حضور شرکت های دانش بنیان در بازار رقابتی با استفاده از روش های نوین بازاریابی

تحقق اقتصاد دانش بنیان با حضور قدرتمند شرکت های دانش بنیان در عرصه اقتصادی کشور امکانپذیر است. از همین رو دولت و مجلس با تخصیص اعتبارات مناسب به صندوق نوآوری و شکوفایی، زمینه لازم برای حمایت از فعالیت این شرکت ها را به وجود آورده اند.

اما ارایه تسهیلات و اعتبارات به تنهایی نمی تواند زمینه موفقیت این شرکت ها را به وجود آورد بلکه این شرکت ها می بایست برای تجاری سازی طرح های خود، گوشه چشمی هم به ضوابط و شرایط حضور در بازارهای رقابتی داشته باشند و در کنار بهره مندی از دانشمندان و متخصصان مرتبط با زمینه کاری خود، از حضور کارشناسان بازاریابی و فروش نیز استفاده کنند. چراکه صرف تولید یک کالا یا محصول باکیفیت برای در دست گرفتن بازارهای فروش کافی نیست و می بایست به سازوکارهای حضور در بازار هم واقف بود.   

محمدحسین فرهنگی؛ عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: اقتصاد دانش بنیان از موضوعاتی است که سال هاست از جانب مجلس و دولت حمایت می شود و آن عبارت است از ورود حداکثر کارشناسی ها به حوزه اقتصاد. در حال حاضر شرکت های دانش بنیان قانون دارند و مطابق قانون تشکیل می شوند و مورد حمایت های قانونی قرار می گیرند و تسهیلات به آنها پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: انواع حمایت هایی که از مراکز علمی و دانشگاهی صورت می گیرد همه در راستای حمایت از اقتصادی است که پایه آن بر مبنای دانش و مولفه های علمی است. لذا شرکت های دانش بنیان که غالبا مرکب از افراد متخصص و مجرب هستند باید مورد حمایت دستگاه ها و توجه و عنایت همگان باشند.  

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که شرکت های نوپای دانش بنیان برای باقی ماندن در بازار رقابتی چه باید بکنند؟ تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان برای حضور در بازارهای رقابتی می بایست با استفاده از روش های نوین بازاریابی، خود را اثبات کنند چراکه عاملی غیر از خود این شرکت ها نمی تواند این اثبات را به وجود آورد. بنابراین توصیه ما این است که این شرکت ها در حوزه بازاریابی و حضور در بازار هم به صورت علمی عمل کرده و از تجارب جهانی استفاده کنند تا بتوانند توفیقاتی به دست آورند و الا با دستور چنین چیزی محقق نمی شود.

فرهنگی با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی، اظهار کرد: طبیعی است که تشکیل دهنده این شرکت ها افراد تحصیلکرده و متخصص هستند. بنابراین تردیدی نیست که گسترش چنین شرکت هایی در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها بسیار موثر است.

وی در پایان افزود: سال به سال منابع صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش می یابد و هدف این است که این حمایت ها گسترده تر شود اما میزان تسهیلات ارایه شده به شرکت ها با تشخیص مدیریت است که این شرکت ها را بر اساس توانمندی های علمی و سوابق مورد حمایت قرار دهد.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا