باید قادر به پاسخگویی به تهدیدات جدی سلامت باشیم

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر سیدحسن هاشمی  در نشست وزرای بهداشت گروه پنج که در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت برگزار شد در سخنرانی خود ضمن قدردانی از كشورهاي همسايه ؛ جمهوري اسلامي افغانستان، جمهوري عراق و جمهوري اسلامي پاكستان و نیز دكتر اعلاء الوان، مدير منطقه اي مديترانه شرقي برای حضور در چهارمين جلسه وزراي بهداشت گروه پنج شركت كرده گفت : گروه پنج برنامه مناسب براي همكاري موثر منطقه اي مي باشد و در راستاي اصول قوانين بين المللي سلامت مصوب در سال 2005، موضوعاتي نظير بيماريهاي واگير شامل فلج اطفال، سل مقاوم به دارو، تب خونريزي دهنده كريمه كنگو، وبا، تب دانگي، و بيماريهاي نوپديد و باز پديد، براي همكاري در گروه پنج تعيين شده است.
 
مدیریت اپیدمی بیماریها نیازمند سیستم مراقبت توانمند است
 
وزیر بهداشت با بیان این که حد و مرزي را نمي توان براي بيماريهاي واگير مشخص نمود تصریح کرد : بیماریهای واگیر ممكن است مناطق بزرگي از كشورهاي مختلف، يك منطقه و حتي يك جهان را آلوده نمايند و پيشگيري و مديريت چنين اپيدمي هايي نيازمند سيستم مراقبت قوي مي باشد كه موارد را خيلي زود شناسايي و گزارش نمايد.
 
دکتر هاشمی با بیان این که شيوع ابولا در حال حاضر درسهاي بزرگي را به ما داده است و ضرورت آمادگي فراملي و اهميت انجام اقدامات منطقه اي و زير منطقه اي براي كنترل اين بحرانها را نشان داده است تصریح کرد : بدون شك، اپيدمي بعدي ممكن است در هر زماني اتفاق بيفتد بنابراین آنچه كه داراي اهميت مي باشد اين است كه ما قادر به پاسخگويي به تهديدات جدي سلامت باشيم.
 
وزیر بهداشت وجود امكانات و هماهنگي مؤثر ميان كشورهاي همسايه و همكاري بين كشورها در زمينة مراقبت و پاسخگويي به چنين تهديداتي را ضروري دانست و گفت : ايجاد و تقويت زير ساختهاي مناسب و مشخص نمودن همكاري زير منطقه اي در ميان كشورهاي گروه پنج ضروري است.
 
دکتر هاشمی با تاکید بر ضرورت تعهد سیاسی و فنی بیشتر در میان کشورهای گروه پنج برای دستیابی به اهداف سلامت تصریح کرد : به منظور تقويت فعاليتهاي گروه پنج، ما بايد تعهد بيشتري را نشان بدهيم و سعي كنيم برنامه هاي توافق شده را اجرا نمائيم و در اين راه از سازمان جهاني بهداشت نيز كمكهاي بيشتري را بگيريم.
 
ضرورت حمایت دیگر سازمانهای جهانی از گروه 5
 
وزیر بهداشت گفت : سازمانهاي ديگر نظير صندوق جهاني، سازمان جهاني سلامت حيوانات، سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد مي توانند در موفقيت برنامه هاي گروه پنج نقش مهمي را ايفا نمايد و كشورهاي همسايه ديگر نيز به اين برنامه بپيوندند.
 
وی افزود : ما نيازمند ايجاد يك صندوق براي حمايت از كشورهاي عضو براي گسترش همكاري در زمينه هاي مختلف نظير مراقبت و پاسخگويي، آموزش، تحقيق و اقدامات مشترك مي باشيم.
 
دکتر هاشمی با اشاره به جلسه مديران مركز مديريت بيماريها عضو گروه پنج، در ژنو اظهار امیدواری کرد كه برنامه اجرايي توافق شده مورد حمايت وزراي بهداشت نیز قرار بگيرد تا بتوانيم به سمت جلو حركت كرده و نتايج محسوستري را كسب نمائيم.
 
وزیر بهداشت گفت : از دبيرخانه گروه پنج خواسته ام كه گزارشات فصلي را به اجلاس وزراي گروه پنج كه طي شصت و دومين نشست كميته منطقه اي كه سال آينده در كويت برگزار خواهد شد را ارائه دهند و در اين راستا، حمايت فني دفتر منطقه مديترانه شرقي و نقش نمايندگان سازمان جهاني بهداشت در كشورهاي عضو بسيار مهم مي باشد.
 
دکتر هاشمی یادآور شد : فعال سازي منابع براي موضوعات فرامرزي و محقق نمودن ظرفيتهاي كليدي براي قوانين بين المللي سلامت در استانهاي مرزي و پايتخها توسط نمايندگان سازمان جهاني بهداشت و همچنان ايجاد ظرفيتها براي تدوين پروپوزالهاي مشترك در كشورهاي عضو از اهميت زيادي برخوردار است.
 
وزیر بهداشت کشورمان در پایان سخنرانی خود اظهار امیدواری کرد برگزاري اين جلسه باعث شود كه اقدامات موثرتري را براي تقويت همكاري در بين كشورهاي عضو برداريم و تلاش كنيم همكاريهاي خود را بيشتر نموده تا بتوانيم رسالت مهم گروه پنج كه ارتقاي سلامت مردم كشورهاي عضو مي باشد، را جامه عمل بپوشانيم.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا