و «کنترل» تقسیم بندی شدند و سپس برای گروه آزمون به مدت 4 هفته ماساژ پا در ناحیه کف و از پاشنه تا نوک انگشتان انجام شد. این ماساژ برای هر پا به مدت 5 دقیقه و به میزان سه بار در هفته در دو نوبت عصر و شب انجام می گردید.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین کیفیت خواب بیماران فوق الذکر  قبل و بعد از انجام ماساژ مربوطه تفاوت معنی داری وجود دارد و مداخله انجام شده، در بهبود کیفیت خواب این بیماران اثربخش بوده است.

بر اساس نتایج این مطالعه که گزارش آن در فصل نامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به نام «یافته» دوره هفدهم شماره 1 به چاپ رسیده است، ماساژ کوتاه مدت و شبانه پاهای بیماران همودیالیزی می تواند تاثیرات مفیدی بر رفع مشکلات خواب داشته و برخی از این مشکلات نظیر سخت به خواب رفتن و یا کوتاهی خواب شبانه را بهبود بخشد.

بر اساس این یافته ها، می توان با استفاده از روش های کم هزینه و بی خطری نظیر ماساژدرمانی که آموزش آن به پرستاران و حتی خانواده ها بسیار ساده و ممکن است، سبب بهبود وضعیت خواب در این گونه بیماران گردیده و موجبات راحتی، آرامش و افزایش کیفیت زندگی آنان را فراهم نمود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا