لزوم توجه بیشتر به واکسن HPV

ویروس پاپیلومای انسانی(Human Papillomavirus)   رایجترین ویروس آمیزشی جهان است. عفونت HPV بدون علامت بوده و اکثر بیماران، تا مدت ها از آلوده شدن به این ویروس آگاه نیستند. بروز علائم هم به صورت خفیف بوده و شامل درد، خارش و خونریزی است.

برخی از انواع ویروس HPV عامل ایجاد زگیل تناسلی هستند؛ زگیل تناسلی زائده‌های پوستی‌ هستند که در کشاله ران، ناحیه تناسلی یا در اطراف مقعد ایجاد می‌ شوند.

نخستین واکسن ویروس پاپیلومای انسانی با نام تجاری گارداسیل (Gardasil) در سال 2006 به بازار عرضه شد که علیه ژنوتیپ های 6، 11، 16 و 18 ویروس، محافظت ایجاد می کند. واکسن دوم که سرواریکس (cervarix) نام دارد، سال 2009 وارد بازار شد.

تزریق واکسن HPV می تواند از بروز سرطان دهانه رحم (cervical cancer) و سایر سرطان های مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی از جمله مقعد، آلت تناسلی مردان، دهان و گلو پیشگیری کند.

علیرغم تحقیقات و پژوهش های مختلفی که کارآیی و ایمنی واکسن HPV را نشان داده اند، این واکسن هنوز در برنامه ملی واکسیناسیون برخی کشورها از جمله کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته قرار نگرفته است.

برخی والدین و جوامع معتقدند که لزومی به تزریق این واکسن برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد؛ با این حال، مرکز کنترل و پشیگیری بیماری های آمریکا (CDC) توصیه کرده است که کودکان و نوجوانان 9 تا 14 سال، 3 دوز از این واکسن را در بازه زمانی 6 ماهه تزریق کنند.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ژانویه 2018، واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در برنامه ملی واکسیناسیون برخی از کشورهای جهان از جمله اکثر کشورهای اروپایی، کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی، برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی، و استرالیا (کشورهای سبز رنگ در نقشه پایین) جای دارد.

 

توسعه واکسن HPV

جان شیلر (John Schiller) به همراه داگلاس لووی (Douglas Lowy)، از پژوهشگران موسسه ملی سرطان آمریکا، برای تحقیقات بنیادی بر روی ویروس پاپیلومای حیوانی و انسانی که منجر به توسعه واکسن HPV علیه ژنوتیپ 16 این ویروس (HPV-16) شد، جایزه لسکر 2017 را دریافت کرد.  

جایزه 250 هزار دلاری لسکر (Lasker Awards) یکی از معتبرترین جوایز علوم پزشکی جهان محسوب شده و گاهی از آن به عنوان نوبل آمریکایی (American Nobels) یاد می شود.

سایت scientificamerican در گفتگو با دکتر جان شیلر، ویروس شناس موسسه ملی سرطان آمریکا، اهمیت واکسن HPV را جویا شد:

چه عاملی باعث آغاز تحقیقات بر روی واکسن HPV شد؟

زمانی که در سال 1983 به آزمایشگاه دکتر داگلاس لووی در موسسه ملی سرطان پیوستم، در سخنرانی پروفسور هارالد سور هاوزن (برنده جایزه نوبل پزشکی 2008) حضور پیدا کردم. وی در آن سخنرانی، از کشف ویروسی خبر داد که احتمالا عامل 50 درصد از موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

بررسی ویروس پاپیلومای انسانی ژنوتیپ 16 بر روی مدل های حیوانی و انسانی را آغاز کردیم و چگونگی تبدیل شده سلول های طبیعی به سرطانی را مورد مطالعه قرار دادیم. (این تحقیقات در نهایت منجر به توسعه واکسن HPV علیه ژنوتیپ 16 شد.)

درحال حاضر بر روی چه موضوعی کار می کنید؟

در موسسه ملی سرطان (NCI) و با همکاری بنیاد بیل و ملیندا گیتس، درحال بررسی این موضوع هستیم که آیا یک دوز از واکسن HPV برای ایجاد محافظت طولانی مدت، کارآیی دارد؟ این مسأله به ویژه در کشورهای فقیر و درحال توسعه حائز اهمیت است.

آزمایش بالینی جدید اثربخشی یک دوز واکسن HPV در کاستاریکا انجام می شود؛ آزمایش بالینی قبلی در این منطقه، اثربخشی یک دوز در محافظت طولانی مدت را نشان داده بود.

