شناسایی شراره‌های عظیمی را که قطر آنها چندین برابر قطر زمین است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، ناسا یک تصویر شگفت انگیز از یک منطقه فعال در خورشید به اشتراک گذاشته است.این تصویر در 23 می در نور ماوراء بنفش شدید توسط "رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید" (Solar Dynamics Observatory) ثبت شده است.چنر روز پیش رصدخانه پویایی شناسی خورشید یک سوراخ کورونالی عظیم  رو به زمین را شناسایی کرد که این سوراخ، طوفان‌های خورشیدی را به سمت فضا می‌فرستاد.

در آخرین تصویر، قطر خطوط میدان مغناطیسی که از خورشید می‌آیند، چندین برابر قطر زمین هستند. آژانس فضایی، تصویری از زمین را در کنار این پدیده‌ برای اندازه گیری قرار داده است.

به گفته‌ی ناسا، مناطق فعال، مناطقی هستند که انرژی مغناطیسی شدید دارند.خطوط میدان با ذرات باردار در امتداد آنها روشن می‌شوند و زمانی که در نمایه مشاهده می‌شوند، ساده تر تشخیص داده می‌شوند. تصاویر رنگی در طول موج نور ماوراء بنفش شدید ثبت شده‌اند.از 16 تا 18 ماه می، رصدخانه پویایی شناسی خورشید یک سوراخ کرونالی را مشاهده کرد که ممکن است چندین روز پس از آن موجب ایجاد آئورورا شده باشد، زیرا جریان ذرات با جو زمین برخورد کرده است.

یک مقاله که اخیرا از سوی موسسه ماکس پلانک منتشر شده نشان می‌دهد، در حالی که خورشید می‌تواند فعالیت‌های جوی و آب و هوایی روی زمین را تحت تاثیر قرار دهد، تنها مقادیر مشخصی از تابش می‌توانند به سطح برسند و سطح را گرم کنند.

در این تابش نور قابل مشاهده نیز وجود دارد و علاوه بر آن، خورشید یک جریان ذرات باردار الکتریکی را نیز منتشر می‌کند.

هنگامی که خورشید در دوره فعالیت مغناطیسی زیاد قرار دارد، پرتوهای قوی‌تری را منتشر می‌کند و ردیابی این نوسانات، محققان را قاد می‌سازد تا تعیین کنند که چگونه چنین فعالیتی بر آب و هوای زمین تاثیر می‌گذارد.

هنگامی که فعالیت خورشید کاهش می‌یابد، زمین دوره‌های زمانی خنک‌تری را تجربه می‌کند.

برای مثال، در طول "عصر یخبندان کوچک" که از سال‌های 1645 تا 1715 به طول انجامید، مردم بسیاری از مناطق جهان، زمستان‌های سردتری داشتند.

در این تحقیق جدید، محققان از مشاهدات داده‌های لکه‌های خورشیدی و همچنین سطح کربن 14 ، برای ردیابی تغییرات فعالیت خورشیدی استفاده کردند.این داده‌ها نشان دادند که در طول چند دهه گذشته، همانطور که زمین در حال گرم شدن بود، روشنایی خورشید افزایش نیافته بود. در عوض، در 30-40 سال گذشته، اندکی به روشنایی خورشید افزوده شده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که خورشید مشارکتی در گرم شدن کره‌ی زمین ندارد. کارشناسان بر این باورند که یافته‌های اخیر خلاف این نظریه که کاهش فعالیت فعلی خورشید، گرمای فعلی را خنثی می‌کند، نشان می‌دهد.به گفته‌ ناسا، انتظار می‌رود خورشید در سال‌های 2019 تا 2020 با یک نقطه پایین به نام "solar minimum " مواجه شود. اما این تغییر، به این معنا نیست که فعالیت خورشید کاملا متوقف خواهد شد، در عوض رویدادهای مختلفی ممکن است رخ دهد.

در حالی که ممکن است لکه‌های خورشیدی کاهش یابند، سوراخ‌های کرونالی طولانی و پدیده‌های دیگر ممکن است متداول‌تر شوند.