تشکیل کمیته رفع ریزگردهای سیستان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،علی محمد لطیفی روز پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات زیست محیطی و کانون ریزگردهای شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان در سرسرای فرمانداری زابل افزود: مسایل خاص استان سیستان وبلوچستان به راحتی با راهکار و نسخه های کارآمد حل می شود به طوری که دانشگاه ها باید ذهن خلاق نخبگان علمی، هیات علمی، دانشجویان و محققان این استان را درگیر این موضوع ها کنند.
وی اظهار داشت: معضل ریزگردها و گرد غبار در خوزستان به دلیل خاک شور، زه آب و دیگر موضوع ها دارای پیچیدگی خاص خود است در حالی که در منطقه سیستان این پیچیدگی وجود ندارد و خاک حاصل خیز و پوشش گیاهی آن می توان این تهدید را به فرصت تبدیل کند.
رئیس کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در طرح پایلوت کانون یک خوزستان در پنج هزار و 700 هکتار افزون بر 800 شغل ایجاد شده است.
وی گفت: برنامه جامع تحقیقاتی با محوریت دانشگاه های استان سیستان و بلوچستان طراحی و تکالیف سازمان های اجرایی مشخص شود.
لطیفی تاکید کرد: مردم دیگر از سخن گفتن خسته شدند و به دنبال کار عملیاتی هستند.
نماینده شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قدردانی کرد و گفت: حضور هیاتی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حل مشکلات مردم را امیدوار می کند.
حبیب الله دهمرده اظهار داشت: اجرای طرح آب های ژرف تا عمق 2 هزار متر، ایجاد پنل های خورشیدی در بستر چاه نیمه ها برای تولید انرژی و جلوگیری از تبخیر و اجرای وسیع کنترل ریزگردها در سیستان می تواند این منطقه را به الگویی در ایران و جهان معرفی کند.
وی اقدام های علمی و کارشناسی را در مهار ریزگردهای شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان خواستار شد و افزود: مردم این منطقه استحقاق بهترین خدمات را دارند و هیچ کار غیر ممکنی در این منطقه وجود ندارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دانشگاه زابل، پژوهشکده تالاب بین المللی هامون و دانشگاه سیستان وبلوچستان باید نسخه پایانی تمام عیار برای تالاب بین المللی هامون تدوین کنند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه تاکنون دستور کار جامعی در خصوص تالاب بین الملل هامون تدوین نشده است گفت: تاکنون برای حل مشکلات تالاب بین المللی هامون به جمع بندی جامع دست پیدا نکرده ایم.
رضا اربابی اظهار داشت: با شروع به کار دولت تدبیر و امید و وضعیت خاص شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز اجرای طرح 46 هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان، کاهش تعرفه برق در پایین ترین سطح، افزایش اعتبارات بیابان زدایی، احداث بیمارستان تنفسی و مرکز سل، چاهک های کشاورزی و توسعه استخرهای پرورش ماهی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.
 هیاتی متشکل از 25 نفر از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز گذشته برای بازدید میدانی از شرایط منطقه و دریاچه هامون وارد سیستان شد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی از حدود 2 دهه پیش تاکنون به علت بروز پدیده خشکسالی و قطع آب رودخانه هیرمند از افغانستان خشکیده و بستر آن به کانون ریزگردها تبدیل شده است.
وزش بادهای موسمی 120 روزه سیستان که در سال های اخیر به علت خشکسالی های مداوم به 160 تا 180 روز در سال افزایش یافته، مشکلات زیادی برای ساکنان شهرستان های پنجگانه سیستان ایجاد کرده به طوری که این منطقه را در بالای جدول مبتلایان به بیماری سل قرار داده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا