نخستین آزمایش‌های میدانی موتورسیکلت خودران

مزایا سیستم‌های خودران برای خودروهای چهارچرخی مانند ماشین‌های شخصی و کامیون‌ها و اتوبوس‌ها اثبات شده است ولی وقتی صحبت زا وسایل نقلیه دوچرخ به میان می‌آید، بحث کمی عجیب‌تر می‌شود. بااین‌حال این موضوع دانشمندان را از پیاده‌سازی ایده خودران بودن بر روی موتورسیکلت‌ها بازنداشته است.

به‌تازگی نخستین آزمون میدانی بر روی یک موتورسیکلت خودران انجام شده است که نشان می‌دهد این وسایل نیز قابلیت حرکت بدون کنترل راننده رادارند.

این موتورسیکلت توسط شرکت علمی AB داینامیکز که یک شرکت بریتانیایی است ساخته ‌شده است و در حقیقت بر پایه یک اسکوتر مدل C1 از شرکت بی ام و طراحی شده است. در ابتدای کار باید بگوییم که اسکوتر به دسته‌ای از موتورسیکلت‌ها گفته می‌شود که عملیات تعویض دنده در آن‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود و ازنظر وضعیت بدنه نیز به نحوی طراحی‌شده‌اند که پای راننده در دو طرف موتور قرار نداشته و برای آن فضایی خاص و امن‌تر طراحی شده است.

به‌این‌ترتیب این موتورسیکلت یا اسکوتر خودران اولین آزمایش خود را انجام داده است. مدل یادشده دارای سقفی است که راننده را از باران در امان نگاه می‌دارد. این وسیله به یک سیستم روباتیک کنترل‌کننده فرمان، یک نرم‌افزار کنترل رادیویی، یک سیستم جی پی است و چندین حسگر دیگر مجهز است که به آن اجازه می‌دهند بتواند بدون دخالت مستقیم انسانی حرکت کند.

آزمون یادشده با دقت بسیار بالایی انجام شده و در محیطی فاقد ریسک صورت پذیرفت. حال مسئولان این پروژه معتقدند که شاید در آینده، موتورسیکلت‌های خودران را بتوان بزرگ‌ترین رقیب خودروهای خودران دانست. ریچارد سیمپسون که مهندس ارشد سیستم در این پروژه بوده است دراین‌باره می‌گوید: «ساختارهای قانونی حاکی از آن هستند که آزمون‌های امنیت خودروها با داشتن سیستم ADAS قابل پیرش هستند و خودروهای خودروان با شرایطی بسیار پیچیده روبرو هستند ولی موتورسیکلت‌های خودران می‌توانند به‌مراتب راحت‌تر از خودروهای خودران به این استانداردها دست پیدا کنند.»

یکی از کاربری‌های این سیستم را می‌توان آزمون موتورسیکلت‌ها دانست. وقتی‌که شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی وسیله‌ای را می‌سازند، ابتدا باید آن را تست کنند و به همین منظور نیز این سیستم‌های خودران می‌توانند موجب شوند که این تست‌ها بدون خطر انسانی انجام شوند.

این اسکوتر خودران در شرایط مختلفی آزمایش شده است و یکی از این آزمایش‌ها مقایسه آن با یک خودروی خودران بوده است. در طی فرایند آزمایش این وسیله، مواردی مانند سبقت گرفتن، حرکت مارپیچ و مانور دادن نسبت به خودروهای دیگر نیز موردبررسی قرارگرفته است که در تمامی موارد، نتیجه کسب‌شده موفقیت‌آمیز بوده است.

منبع: newatlas

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا