ذوب یخچال طبیعی لارسن سی و تاثیر آن بر افزایش آب دریاها

لارسن سی (Larsen C) بزرگترین دیواره یخی قطب جنوب بوده که در حال حاضر از دو سو در معرض خطر ذوب شدن و نازک شدن است . این دیواره یخی در همسایگی دو دیواره  یخ دیگر به نام های لارسن ای (Larsen A) که در سال 1995 و لارسن بی (Larsen B) که  در سال 2002 فرو ریخته و از بین رفته اند ، قرار داشته است .

پژوهش های انجام شده توسط مرکز بریتانیایی نقشه برداری قطب جنوب (British Antarctic Survey) نشان می دهد ، این دیواره یخی به علت گرمای زیاد هوا و همچنین گرم شدن آب اقیانوس ها شروع به نازک شدن کرده است . دانشمندان تا کنون اطلاعات دقیقی درباره تاثیر اقیانوس ها بر دیواره های یخی قطب به دست نیاورده اند . اما در حال حاضر آن ها می دانند که آب شدن دیواره یخی لارسن سی نقش مهمی در افزایش سطح آب اقیانوس ها بازی می کند .

دیوید وان (David Vaughan) از زمین شناسان مرکز بریتانیایی نقشه برداری قطب جنوب در رابطه با این موضوع  می گوید : ” فرو ریختن دیواره های یخی لارسن ای و بی ، موجب افزایش سرعت ذوب شدن یخچال های اطراف شده است . در واقع ذوب شدن این یخچال ها یکی از عوامل مهم افزایش سطح آب در کل منطقه قطبی جنوب محسوب می شود . لارسن سی از دیگر دیواره های یخی، بزرگتر بوده و در صورتی که در چند دهه آینده فرو ریخته و از بین رود ، ما به روشنی شاهد افزایش سطح آب دریاهای جهان در سال 2100 خواهیم بود . “

او در ادامه یادآور می شود : ” در واقع ما پیش بینی می کنیم که در سال 2100 سطح آب دریاهای دنیا پنجاه سانتیمتر از سطح فعلی آن بالاتر رود . این مساله مناطق کم ارتفاع و شهرهای ساحلی را دچار مشکلات جدی خواهد کرد . “

لازم به توضیح است که این تیم تحقیقاتی ، اطلاعات به دست آمده خود را در برنامه تحقیقاتی بلند مدتی که طی پانزده سال از سال 1998 تا 2012 با بررسی و تحقیق بر روی این منطقه اجرا شد ،  به دست آورده است . بر اساس یافته های این تیم تحقیقاتی  ، در مدت زمان اشاره شده ،  دیواره یخی لارسن سی ، چهار متر یخ از دست داده که سبب شده تا سطح دیواره آن یک متر کوتاهتر شود .

قابل ذکر است که روند افزایش دمای هوا در شبه جزیره قطب جنوب (Antarctic Peninsula) بسیار شتابناک بوده و این منطقه  یکی از مناطقی است که به سرعت در حال گرم شدن است  و به گفته کارشناسان ، قطب جنوب  پرشتاب ترین روندهای گرمایی را در کره زمین طی می کند . دمای هوای این منطقه در پنجاه سال گذشته ، دو و نیم درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا