بازگردانی موفقیت آمیز نیروی جوانی مغز

رشته‌های مغز بزرگسالان به سختی تغییر می‌کند، در حالیکه مغز کودکان، انعطاف زیادی دارد و تجارب جدید به سرعت به ارتباطات مغز طی دوره‌های حیاتی تکامل آن شکل می‌دهند.

محققان به منظور بازیابی انعطاف‌پذیری مغز بزرگسالان توانستند با موفقیت خاصیت شکل‌پذیری مغز را فعال کنند. شکل‌پذیری مغز به تغییرات سریع و قوی در رشته‌های عصبی و سیناپس‌ها در نتیجه یادگیری و تجربه اطلاق می‌شود. دانشمندان در صدد مطالعات بیشتری هستند تا بتواند روشهای جدیدی برای درمان اختلالات رشد مغزی مانند اوتیسم و اسکیزوفرنی پیدا کنند. آنان با پیوند نوع خاصی از عصب جنینی به مغز موشهای بالغ به این مهم دست یافتند. این عصب جنینی GABA  نام دارد و یک ناقل عصبی مهارکننده مهم است که به سیستم کنترل بدن، بینایی و بسیاری از عملکردهای مربوط به پوست کمک می‌کند.

مغز نیز مانند ماهیچه‌هایی که با بالا رفتن سن قدرت جوانی خود را از دست می‌دهند، خاصیت انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. اما در مطالعه جدید، سلولهای عصبی پیوندی GABA یک دوره جدید انعطاف‌پذیری در مغز بزرگسالان ایجاد می‌کند.

در سالهای اولیه زندگی، تجربه بصری طبیعی برای درست کار کردن سیستم بینایی حیاتی است. اختلال در سیستم بینایی در این زمان، به ضعف بینایی طولانی مدت منجر می‌شود که به تنبلی چشم موسوم است. برای بازگرداندن بینایی طبیعی، محققان سلولهای عصبی GABA را به قشر رویه چشم موشهای مبتلا به تنبلی چشم پیوند زدند.

چند هفته پس از پیوند، هنگامی که سیستم بینایی موشها دوره بحرانی را پشت سر گذاشت، موش به طور نرمال دید طبیعی خود را به دست آورد.

آزمایش‌های انجام شده به وضوح نشان می‌دهد که مکانیسم‌های رشد واقع در سلولهای GABA می‌تواند دوره بحرانی را کنترل کند. پاسخ به این پرسش که چگونه این سلولهای عصبی می‌توانند انعطاف‌پذیری مغز را دوباره فعال کنند می‌تواند به درمان اختلالات لاعلاج مغز منجر شود.

این پژوهش به تازگی در نشریه http://www.cell.com/neuron/abstract/S0896-6273(15)00286-X منتشر شده است.