مایکل سوفیا (Michael Sofia) برنده جایزه لسکر 2016 برای تحقیقات در حوزه واکسن هپاتیت C بود. واکسن sofosbuvir با نام تجاری Sovaldi، شباهت زیادی به نام این پژوهشگر دارد. اگرچه مراحل اولیه تحقیقات این واکسن در NIH انجام شده بود، اما در ادامه مسیر، این طرح توسط شرکت های خصوصی تکمیل شد. چرا واکسن های گارداسیل یا سرواریکس هیچ شباهتی با نام شما ندارد؟

هرگز چنین چیزی به ذهنم خطور نکرده و به این موضوع نیز فکر نکرده ام. انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، بخشی از زندگی من است. از آنجا که موسسه ملی سلامت (NIH) بودجه کافی برای انجام تحقیقات در اختیار ندارد، طرح های پژوهشی با سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری شرکت های خصوصی انجام می شود و قطعا نامگذاری داروها هم از سوی شرکت های سرمایه گذار انجام می شود.

چرا کشورهای محدودی واکسن HPV را در برنامه واکسیناسیون خود قرار داده اند؟

این واکسن در برنامه ملی واکسیناسیون (اغلب) کشورهای غربی و توسعه یافته وجود دارد؛ مشکل اصلی در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط (درحال توسعه) است. قیمت بالای این واکسن عامل اصلی محدودیت دسترسی به واکسن HPV است. البته در آمریکا نیز مشکلاتی وجود دارد که این مسأله به طور کلی، به ترس از تزریق واکسن ها مربوط می شود.

تاکنون نزدیک به 300 میلیون دوز از واکسن HPV در جهان توزیع شده است. اما در ایالات متحده تا سال 2015 تنها 28 درصد پسران و 42 درصد دختران نوجوان، 3 دوز توصیه شده از سوی CDC را تزریق کرده اند. دلیل این مسأله چیست؟

در حقیقت واکسن HPV، واکسنی برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است؛ مسأله ای که متخصصان زنان و زایمان به این مسأله توجه می کنند، اما متخصصان اطفال به اهمیت آن بی توجه هستند؛ درحالیکه این نوع برخورد نسبت به سایر واکسن ها از جمله مننژیت یا هپاتیت-B که برای کودکان و نوجوانان تجویز می شود، دیده نمی شود.

البته این واکسن از 10 سال پیش در برنامه ملی واکسیناسیون قرار گرفته و تمامی نوزادان و کودکان متولد شده طی یک دهه اخیر، این واکسن را تزریق کرده اند.

به نظر شما بزرگترین چالش کنونی – یا یکی از بزرگترین چالش ها در حوزه پزشکی چیست؟

سخت است که موضوع خاصی را عنوان کنم. این موضوع بستگی به حوزه هایی دارد که درحال تحقیق و پژوهش بر روی آنها هستیم. شاید بتوان به سرطان اشاره کرد. اما آلزایمر موضوعی است که به طور قطع باید به دنبال یافتن راه حل درمان آن باشیم. عفونت اچ آی وی (HIV) هم موضوع مهم دیگر است.

بیشتر بخوانید:

اما شاید اصلی ترین موضوع، بحث تأمین بودجه مالی پایدار (برای انجام و تکمیل تحقیقات) باشد. دانشمندان و پژوهشگران – به ویژه پژوهشگران جوانی – هستند که با مشکل کمبود بودجه روبرو هستند. این مشکلی است که پژوهشگران در علوم مختلف با آن مواجه هستند و راه حل بدیهی، تأمین منابع مالی بیشتر برای انجام تحقیقات است.

چه توصیه ای برای پژوهشگران جوان دارید؟

باید واقعا بخواهید که به یک دانشمند / پژوهشگر تبدیل شود، زیرا در این مسیر با سختی های زیادی – از راه اندازی آزمایشگاه تا دریافت کمک مالی – مواجه می شود. موفقیت و شکست گاهی اوقات مثل حرکت بر روی لبه یک چاقو است. باید در مورد اهدافی که در ذهن دارید، استراتژیک فکر کنید که البته این کار برای پژوهشگران جوان و در مواجهه با حوزه های مختلف،  اندکی دشوار است. باید حوزه ای را انتخاب کنید که واقعا علاقه مند کار و پژوهش در آن هستید.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: انجمن راه / WHO

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا