علم در 13خرداد

  • روز افزایش آگاهی در مورد حشره کش ها

آفت کش‌ها همانگونه که از نامشان مشخص است برای نابودی حشرات و آفات استفاده می شوند. اگرچه نحوه عملکرد آفت کش‌ها متفاوت است، اما چه از نوع عصبی و چه نمونه‌های اختلالگر هورمونی، مسلما هیچ کدام از این مواد شیمیایی برای انسان اشتهاآور نیستند. این در شرایطی است که استفاده از آفت کش‌ها موجب کاهش سطوح مواد معدنی در مواد غذایی نیز می شوند .از مهمترین بیماریهایی که با مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی مرتبط است شامل دیابت، انواع سرطان و البته بیماریهای شایع قرن حاضر مثل اوتیسم، پارکینسون و البته چاقی مفرط. امروزه خطر بیماری زایی آفت کش هایی که در کشاورزی سنتی و ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرد و طی تحقیقات گسترده به اثبات رسیده است. از این رو دانشمندان به کاهش مصرف محصولات کشاورزی که با استفاده از سموم شیمیایی تولید شده اند تاکید دارند.به همین مناسبت روز 3ژوئن2014  پیشنهادی مبنی بر نامگذاری این روز از سوی مدرسه بیماریهای گرمسیری و عفونی لندن با هدف افزایش درک عمومی نسبت به خطرات استفاده از حشره کش ها بر محیط زیست و سلامت فردی مطرح شد  و به تصویب رسید.

  • روز جهانی دوچرخه

روز جهانی دوچرخه بیشتر با عنوان روز سفر با دوچرخه نامیده میشود روزی است که در سراسر دنیا مردم در طول روز سعی میکنند از دوچرخه استفاده کنند و یا اینکه سفری با دوچرخه داشته باشند.

  • تزریق خون به بیمار حین جراحی برای نخستین بار

در سوم ژوئن 1667م براي نخستين بار در تاريخ طب و جراحي، عمل تزريق خون به انسان توسط ژان باپتيست دنيس، پزشك فرانسوي صورت گرفت. تزريق خون به بيماران، تحولي عظيم در علم پزشكي ايجاد كرد، زيرا تا آن هنگام، بسياري از بيماران بر اثر خون‏ريزي‏هاي شديد و كمبود خون، جانِ خود را از دست مي‏دادند. اين پزشك فرانسوي در نخستين آزمايش خود، خونِ يك بَره را به بدن انسان تزريق كرد، اما بعدها به بيماران، خون انسان نيز تزريق شد.

  • درگذشت رشیدالدین صوری

رشيد الدين ابومنصور بن علي صوري، گياه‏شناس و طبيب مشهور، در سال 573ق، در صور واقع در لبنان كنوني و در خانداني اصيل به دنيا آمد و در جواني براي كسب علم به سرزمين‏ هاي متعدد سفر كرد. آن‏چه در روش علمي ابن صوري جلب نظر مي‏كند، توجه دقيق او به مطالعه‏ي گياهان دارويى است و همين ويژگي، از او يك محقق برجسته ساخته است به طوري كه برخي از محققان، رشيد الدين صوري را بنيانگذار گياه‏شناسي نوين دانسته‏اند. مهم‏ترين اثر ابن‏صوري، كتابي درباره‏ي گياهان، همراه با تصاوير آن‏ها است. از اين كتاب به عنوان دايرةالمعارف مُصوَّر علم گياه ‏شناسي ياد مي‏شود.

  • تولد اوتو لووی

اوتو لووی  متولد 3ژوئن 1873 بود. وی فارماکولوژیست و روانشناس آلمانی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1936 برای کشف نقش استیل کولین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی درون زا بود. وی 25 دسامبر 1961درگذشت.

  • تولد جورج فون بیکشی

جورج فون بیکشی متولد 3ژوئن 1899 بود. وی بیوفیزیست مجارستانی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1961 برای تحقیقات بر روی عملکرد حلزونی در سیستم شنوایی پستانداران بود. وی در  13 ژوئن 1972 درگذشت.

  • تولد تورستن نیلز ویزل

تورستن نیلز ویزل متولد 3ژوئن 1924است. وی نوروفیزیولوژیست سوئدی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1981 برای تحقیقات در حوزه فیزیولوژی سیستم بینایی است.

  • تولد ورنر آربر

ورنر آربر متولد 3ژوئن 1929 است. وی میکروبیولوژیست سوئدی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1978 برای توسعه تکنولوژی DNA نوترکیب است.

  • درگذشت آرچیبالد ویویان هیل

آرچیبالد ویویان هیل متولد 6سپتامبر 1886 بود. وی فیزیولوژیست انگلیسی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1922 برای کشف تولید حرارتی و مکانیکی در عضلات بود.او در 3 ژوئن 1977 درگذشت.

 

  • درگذشت فرانتس کافکا

فرانتس کافکا متولد 3ژئیه 1883 بود. او یکی از بزرگترین نویسندگان آلمانی زبان قرن بیستم، نویسنده آثار برجسته ای مانند مسخ و محاکمه است. وی در 3 ژوئن 1924درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا