محدودیت تاثیرپذیری گفتمان علمی ملت ها از شرایط سیاسی

به گزارش سیناپرس، دکتر حمیدرضا تقی راد روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا در مورد ارتباطات بین المللی به ویژه با توجه به تحولات اخیر در صحنه سیاسی و خروج رئیس جمهوری آمریکا از برجام، و همچنین تاثیر این امر بر ارتباطات علمی و تبادل های دانشگاهی نیز گفت: مذاکرات دوجانبه در سطح سیاسی صورت می گیرد و این بدعهدی ها که جدید هم نیست در سطح سیاسی وجود دارد؛ گفتمان علمی بین ملت ها هم با شرایط سیاسی محدود می شود؛ اما تابع مستقیم شرایط سیاسی نیست.

گفتمان علمی بین ملت ها تابع مستقیم شرایط سیاسی نیست
وی با اشاره به ارتباطات فردی دانشمندان ایرانی با همتایان آمریکایی افزود: این ارتباطات راهکار اصولی برای نشان دادن گفتمان علمی است.
دکتر تقی راد با بیان این که از این پس ارتباط با بعضی کشورها دشوار خواهد بود، ادامه داد: اما کشورهای اروپایی، روسیه و بعضی کشورهای هدف مایل به همکاری های علمی هستند. ضمن اینکه برای نمونه روسیه به لحاظ فناوری در زمینه هوافضا یکی از دو کشور اول جهان است.
استاد نمونه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همچنین با اشاره به اذعان دانشمندان به ویژه در آمریکا به سطح برتر دانش همتایان ایرانی آنها گفت: در همایش های بین المللی شاهدیم که این دانشمندان به همتایان ایرانی خود نزدیک شده و علاقمند به مفاهمه علمی و اطلاع از چگونگی پیشرفت ها در ایران هستند.
به گفته وی، هر چند از این پس دانشمندان ایرانی با دشواری هایی از جمله اخذ ویزا برای شرکت در دوره ها و همایش های بعضی کشورها روبرو می شوند؛ اما این محدودیت ها نباید مانع پیشرفت و ارتباطات علمی ما شود.
دکتر تقی راد ادامه داد: صدای ملت ایران باید از اقتدار علمی به جهان برسد و این کار از طریق اقدامات علمی قابل انجام است که نهادهای علمی و دانشگاه های زیادی از جمله دانشگاه خواجه نصیر در این مسیر گام برمی دارند.

برگزاری دوره های مشترک هوافضا با دانشگاه آر یو ان دی روسیه
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین در مورد ارتباطات علمی و آموزشی مشترک این دانشگاه توضیح داد: دوره مشترکی را با دانشگاه آر یو دی ان/RUDN روسیه در مسکو آغاز کرده ایم که در سفر اخیر روسای دانشکده های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، از کیفیت انجام برگزاری این دوره اطمینان حاصل شد.
وی با اشاره به اینکه دوره آموزشی مشترک یادشده در رشته هوافضا برگزار می شود و طی دو سال دانشجویان در تهران و مسکو آموزش می بینند، افزود: واحدهای آموزشی در تهران و واحدهای پژوهشی در دانشگاه آر یو دی ان اجرا می شود و مسئولان دانشگاه در این سفر بر فعالیت های دانشجویان و اساتید، نظارت و با آنها رایزنی کردند.

برنامه ریزی برای دوره های دوم آموزشی مشترک هوافضا در روسیه
رئیس پیشین دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر در توضیح بیشتر این دوره افزود: دانشگاه آر یو ان دی روسیه سابقه خوبی در زمینه تحقیقات ماهواره های هوشمند دارد و از آنجا که دوره های مشترک را در زمینه های خاص با دانشگاه های مطرح در آن رشته برگزار می کنیم، این دانشگاه برای دوره مشترک هوافضا با دانشجویان ایرانی انتخاب شده است.
وی با اشاره به رایزنی ها برای برگزاری دوره دوم از مهرماه 97 یا نیمه اول سال 98 نیز افزود: دوره آموزشی دوم نیز در این سفر بین کارشناسان دوطرف رایزنی و دروس آن تدوین شده است و منتظر تصویب نهایی هستیم. ضمن این که بحث تضمین کیفیت دوره ها هم برای دانشگاه خواجه نصیر بسیار مهم است و برنامه ها طوری طراحی می شود که با بهترین کیفیت اجرایی شوند.
دکتر تقی راد با اشاره به رایزنی برای برگزاری دوره مشترک سه جانبه با همین دانشگاه روسیه نیز گفت: این دوره با همکاری دو دانشکده مهندسی و علم مواد و مهندسی هوافضا از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه آر یو دی ان روسیه برگزار می شود.
وی هدف از این دوره را آموزش بیشتر استفاده از مواد هوشمند در توسعه سازه های فضایی دانست و گفت: این فناوری ماهیت بین رشته ای دارد و برای سازه های فضایی و صنعتی که مواد هوشمند هستند، طراحی شده است.
«مواد هوشمند نوعی از آلیاژها و کامپوزیت های مرکب هستند که در اثر تغییر درجه حرارت و مشخصات مکانیکی آنها تغییر نمی کند و غیر از ماهواره های هوشمند در سازه های دیگر مانند ایستگاه های فضایی نیز تاب آوری مناسب دارند».

هدف رسیدن به خودکفایی و ایجاد کرسی مستقل است
استاد نمونه دانشگاه خواجه نصیر با تاکید بر وجود دانش بومی در کشور و دانشکده مهندسی و علم مواد این دانشگاه در زمینه مواد هوشمند گفت: برای توسعه این دانش به آزمایشگاه و تسهیلات مفصلی نیاز است که خوشبختانه در دانشگاه ار یو ان دی روسیه موجود است.
وی تاکید کرد: هدف ما از برگزاری این دوره های مشترک رسیدن به خودکفایی در این دانش و ایجاد کرسی مستقل آن در دانشگاه خواجه نصیر است؛ طوری که بعد از اجرای چند دوره، کلیه مراحل اجرای آن داخل کشور و در صورت نیاز با دعوت از اساتید مطرح خارجی برگزار شود.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی بخش دیگری از برگزاری این دوره مشترک را رسیدن به فناوری حاصل از دانش دانست و گفت: رایزنی هایی انجام شده است تا دانش آموخته های ایرانی در کنار همتایان روس خود بتوانند دانش را به فناوری تبدیل کنند و در بازه زمانی مناسب شاهد ارائه محصولات مشترک به بازارهای بین المللی با اسم ایران باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا