قطب‌های علمی ارزان‌ترین مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب و توسعه علمی کشور هستند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی می‌خواهند بیش از پیش چتر حمایتی خود را بر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری و به تبع آن بر قطب‌های علمی به عنوان ارزان‌ترین مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بگسترانند و اطمینان داشته باشند که توسعه علمی کشور، توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را نیز در پی دارد.

 

به گزارش ایسنا ، محمد فرهادی در پیامی به سومین همایش قطب‌های علمی کشور که توسط عبدالحسین فریدون مشاور و مدیرکل دفتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرائت شد، تصریح کرد: ایجاد قطب‌های علمی در مراکز دانشگاهی و علمی معتبر جهان مسبوق به سابقه بوده، تا آنجا که بخش قابل توجهی از دستاوردهای نوآورانه علمی و فناوری مرهون فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مراکز مذکور است.

 

وی افزود: قطب‌های علمی از اواخر دهه 70 و به دنبال اجرای برنامه سوم توسعه و با هدف پیشگیری از افزایش فاصله علمی کشور با سطح علمی جهان شکل گرفته است.

 

وزیر علوم اضافه کرد: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت مأموریت یافتند به منظور پرورش پیشتازان علمی، تأمین اندیشمندان و پژوهشگران، تولید دانش و فناوری سازمان‌یافته در زمینه‌های مختلف و محوریت یافتن پژوهش نسبت به انتخاب دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی به عنوان قطب علمی اقدام کنند.

 

فرهادی ادامه داد: روزآمد کردن دانشگاه‌ها به ویژه قطب‌های دانشگاهی از نظر دسترسی به اطلاعات علمی جهان، تأمین کتب، نشریات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی و شبکه اطلاع‌رسانی، در مجموعه راهکارهای اجرایی برنامه سوم توسعه مورد تأکید قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه به رغم کمبودهای اعتباری، قطب‌های علمی زودتر از حد انتظار موجودیت یافت و به بار نشست، تأکید کرد: تا حدی که امروز با وجود قطب‌های علمی متعدد در زمینه‌های مختلف شاهد بارور شدن نهادهایی هستیم که در آینده نزدیک به چشمه روزافزون باروری اندیشه، جست‌وجوگری و نوآوری تبدیل شده و توسعه متوازن کشور را رقم می‌زنند و ایران 1404 را به رتبه نخست علمی و فناوری منطقه ارتقا می‌دهند.

 

وزیر علوم به فرآیند تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه کشور اشاره و خاطرنشان کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی می‌خواهند بیش از پیش چتر حمایتی خود را بر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری و به تبع آن بر قطب‌های علمی به عنوان ارزان‌ترین مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بگسترانند و اطمینان داشته باشند که توسعه علمی کشور، توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را نیز در پی دارد.

 

فرهادی اظهار کرد: دستیابی به دانش نو، شناخت ناشناخته‌ها، محک زدن نظریه‌های موجود، ارائه نظریه‌های جدید و نوآوری در عرصه‌های مختلف در سایه هم‌افزایی دانش و تجربیات علمی گروه‌های هیئت‌علمی در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف قابل حصول بوده و حلقه‌های علمی شکل‌ گرفته در قطب‌های علمی، کانون و مرکز مهم و مؤثر برای برقراری مناسبات و ایجاد هم‌افزایی اندوخته‌های دانشی و تجربی به شمار می‌روند.

 

وی با تأکید بر ضرورت ارتباط مداوم و مؤثر و تعامل مثبت و سازنده معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و قطب‌های علمی اضافه کرد: این تعامل و همکاری در تحقق اهداف نظام علم و فناوری کشور آثار مثبتی داشته است.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره و تأکید کرد: از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری می‌خواهم که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی این بند از قانون، نهایت کمک و مساعدت را در جهت تقویت قطب‌های علمی مرتبط به کار بگیرند.

 

فرهادی تصریح کرد: از مدیران قطب‌های علمی انتظار دارم که در عین پرداختن به مباحث علمی و تحقیقاتی برای رسیدن به مرزهای دانش با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از همه توانمندی‌های درون‌سازمانی و جلب مشارکت بیشتر اعضای هیئت‌علمی برای مواجهه با چالش‌های پیش ‌رو، بیش از پیش و با حساسیت ویژه نسبت به حل مسایل و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی کشور اقدام کنند.

 

وی افزود: از دبیرخانه قطب‌های علمی کشور می‌خواهم که در شناساندن قطب‌های علمی دانشگاهی به جامعه و افراد و مخاطبان ویژه و برقراری ارتباط و تعامل آنها با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور اهتمام کنند.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: امیدوارم این همایش بتواند با طرح بی‌پرده مسایل و مناسبات حاکم بر تأسیس و فعالیت قطب‌های علمی و تعیین نقاط ضعف و قوت ساختار اداری و اجرایی در حوزه‌های صف و ستاد و به تبع آن ارایه عملکرد واقع‌بینانه از قطب‌های علمی موجود و ارایه راهکارهای ممکن برای حل مشکلات پیش رو، زمینه را برای تحقق کامل اهداف تشکیل قطب‌های علمی فراهم کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا