اینتل میان کارمندان خود تبعیض سنی قائل می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از آی تی ایران،در قلب این قضیه این تصور وجود دارد که اینتل قصد داشته از شر کارمندان قدیمی خود به نحوی خلاص شود و کارمندان جوان و با انگیزه خود را در شرکت حفظ کند. اجرای چنین طرحی برای شرکت بسیار خوب است چراکه کارکنان مسن و باترجبه‌تر حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و اینکه به خوبی از حق و حقوق خود آگاهی دارند و اینکه از آنجایی که این افراد مسن احتمالا اعضای همسر و تعداد بیشتری فرزند دارند، مزایای حقوقی بیشتری مانند حق اولاد از شرکت دریافت می‌کند. بنابراین خروج آنها از شرکت باعث کاهش حقوق پرداختی شرکت به کارکنانش ی‌شود. اما اجرای چنین سیاستی توسط کمپانی‌های آمریکایی غیرقانونی است.

2 سال پیش در جریان طرح تعدیل نیرو، اینتل اعلام کرد این پروسه که تا سال 2017 ادامه پیدا می‌کند در پایان منجر به کنار گذاشتن یک سری کارمند داوطلب برای خروج و یک سری کارمند غیر داوطلب خواهد شد. در گزارش وال استریت ژورنال آمده ده‌ها نفر از این کارمندان اخراجی تصمیم گرفتند این مسئله را که به ناحق از شرکت کنار گذاشته شده‌اند به کمیته بررسی حقوق کارکنان ایالات متحده گزارش بدهند.

از طرف دیگر اینتل هم اعلام کرده بود عواملی مانند سن، نژاد، ملیت، جنسیت، وضعیت مهاجرتی و دیگر فاکتورهای شخصی هیچ تاثیری در اخراج این کارکنان نداشته است. اما نتایج تحقیقات وال استریت ژورنال که بر اساس آمار افراد اخراجی به دست آمده نشان می‌دهد که میانگین سن 2300 کارمندی که طی این طرح از شرکت اینتل کنار گذاشته شدند 47 سال بوده که در مقایسه با میانگین سن کارکنانی که در شرکت باقی مانده‌اند 7 سال بیشتر است.

حال همه چیز به کمیته بررسی حقوق کارکنان ایالات متحده بستگی دارد و باید دید چه تصمیمی در مواجهه با این اقدام مشکوک شرکت اینتل می‌گیرد. اگر نمایندگان فدرال بتوانند مستندات کافی برای محکومیت اینتل را به دست بیاورند، مطمئنا شکایت بزرگی علیه اینتل در دادگاه آمریکا مطرح خواهد شد.

مسئله تبعیض سنی اینتل تنها چند ماه پس از اینکه گزارشاتی مبنی بر اعمال تبعیض جنسیتی بین کارکنان شرکت آی‌بی‌ام مطرح شد، انتشار پیدا کرد. بسیار غم‌انگیز است که شرکت‌هایی مثل اینتل و آی‌بی‌ام که خودشان جزء پیرترین‌ها در بین کمپانی‌های دنیای تکنولوژی هستند با کارکنان باتجربه اما مسن خود اینگونه رفتار می‌کنند. از طرف دیگر هم مرخص کردن کارکنانی که تقریبا از ابتدای پیدایش یک شرکت با آن کمپانی همکاری کرده‌اند، باعث ورود نیروهای جوان و با انگیزه به شرکت و در نتیجه موجب تضمین بقای شرکت در کورس رقابت با دیگر شرکت‌های جوان و نوپا می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا