رفع چالش‌های زیست محیطی و ایجاد اشتغال؛ مهم‌ترین دستاورد دولت همراه

با پیشرفت فناوری اطلاعات و ایجاد بسترهای زیر ساخت در کشور، لزوم حرکت در مسیر ارایه خدمات الکترونیک یکپارچه در این بستر بیش از پیش احساس می شود. سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای پاسخگویی به این نیاز با بکارگیری تمام ظرفیت ها و تجربیات خود پروژه هایی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک و دولت همراه را جزو اولویت کاری خود قرار داده است. پروژه‌هایی که افتتاح آن‌ها تازه سرآغاز فعالیت‌های لازم در این طرح‌ها به شمار می‌رود و آغاز به کارشان، به این معنا نیست که کاملا به اتمام رسیده‌اند؛ بلکه لازم است خدمات متنوع در بستر این امکانات قرار بگیرد تا آنچه از ابتدا درباره کاهش مراجعات و صرفه‌جویی در زمان و سهولت در بروکراسی اداری مدنظر بوده محقق شود.

محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات – که مهمترین درخواست خود از دولت را اجرای طرح دولت الکترونیک اعلام کرده و گفته بود تمام زیرساخت‌های اجرای دولت الکترونیک فراهم است؛ اوایل مرداد سال گذشته، فاز اول پروژه دولت الکترونیکی را افتتاح کرد تا به وعده خود در قبال اجرای زیرساخت‌های تحقق دولت الکترونیکی عمل کرده باشد. بنابراین در راستای اجرای فاز اول این طرح دولت الکترونیکی، این طرح با ۱۴ خوشه در کشور شروع به فعالیت کرده و از روز (سوم مرداد ماه سال ۹۶) نسخه موبایلی دولت الکترونیکی نیز تحت عنوان «دولت همراه» به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز چندی پیش دولت الکترونیک را زمینه ساز تحول عظیم در حوزه اداری کشور عنوان کرده و گفته بود: اجرای دولت الکترونیک موجب شفافیت، مقابله با فساد، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و بازده اداره ها می شود. توسعه دولت الکترونیک، یکی از راه های چابک سازی کشور است و ما نیز تمام تلاش خود را در این بخش گذاشته ایم.

به گفته آذری جهرمی، هم اکنون در راستای اجرای طرح دولت الکترونیک، ایران رتبه 100 جهان را دارد و با اجرایی شدن طرح های جدید در این حوزه، می توانیم به رتبه 70 برسیم.

وی افزوده بود: نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه از برنامه‌هایی است که در آینده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و گروهی از حقوقدانان و صاحب‌نظران مامور شده‌اند اقدامات لازم این کسب‌وکارها را فراهم کنند.

محمدجواد آذری جهرمی البته مانع جدی برای فراگیر شدن «دولت همراه» و «دولت الکترونیک» را فرآیندهای اداری موجود دانسته که قطعا باید دستخوش تغییرات قرار گیرند و گفته بود: برخی از فرآیندهای فعلی اداری ما قابلیت تبدیل به فرآیندهای الکترونیکی را ندارند و با اعمال مخالفت‌های صنفی دستگاه‌های دولتی و نیز عدم‌ هماهنگی بین دستگاه‌ها به ویژه قوای مجریه و قضاییه، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نخواهند داشت.

در نهایت پس از صرف مدت زمانی که برای راه‌اندازی دولت همراه در نظر گرفته شده بود، این سامانه همزمان با روز جهانی ارتباطات در اختیار کاربران قرار گرفت. البته از آنجایی که سرویس‌های ارایه‌شده در دولت همراه بومی است، لذا هرچه کاربران و مردم با آن بیشتر کار کنند، ایرادهای هم از آن گرفته می شود.

دولت همراه چیست؟

با بهره‌گیری از سامانه دولت همراه، مردم می‌توانند به جای مراجعه‌ حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا این خدمات را درخواست کنند. همچنین حل چالش‌های آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهره‌وری، مهم‌ترین دستاوردهای دولت همراه است. دولت همراه یکی از ابزارهای این است که منابع موجود را محور قرار داده و می‌توان اقتصاد را شکل داد.

به گفته کارشناسان و طراحان، با اجرای طرح دولت همراه هر تلفن همراه به یک دفتر خدمات الکترونیکی تبدیل می‌شود که خدمات متفاوتی را به مردم ارایه می‌دهد، امری که به خاطر همه‌گیر شدن تلفن همراه بسیار می‌تواند کاربردی باشد. در پلتفرمی که برای این سیستم استفاده می‌شود، سعی شده تا از سیستم‌های روز دنیا استفاده شود تا پشتیبانی خوبی به مشترکین داده شود.

هدف از دولت همراه چیست؟

رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این خصوص گفته است: هدف دولت همراه ارایه خدمات به مردم از یک زنجیره واحد است. این خدمت قابل ارایه بر بستر گوشی تلفن همراه هستند. این سامانه به صورت شبانه‌روز در همه ایام سال قابل دسترسی است که تاکنون ۱۶ دستگاه در حدود ۵۰ خدمت را در آن ارایه داده‌اند.

وی افزوده است: هم اکنون ۱۲ هزار نفر از این سیستم استفاده می‌کنند که بیشترین تقاضا نیز از سوی ثبت احوال بوده است. اپلیکیشن دولت همراه در حال حاضر در کافه بازار قابل دانلود است.

وی بیان کرده است: هم اکنون ثبت احوال با هماهنگی سیستم کد ملی و شماره موبایل در تسهیل بسیاری از امور به ما کمک کرده است. ما همچنین از بانک مرکزی، گمرک، آموزش و پرورش و حوزه سلامت نیز انتظار داریم در پیوستن این شبکه دولت همراه به ما کمک کنند. همچنین همه شهروندان می‌توانند در اپلیکیشن دولت همراه و سامانه ۱۹۵ نقطه نظرات خود را به ما منعکس کنند.

کارکردها و مزایای دولت همراه چیست؟

صدور مجوز قانونی بهره‌برداری از خدمات پس از انجام ارزیابی‌های استاندارد سامانه‌های همراه، استانداردسازی فضای تبادل اطلاعات و ارایه خدمات در بستر تلفن همراه، ایجاد دایرکتوری جامع نرم‌افزارها و خدمات تحت موبایل، دسته‌بندی نرم‌افزارها و سهولت دسترسی به نرم‌افزارهای خاص، رقابت نرم‌افزارها در فضایی سالم با ایجاد امکان رتبه‌بندی بر اساس معیارهای فنی و غیرفنی، امکان مقایسه نرم‌افزارها و اخذ نظر کاربران و بررسی ایمنی نرم‌افزارها و اطمینان خاطر کاربران از حیث مسایل امنیتی از کارکردهای دولت همراه است.

اپلیکیشن دولت همراه قرار است مرجعی معتبر برای دریافت اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های موبایلی باشد و مزایایی از قبیل دسترسی سریع به نرم‌افزارهای مشابه با امکان دسته‌بندی موضوعی، بهره‌گیری از بازخوردهای کاربران با هدف افزایش سطح کیفی نرم‌افزارها و خدمات، ایجاد فرصت رشد برای محصولات جدید، برخورداری توسعه‌دهندگان از حمایت‌های مادی و معنوی، ارزیابی دوره‌ای و امتیازدهی مستمر به سطح خدمات ارایه‌شده توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی دارد.

هر یک از کاربران جهت تعامل بیشتر با مرکز اعتبارسنجی همراه از کلیه ارگان‌ها، سازمان‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی می‌توانند نسبت به ثبت‌نام و ارائه مشخصات سامانه‌های همراه خود اقدام کنند. همچنین با مراجعه به وب‌سایت دولت همراه و یا کافه بازار می‌توانید اپلیکیشن این سامانه را برای هر یک از سیستم عامل‌های آی‌اواس و اندروید دریافت کنید. همچنین همه شهروندان می‌توانند در اپلیکیشن دولت همراه و سامانه ۱۹۵ نقطه نظرات خود را به متولیان این سامانه منعکس کنند.

 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا