مالک وایبر در انتقال آندرس اینیستا به لیگ ژاپن اثر داشته است

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت،در روزهای اخیر شاهد انتشار خبر انتقال آندرس اینیستا، یکی از بازیکنان افسانه‌ای بارسلونا به لیگ حرفه‌ای فوتبال ژاپن (جی لیگ) بودیم؛ اما شاید نکته‌ای که انتقال اینیستا را بسیار جالب می‌کند، نقش یک شرکت فعال در حوزه‌ی تکنولوژی در این انتقال ورزشی است. انتقال اینیستا از جهتی غیر معمول به نظر می‌رسد که در سال‌های گذشته اغلب فوتبالیست‌های نام‌آشنا و افسانه‌ای پس از خداحافظی با فوتبال اروپا راهی یکی از تیم‌های عربی حاشیه‌ی خلیج‌ فارس می‌شوند یا راه آمریکا و اخیرا چین را در پیش می‌گیرند تا در قبال دریافت مبالغی هنگفت، علاوه بر ادامه‌ی بازی در سال‌های آخر بازی، درآمد درخوری نیز کسب کنند.

با پایان قرارداد تبلیغاتی بارسلونا با هواپیمایی قطر، نام یک شرکت ناشناخته برای عامه‌ی مردم، اما آشنا برای علاقمندان به حوزه‌ی تکنولوژی بر سینه‌ی آبی و اناری‌ها نقش بست. راکوتن، نامی بود که از سال ۲۰۱۷ به‌عنوان اسپانسر اصلی باشگاه بارسلونا، خود را بیش از پیش در حوزه‌ی تبلیغات ورزشی مطرح کرد. این شرکت ژاپنی سال ۲۰۱۶ با عقد قراردادی ۲۲۰ میلیون یورویی با باشگاه بارسلونا، عنوان اسپانسر بارسلونا تا سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داد. شاید نام راکوتن برای بسیاری غریب باشد؛ اما به‌‌طور حتم اطلاع از این موضوع که راکوتن مالک نرم‌افزار وایبر است، وجهه‌ی شناخته‌شده‌تری به راکوتن ببخشد.

راکوتن، اسپانسر بارسلونا

راکوتن یک شرکت ژاپنی فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک است که در سال ۱۹۹۷ توسط هیروشی میکیتانی در شهر توکیو بنیان گذاشته شد. هسته‌ی اصلی کسب و کار این شرکت ژاپنی حول یک پلتفرم B2B با عنوان ایچیبا است. وب‌سایت مربوط به این پلتفرم بزرگ‌ترین مرجع تجارت الکترونیک در ژاپن و از جمله بزرگان در سطح جهان است. همچنین باید به فعالیت‌های راکوتن به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک اینترنتی در ژاپن و سومین اپراتور بزرگ کارت‌های اعتباری در سرزمین خورشید تابان اشاره کرد. راکوتن به اندازه‌ای بزرگ و تأثیرگذار است که از آن با عنوان آمازون ژاپن یاد می‌شود.

راکوتن از سال ۲۰۰۵ و پس از تبدیل شدن به یک غول فناوری در ژاپن، سیاست توسعه‌ی بین‌المللی را در پیش گرفت و در همین راستا، شرکت‌هایی را در سایر کشور‌ها تصاحب کرد. این شرکت ژاپنی در سال ۲۰۱۴ اقدام به خرید وایبر با پرداخت بیش از ۹۰۰ میلیون دلار کرد.

هیروشی میکیتانی، مؤسس و مدیرعامل کنونی راکوتن، علاقه‌ی ویژه‌ای به ورزش و مخصوصا رشته‌ی فوتبال دارد و سیاست‌های بازاریابی راکوتن هم‌جهت با علایق میکیتانی، باعث شده است شرکت تحت لوای این کارآفرین ژاپنی به اسپانسر بارسلونا تبدیل شود. میکیتانی در سال ۲۰۱۴ پس از آنکه مدیریت تیم ویسل کوبه را برای چند سال در اختیار داشت، این تیم را از طریق راکوتن خریداری کرد. ویسل کوبه امروز علاوه بر بازیکنان ژاپنی، در حال خرید بازیکنان کارکشته‌ی اروپایی است و پیش از اینیستا، شاهد انتقال لوکاس پودولسکی به این تیم بودیم.

راکوتن تنها شرکت فعال در حوزه‌ی فناوری نیست که به دلیل علاقه‌ی مدیرانش وارد حوزه‌ی فوتبال شده است. از جمله‌ی شرکت‌های دیگر حوزه‌ی فناوری که نقشی بسیار تأثیرگذار در ورزش و مخصوصا فوتبال دارند باید به SAP آلمان اشاره کرد. این شرکت بزرگ نرم‌افزاری به دلیل علاقه‌ی یکی از مؤسسانش به نام دایتمار هوپ، از طریق خرید تیم هوفنهایم در بوندس لیگا، وارد فوتبال آلمان شد و نهایتا با طراحی نرم‌افزاری برای تحلیل فوتبال که امروز در سایر ورزش‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، فوتبال آلمان را حتی در رده‌ی ملی دچار تغییرات کرد. برخی از کارشناسان، نرم‌افزار و راهکارهای SAP را در دلیل برتری محسوس مانشافت در سال‌های اخیر و مخصوصا جام جهانی ۲۰۱۴ می‌دانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا