نژاد ذرت‌های رنگی چگونه به وجود آمد؟

کارل بارنز (Carl Barnes) از کشاورزان اوکلاهاما ایالات‌متحده آمریکا که در سال ۲۰۱۶ میلادی درگذشت، گونه‌های مختلف ذرت را از اجداد ذرت‌های بومی آمریکا جدا کرد. بارنز بذرهای ویژه را از چوب‌های رنگارنگ ذرت گرفته و کشت کرده است.

جمع‌آوری، انتخاب، انبار کردن و کشت بذرهای ذرت از چوب‌های ذرت رنگی ویژه باعث شد تا ذرت رنگین‌کمانی به وجود آید. این نوع ذرت در کنار ذرت سنتی کاشته شد و گرده‌های این دو نوع ذرت با یکدیگر آمیخته‌شده و نمونه‌ای جدید را به وجود آورد. هرسال درکشت های متوالی، ذرت‌هایی درخشان‌تر و با طرح‌های روشن‌تر به وجود آمد.

این کشاورز خلاق باپشتکار ویژه‌ای شروع به اجرای طرح بزرگی در ایجاد ذرت‌های رنگارنگ و به وجود آوردن یک نژاد جدید ذرت با رنگ‌ها و طرح‌های شاداب و متنوع کرد که بعداً به ذرت‌های تیله‌ای مشهور شد. ذرت‌های تیله‌ای (Glass Gem) که یک نوع خاصی از ذرت‌های رنگارنگ رنگین‌کمانی هستند، در سال ۲۰۱۲ میلادی با پخش تصویرهای متنوع آن در شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیس‌بوک معرفی شدند.

اندکی پس‌ازآن، شرکتی که این بذرهای کمیاب ذرت را فروخته بود، تولید بذرهای بومی را به‌طور گسترده آغاز کرد. این شرکت که در آریزونای آمریکا مستقر است، هنوز بذرهای ذرت تیله‌ای را در وب‌سایت خود به فروش می‌رساند. در ضمن در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، صفحه‌ای به معرفی و اشتراک‌گذاری عکس‌های این نوع ذرت متنوع می‌پردازد؛ اما داستان پشت این ذرت‌های تیله‌ای قابل‌توجه است.

برای نخستین بار کشاورزی به نام کارل بارنز به کشت و آزمایش ریشه‌های بومی آمریکایی ذرت‌های خودپرداخت. پیشینه این کشف به گفته دوست بارنز به نام گرگ شوئن (Greg Schoen) به سال ۲۰۱۲ میلادی بازمی‌گردد زمانی که موضوع ذرت توجه زیادی را در سطح ملی به خود معطوف کرده بود. داستان ذرت‌های رنگارنگ روشن معروف به Glass Gem یا تیله‌ای نیز توسط بارنز شروع شد. بارنز یک نیمه چروکی (Cherokee) از قبایل سرخ‌پوست‌های آمریکا بوده که گونه‌های مختلف ذرت‌های قدیمی را کشت می‌کرد. او برای انجام این کار، گونه‌های مختلف ذرت را از اجداد ذرت‌های بومی آمریکا جدا کرد. قابل‌توجه است که اجداد او پس‌ازاینکه قبیله اشان در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی از بین رفتند، به اوکلاهاما نقل‌مکان کردند. این حادثه باعث شد تا بذرهای ذرت قدیمی با دیگر افراد در سراسر کشور مبادله شود.

بارنز به جمع‌آوری، انتخاب، انبار کردن و کشت بذرهای ذرت از چوب‌های ذرت رنگی ویژه پرداخت که نتیجه آن به دست آوردن ذرت رنگین‌کمانی بود. گرگ شوئن، بارنز را در سال ۱۹۹۴ میلادی زمانی که وی به جمع‌آوری گیاه بومی در اوکلاهاما مشغول بود، ملاقات کرد. در آن زمان بارنز ذرت رنگین‌کمانی خود را به او نشان داد. طی سال بعد، بارنز مقداری بذر ذرت رنگین‌کمانی را به شوئن داد. او در تابستان همان سال این بذرها را کشت کرده و پس‌ازآن بارنز و شوئن دوستانی صمیمی شدند و پس از سال‌ها شوئن موفق شد تا نمونه‌های بیشتری از بذرهای رنگین‌کمانی را به دست آورد.

در ابتدا شوئن، مقداری کمی از ذرت‌های رنگارنگ را در نیومکزیکو، جایی که در سال ۱۹۹۹ به آنجا نقل‌مکان کرد، پرورش داد. او در سال ۲۰۰۵ میلادی شروع به کشت انبوه این نوع ذرت در نزدیکی سانتافه (Sante Fe) مرکز ایالت نیومکزیکوی آمریکا، در کنار نمونه‌های سنتی آن کرد. قابل‌توجه است که گرده‌های این دو نوع ذرت با یکدیگر آمیخته‌شده و نمونه‌ای جدید را به وجود آورد. هرسال درکشت های متوالی، ذرت‌ها درخشان‌تر و با طرح‌های روشن‌تر به وجود آمد. شوئن به نام‌گذاری این گونه‌های جدید ذرت پرداخت. او نام‌هایی چون سیرک رنگ‌ها (circus colors)، رنگین‌کمان واقعی (true rainbow)، آبی پررنگ (deep blue) و غیره را برای محصولات خود انتخاب کرد. او در مصاحبه‌ها و گفتگوهایش منشأ ایجاد این‌گونه از ذرت‌ها را بارنز معرفی کرد.

این نوع ذرت‌ها را برای تهیه پاپکورن نیز می‌توان استفاده کرد البته زمانی که ذرت‌ها به پاپکورن تبدیل می‌شوند، همگی سفید بوده و رنگ آن‌ها باقی نمی‌ماند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: iflscience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا