استروئیدها برای درد سیاتیک بهترند یا دارونماها؟

پزشکان معمولا برای تسکین دردهای ناشی از سیاتیک – درد کمر و پاها که معمولا به دلیل جداشدن دیسک مهره آخر کمر ایجاد می‌شود – قرصهای استروئیدی برای بیماران تجویز می‌کنند. از هر ده نفر معمولا یک نفر در جهان دردهای سیاتیک را در عمر خود تجربه می‌کند. برای این مطالعه، پژوهشگران به مدت 15 روز به 269 نفر از افرادی که به دردهای سیاتیک مبتلا بودند به طور تصادفی استروئید خوراکی (پردنیزون) و دارونما دادند. شرکت‌کنندگان تا یک سال مورد پایش قرار گرفتند.

پس از بررسی نتایج، محققان دریافتند که تقریبا هیچ تفاوتی از لحاظ بهبودی در بیماران مصرف‌کننده پردنیزون و بیمارانی که دارونما مصرف کردند وجود ندارد.

راههایی که معمولا برای درمان دردهای سیاتیکی وجود دارد مصرف قرصهای استروئیدی و داروهای ضدالتهاب، فیزیوتراپی و تزریق استروئید اپیدورال است و در صورت عدم تاثیر روشهای فوق، جراحی صورت می‌گیرد.

این مطالعه جدید نشان داد که پس از یک سال، احتمال عمل جراحی ستون فقرات برای بیماران مصرف‌کننده پردنیزون تقریبا تفاوتی با مصرف‌کنندگان دارونما وجود نداشت. پژوهشگران معتقدند گاهی اوقات بهتر است که اجازه داده شود بدن خود به خود دردهایش را درمان کند.

این مطالعه که در سالهای 2008 تا 2013 انجام شد، شامل بزرگسالانی بود که بیش از سه ماه از درد پا و باسن رنج می‌بردند و زندگی روزمره آنان تحت تاثیر قرار گرفته بود. در همه آنها علت درد از طریق MRI جدا شدن دیسک تشخیص داده شده بود.

برنامه مصرف استروئید و دارونما برای بیماران به این صورت بود که ابتدا به مدت 5 روز روزی سه بار و پس از آن به مدت 5 روز دیگر، روزی 2 بار دارو مصرف کردند. دوز مصرفی آنان حدود 20 میلی‌گرم و در مجموع 600 میلی‌گرم بود.

در مدت این یک سال توانایی عملکرد بیماران و شدت درد آنها به طور مرتب گزارش می‌شد. در گروهی که تحت درمان با استروئید بودند بهبودی ناچیزی در توانایی عملکردشان مشاهده شد اما شدت درد در هر دو گروه مشابه بود.

عوارض جانبی مانند بی‌خوابی، افزایش اشتها و مشکل عصبی، طی سه هفته در گروه مصرف‌کننده استروئید دوبرابر بیشتر از گروه مصرف‌کننده دارونما بود.

پژوهشگران هشدار دادند که بهتر است بیماران در مورد عمل جراحی عجله نکنند زیرا یک مطالعه قبلا نشان داده بود که بیمارانی که جراحی شده بودند دو سال پس از جراحی از نظر توانایی عملکرد و شدت درد تفاوت چندانی با بیماران جراحی نشده نداشتند. در هر صورت بهتر است همه افرادی که از دردهای سیاتیک رنج می‌برند با پزشک متخصص مشورت کنند.

توصیه می‌شود بیمارانی که اضافه وزن دارند، وزن خود را کم کنند. البته هیچ شواهد مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد کاهش وزن کمک کننده است اما پژوهشگران معتقدند که کاهش وزن بر دردهای سیاتیکی تاثیر دارد. در این مطالعه پژوهشگران گزینه‌های درمانی دیگر مانند طب سوزنی را بررسی نکردند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا