درختی که با آلودگی هوا مقابله می کنند

این درختان مسحورکننده ژینکو نام دارد که نام علمی آن Ginkgo biloba درختی بزرگ و خزان پذیر بوده که بومی شرق آسیا و به ویژه کشور چین است.بین درختانی که در پاییز رنگ زرد دارند این درخت روشن ترین  رنگ را دارد که یکی از دلایل شهرت آن است. برگ های بادبزنی آن به طور مشخص باعث متفاوت بودن از دیگر درختان می شود، ضمن اینکه این درخت در پاییز کانون جذابیت می شود.

درکنار زیبایی بی نظیری که مختص این گیاه است، ژینکو به عنوان یک گیاه دارویی خواص درمانی بی نظیری دارد.

این گیاه دارویی یکی از قدیمی‌ترین گونه درخت بر روی زمین است. این گیاه در بسیاری از طب های سنتی برای درمان بیماری های رایج استفاده می‌شده است. مواد اصلی تشکیل دهنده ژینکو، فلاونوید و ترپنوید هستند. فلاونویدها از خانواده آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و ترپنویدها، متسع کننده عروق به حساب می‌آیند. با توجه به قابلیت های ذاتی این گیاه، خوردن آن می‌تواند از وقوع امراض رایج قرن ۲۱ جلوگیری کند و یا آنها را بهبود بخشد.

از مهمترین روشهای معمول ازدیاد این درخت بذر، پیوند و قلمه و کشت بافت ‌است که تکثیر آن در گروه بیوتکنولوژی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در آزمایشگاه کشت بافت گیاهان دارویی انجام می گیرد.

امیررضا زارع مدیر گروه بیوتکنولوژی پژوهشکده گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با این گیاه دارویی ارزشمند گفت: به طور کلی برای افزایش توان ژنتیکی گیاهان دارویی در جهت تولید کمی و کیفی متابولیت های ثانویه آنها از چند روش استفاده می شود، یکی از روشها کشت بافت است که برای تکثیر گیاهان دارویی ارزشمند و مهم که تکثیر آنها مشکل است استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه در این آزمایشگاه بر روی تکثیر و نگهداری گیاهان دارویی که از نظر اقتصادی و هم از نظر اکولوژیکی و اقلیمی برای کشورمان اهمیت دارند کار می کنیم، گفت: گیاه ژینکو در زمره این گیاهان است. برگ های این درخت دارای خواص ضد آلزایمر بوده و همچنین نقش بسزایی در جلوگیری از آلودگی هوا و آلودگی های محیطی دارد که در حال حاضر چالشی است که کلانشهر تهران با آن مواجه است.

بیشتر بخوانید:

 

زارع تصریح کرد: در چین اثر محیط زیستی این گیاه ثابت شده و در بلوارهای شهرهای این کشور کاشت آن را آغاز کرده اند. ضمن اینکه خواص دارویی بسیار زیادی نیز دارد که از جمله آنها جلوگیری از بروز آلزایمر و بهبود گردش خون و حفاظت از سلول های عصبی مغز است.

وی ادامه داد: البته این گیاه بومی کشور ما نیست گرچه قبلا در ایران به صورت محدود کاشته شده و تست شده که می تواند در شرایط اقلیمی کشور ما نیز رشد کند. اما از آنجا که ژینکو بسیار کند رشد بوده و بعد از بیست سال میوه می دهد تا بذردهی کند، اگر بخواهیم به روش تکثیر معمولی این گیاه را پرورش دهیم باید بیست سال صبر کنیم تا این گیاه رشد کرده بالغ شود و میوه بدهد تا بتوانیم میوه آن را بکاریم و نسل جدید از آن به دست آوریم.

زارع خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون این گیاه را از طریق کشت بافت تکثیر کردیم و در زمان خیلی کوتاه در حد یک سال پروتکل آن را از طریق کشت بافت به دست آوردیم و الان در مدت بسیار کوتاه توانستیم ده هزار نمونه از این گیاه را تولید کنیم.

بر اساس این گزارش، امروزه در بسیاری از شهرها، اثرات زیست محیطی درخت ژینکو ثابت شده است. علت آن به دلیل خاصیت منحصر به فرد جنس گیاه است که توانایی مقاومت بسیار بالای آن به آلودگی هواست. برگ های آن نسبت به آلودگی های هوا که برای بسیاری از گونه ها نابود کننده است مقاومت می کند. دلیل این امر این است که ژینکو میلیون ها سال است در میان فعالیت آتشفشان ها رشد کرده است.

علت دیگری که موجب شده این درخت در فضای سبز شهری بسیار مورد استفاده قرار گیرد، مقاومت و پایداری خوبی است که نسبت به بیماریها و حشرات دارد و همچنین قابلیت رشد بالایی در خاک های غیر حاصلخیز نیز دارد. البته به دلیل بوی نامطبوعی که میوه این درخت در فضای سبز شهری ایجاد می کند، از درختان نرکه فاقد میوه هستند استفاده می شود.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا