کاشی هایی با قابلیت تبدیل انرژی خورشیدی به برق

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، می توان به زودی پیاده روی خیابان ها را با پنل های خورشیدی پوشاند و به این ترتیب با استفاده از انرژی خورشید برق مورد نیاز شهرها را تامین کرد.

این رویای دانشمندان دانشگاه گلاگسو کالدونین اسکاتلند است که هم اکنون مشغول کار روی کاشی هایی هستند که انرژی خورشید را به برق تبدیل می کند. «عظیم گووید» محقق ارشد این پژوهش و گروهش  بودجه ای ۱۰۰ هزار دلاری از برگزار کنندگان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دریافت کرده اند.

به گفته آنان این کاشی ها به اندازه ای سخت هستند که بتوانند تردد عابران را تحمل  کنند. از سوی دیگر آنها ضد آب خواهند بود تا در آب وهوای بارانی آسیب نبینند. در روزهای آفتابی هر کاشی می تواند ۲۰۰ وات انرژی و در روزهای ابری ۱۵۰ وات به ازای هر مترمربع تولید کند.

هم اکنون این گروه مطالعات اولیه را در استادیوم الشمال قطر انجام داده اند و تصمیم دارند نمونه اولیه کاشی های مذکور  را در یکی از محل های برگزاری مسابقات جام جهانی یا منطقه ای خارج از استادیوم به کارگیرند که تماشاچیان در آنجا برای مشاهده فوتبال در صفحات نمایشگر عظیم جمع می شوند. 

علاوه بر آن قرار است سیستم خنک سازی نوین این کاشی ها در شرایط سخت و دمای ۸۰ درجه سانتیگراد نیز مورد آزمایش قرار گیرد. درهمین راستا قرار است قبل از به کارگیری آنها در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در منطقه از شمال آفریقا و خاورمیانه که آب وهوای گرمتری دارند نیز آزمایش شوند.

البته به گفته گووید  هزینه تولید این کاشی ها دو برابر نمونه های عادی است اما قابلیت تولید انرژی هزینه های نصب را جبران می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا