اصلی‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان دسترسی به بازارهای داخلی وخارجی است

 سیروس وطنخواه درباره اقدامات ستاد برای گسترش و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه انرژی، اظهار کرد: بر اساس نظام‌نامه ماموریت‌های متوازن ستادهای توسعه فناوری، یکی از 6 ماموریت اصلی ستاد انرژی، توسعه کسب‌وکارهای جدید دانش‌بنیان است. در این راستا اقداماتی همچون ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره ارزش بخش‌های اقتصادی، ارتقای تعاملات شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگ صنعتی و خدماتی کشور، توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و ایجاد شتابدهنده‌های نوآوری و برگزاری رویدادهای کارآفرینی برای حمایت از جریان استارتاپی دانش‌بنیان انجام می‌شود. بر این اساس توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره ارزش حوزه انرژی کشور در دستور کار ستاد قرار دارد.

وطنخواه درباره مهمترین چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان برای فعالیت نیز بیان کرد: با توجه به تعاملات نزدیک و روزانه‌ای که ستاد انرژی با شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه انرژی دارد، مجموعه‌ای از چالش‌ها روند توسعه این شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جنس این مشکلات متناسب با دوره رشد شرکت، متفاوت است.

وی در ادامه گفت: به طور مثال مواردی مانند محدودیت منابع مالی برای نمونه‌سازی محصول، دریافت استانداردهای تأیید نوع، ضعف در تدوین مدل‌های کسب و کار و برنامه تجاری‌سازی محصول، تأمین سرمایه در گردش، بوروکراسی‌های رایج در فضای کسب و کار و بازار برخی از این مشکلات است. بنابراین به نظر می‌رسد اصلی‌ترین چالش برای بخش بزرگی از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد، توسعه و دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی خاطرنشان کرد: البته زیرساخت‌های لازم هم در کشور کاملا وجود ندارد. بنابراین یکی از ماموریت‌های اصلی ستاد انرژی حمایت از توسعه بازار از طریق شفاف‌سازی، تجمیع و اطلاع‌رسانی تقاضای دولتی و همکاری با دستگاه‌های تنظیم‌گر بخش برای ایجاد تقاضا و صیانت از بازار ملی در حوزه دانش‌بنیان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا