علت سردرد در ماه رمضان

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم، دکتر سید ضیاءالدین مظهری بیان کرد: سحری باید یک صبحانۀ کامل به همراه مواد لبنی کم چربی و سوپ های تهیه شده با آب مرغ و آب گوشت بدون چربی و حلیم های خانگی باشد، حتی می توانند از سالادهایی که حاوی حبوبات پخته شده است استفاده کنند (مثل لوبیا پخته و کنجد و زیتون و تخم مرغ) تا بتوانند انرژی را در طول روز در بدن خود ذخیره کنند.

وی ادامه داد: همچنین از خوردن غذاهایی که دارای پروتئین زیادی هستند و در روغن فراوان تهیه شده باید خودداری کرد، این درست برعکس تصور عام است که بر این باورند هرچه غذاها سنگین تر و پر روغن باشد ، تحمل آنها را برای روزه بیشتر می‌کند.

به گفته مظهری، در سحر از نوشیدن چای پررنگ و قهوه جدا خودداری کنید چرا که آب بدن را دفع می کنند، همچنین از سبزیجات خام و پخته استفاده کنید و نوشابه را به کلی حذف کنید، سبزیجات در دستگاه گوارش باعث جذب آب شده و وقتی با آب ترکیب شوند به صورت ژل در می آیند که این عمل باعث نگهداری آب در بدن و عدم دفع زودهنگام آب از بدن می شود در نتیجه کمتر تشنه می شوید.

این متخصص خاطرنشان کرد: مواد قندی که در این ایام از طریق مصرف مواد غذایی چون زولبیا و بامیه، حلوا و شله زرد به بدن می رسد، بسیار فراتر از نیاز آن بوده و این مسئله باعث می شود افراد در پایان ماه مبارک رمضان به جای اینکه شاداب و سرحال باشند و بدنشان با تجربه تحمل گرسنگی و تشنگی توان خودش را افزون تر کرده و به بازسازی و تقویت سیستم دفاعی اش بپردازد، اثر عکس داشته باشد، ضعیف تر شده و با افزایش قند خون، اوره و نظیر آن روبرو شوند.

نائب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت : شروع افطار بهتر است با نمک و آب جوش(ولرم)، بدن را آماده دریافت مواد غذایی دیگر کنیم. پس از آن استفاده از یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش وعسل بسیار مناسب است و می تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت کند. خرما، علاوه برقند طبیعی، سرشار از حیات بوده و حاوی مواد مغذی و با ارزشی چون آهن و منیزیم است.

وی متذکر شد: روزه داران باید در آرام خوردن و افراط نکردن غذا نیز دقت داشته باشند. همچنین از نوشیدنی های بسیار خنک به ویژه نوشیدنی های گازدار و چای داغ در فاصله افطار تا سحر خودداری کنند چرا که نه تنها کمکی به فرد نمی کند بلکه عطش روزه دار را نیز بیشتر می کند.

مظهری در خصوص افرادی که در ماه رمضان دچار سردرد می شوند گفت: سردردهایی که در روزهای ابتدایی ماه رمضان رخ می‌دهد، به علت قطع ناگهانی نوشیدن چای، قهوه، نوشابه و کاهش میزان دریافت مواد قندی و فاصله‌گذاری بسیار طولانی بین اولین و آخرین دریافت آنها می‌باشد.

نائب رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: عامل ایجاد یبوست در اکثر موارد ناشی از حذف مصرف مواد غذایی حاوی فیبرهای محلول و نامحلول (مثل سبزی خوردن، سالادهای پخته و خام و میوه‌جات) و گرایش به مصرف نان‌های سفید فاقد سبوس و بی‌میلی به مصرف حبوبات، دانه‌ها و مغزها همراه با کاهش میزان مصرف مایعات مخصوصا آب و عدم تحرک و فعالیت است، که باید به منظور جلوگیری از بروز چنین عارضه دردناک و ایجادکننده شقاق و هموروئید، در تمام طول ماه مبارک رمضان از سبزیجات خام و پخته، نان و غلات حاوی سبوس، میوه‌جات فصل، دانه‌های روغنی مثل آجیل‌ و دانه‌های کنجد، بذر کتان‌ و شاهدانه در جیره غذایی روزمره گنجانده شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا