10 منطقه پایتخت روی پهنه گسل اصلی واقع شده‌اند

زلزله یکی از مهمترین این مخاطره ها است که اکثر تهرانی ها از وقوع احتمالی آن احساس خطر می کنند. این نگرانی هنگام لرزش‌های گاه وبی گاه این شهر بیشتر هم می‌شود. در سال‌های اخیر برنامه‌های زیادی برای ایمن‌سازی یا شناخت خطرهای زلزله در تهران و سایر کلانشهرهای کشور تهیه شده است. یکی از مهمترین این برنامه ها، تدوین نقشه لرزه ای 354 محله پایتخت است که اخیرا به شهرداری تهران تحویل داده شده است. در این نقشه میزان فاصله یا نزدیکی پلاک‌های ساختمانی به گسل‌های شهر تهران قابل ردیابی است.

تازه‌ترین نقشه گسلی مربوط به ۳۵۴ محله شهر تهران در اولین لایه محدوده سه نوع گسل را مشخص می‌کند. این گسل‌ها براساس دو پارامتر «طول» و «شدت لرزه‌ای ناشی از فعالیت گسل» به سه دسته گسل‌های اصلی، متوسط و فرعی تقسیم‌بندی شده‌اند. عنوان «اصلی» به گسل‌هایی اطلاق می‌شود که طول آنها بیش از ۱۰ کیلومتر باشد و در صورت جابه‌جایی یا لرزش قدرت ایجاد زلزله‌ای به بزرگای ۶ ریشتر و بیشتر را دارند. در محدوده شهر تهران گسل مشا، گسل شمال تهران و گسل ری از جمله گسل‌های اصلی هستند. در عین حال گسل‌های متوسط گسلی هستند که طول آنها بین ۵ تا ۱۰ کیلومتر است و توانایی ایجاد زلزله‌ای به بزرگای حداکثر ۵ ریشتر را دارند و نهایتا، گسل‌های فرعی طولی در حد ۲ تا ۵ کیلومتر و قدرت ایجاد زلزله‌های کوچک‌تر را دارند.

کدام مناطق در محدوده گسل‌های اصلی واقع شده‌اند؟

وجه تمایز نقشه جدید پهنه‌های گسلی شهر تهران نسبت به نقشه‌های قدیمی که محدوده گسل‌های شهر در آن ثبت و نمایش داده شده بود؛ ارایه اطلاعات دقیق و جزئی در سه سطح ناحیه، محله و پلاک‌های ساختمانی از وضعیت لرزه‌ای گسل‌های ۲۲ منطقه شهر تهران است. به این صورت که در قالب این نقشه، مسیر دقیق عبور گسل‌های «اصلی»، «متوسط» و «فرعی» از زیر زمین شهر تهران مشخص شده و موقعیت گسل‌ها بر حسب فاصله یا نزدیکی به پلاک‌های ساختمانی را منتشر کرده است. به عبارت دیگر اطلاعات این نقشه به شهروندان تهرانی این امکان را می‌دهد که وضعیت هر منطقه، ناحیه، محله و حتی پلاک‌های ساختمانی رابه لحاظ آنکه روی پهنه گسلی یا در چه فاصله‌ای از آن قرار دارد توضیح دهد.

موقعیت مکانی سه نوع پهنه‌ گسل اصلی، متوسط و فرعی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با دقتی در حد «تشخیص میزان فاصله پلاک‌های ساختمانی واقع در هر کوچه یا خیابان با پهنه‌های گسلی» نشان می‌دهد ۱۰ منطقه پایتخت- به‌طور خاص نیمه‌شمالی شهر- روی پهنه گسل اصلی واقع است. این نوع پهنه توان لرزه‌زایی با بزرگی بیش از ۶ ریشتر را دارد. در مقابل، بیش از ۵ منطقه در جنوب شهر، عاری از پهنه‌های گسلی است.

همچنین بررسی محتوای نقشه لرزه‌ای ۳۵۴ محله شهر تهران به‌صورت منطقه‌ای مشخص می‌کند: از میان ۲۲ منطقه شهر تهران، ۹ منطقه در محدوده گسل‌های اصلی واقع شده‌اند. به این معنی که پهنه گسل‌های اصلی درون محدوده مناطق یک تا ۵ و ۱۳،۱۵،۱۹،۲۰و۲۲ قرار گرفته است. نکته جالب آنکه از میان این مناطق، گسل‌های اصلی از زیر زمین دو منطقه ۴ و ۵ که به لحاظ فروش و معاملات در صدر تقاضای مصرفی بازار مسکن قرار دارند نیز عبور کرده‌اند. به‌عنوان مثال از ۹ ناحیه واقع در منطقه ۴، نواحی ۳،۷،۸ و ۹ شامل ضلع جنوبی اتوبان بابایی که در سمت غرب به اتوبان صیاد و محدوده پارک جنگلی شیان و در سمت شرق به محدوده حکیمیه و نواحی شمالی محله استخر می‌رسد در پهنه گسل اصلی واقع شده‌اند. در منطقه ۵ نیز وضعیت مشابه است. از مجموع ۷ ناحیه اصلی منطقه پنج، چهار ناحیه شامل یک، ۲،۳ و ۷ در پهنه گسل اصلی واقع شده است. شمال غرب منطقه شهران، نوار جنوبی دانشگاه آزاد و حصارک از جمله این محله‌ها هستند.

خطر در کمین نه منطقه فرسوده

در مقابل مناطقی از شهر تهران نیز هستند که هیچ یک از پهنه‌های گسلی(اصلی-متوسط و فرعی) از محدوده آنها عبور نکرده است. بررسی‌ها از وضعیت قرارگیری پهنه‌های گسلی در محله‌های مختلف شهر تهران حاکی از آن است که ۹ منطقه پایتخت نیز دور از پهنه‌های گسلی هستند. به این معنا که هیچ یک از گسل‌های اصلی، متوسط یا فرعی از مرز این مناطق عبور نکرده است. این مناطق شامل ۸ تا ۱۲، ۱۴ و ۱۶ تا ۱۸ هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مناطق آن است که اگرچه دامنه پهنه‌های گسلی به درون آنها کشیده نشده است اما تمامی این مناطق از جمله مناطق فرسوده شهر تهران محسوب می‌شوند. یعنی بخش عمده‌ای از پلاک‌های ساختمانی موجود در این مناطق دارای سه ویژگی ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری هستند.

واکنش ساختمانی به پهنه‌های گسلی

علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به تدوین نقشه‌های گسلی جدید پایتخت، ارتباط میان مقاومت ساختمان و دوری یا نزدیکی به پهنه‌های گسلی را تشریح کرد و گفت: از آنجاکه گسل‌ها به‌عنوان چشمه مولد زلزله شناخته می‌شوند و با نزدیک شدن به آنها، جنبش و جابه‌جایی زلزله بیشتر احساس می‌شود، حریم گسل‌ها شناسایی و الزامات قانونی ساخت‌وساز در آیین‌نامه ۲۸۰۰ مشخص شده است.

به گفته وی، بر مبنای الزامات تدوین شده در مبحث گسل، ساخت ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌های اصلی(طول این گسل‌ها بیش از ۱۰ کیلومتر است) ممنوع است. ساختمان‌های مهم همچون بیمارستان‌ها، آتش‌نشانی و مدارس، از جمله این ساختمان‌ها هستند که باید پس از وقوع زلزله سرپا بمانند. به جز ساختمان‌های مهم، ساخت و ساز پلاک‌های مسکونی در حریم گسل‌های اصلی نیز باید مطابق با ضوابط ویژه انجام شود. تدوین این ضوابط تا دو ماه آینده نهایی خواهد شد.

این زلزله‌شناس با اشاره به ارتباط سطح امنیت محله‌ها در برابر زلزله و فاصله آنها با پهنه‌های گسلی اظهار کرد: معیار اصلی در این حوزه میزان کیفیت ساختمان‌های موجود در محله است. از آنجاکه موج زلزله از یک گسل آغاز و در سایر نواحی شهری گسترده می‌شود بنابراین ساختمان‌ها و محله‌هایی می‌توانند در برابر زلزله مقاوم باشند که کیفیت ساخت آنها بالا باشد. از این رو، این موضوع که از یک محله پهنه گسلی عبور نکند لزوما به معنای امن بودن آن محله نیست. در این بین بافت‌های خارج از پهنه‌های گسلی که در آنها ساخت وساز با کیفیت بالاتر و با لحاظ ضوابط ایمنی ساخته شده‌اند، امن‌تر از ساختمان‌های متراکم و مرکزی شهر هستند.

وی به برآوردهای انجام شده از میزان مقاومت ساختمان در برابر زلزله اشاره کرد و گفت: این بررسی‌ها مشخص می‌کند در مناطقی همچون ۷، ۸، ۶ و ۱۲ ساختمان‌ها به لحاظ رعایت اصول ایمنی کیفیت لازم را ندارند.

وجود ۳۲۰هزار متر مربع بافت فرسوده در محدوده حریم گسل‌ها

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه از کل ۷۵ کیلومتر حریم گسل‌های شهر تهران و حواشی آن حدود ۵۰ کیلومتر متر آن مربوط به گسل شمال تهران می‌شود، گفت: نتایج مطالعات انجام شده نشان داد حدود ۳۲۰ هزار متر مربع بافت فرسوده در محدوده حریم گسل‌های شهر تهران واقع شده است ضمن آنکه بخش عمده‌ای از پایتخت تحت‌تاثیر این گسل قرار دارد.

به گفته بیت‌اللهی بر اساس مشاهدات میدانی از میزان حریم گسل‌های شهر تهران، بافت‌های فرسوده و اماکن حساس واقع بر گسل‌ها می‌توان گفت تقریبا نیمی از ساختمان‌های موجود در حریم گسل‌های شهر تهران و در بافت‌های ناکارآمد، ساختمان‌های ضعیف و با کیفیت نازل و فاقد سطح مقاومتی لازم در برابر زلزله هستند و از نظر توزیع جغرافیایی (مناطق 22 گانه شهری تهران) ساختمان‌های واقع بر حریم گسل‌های شهر تهران نیز، منطقه یک با حدود 7600 بنا 65 درصد ساختمان‌های موجود در حریم گسل‌ها را در بر گرفته است.

ساخت و ساز بر روی پهنه گسلی ممنوع است

وی با تاکید بر اینکه بر اساس آیین‌نامه 2800 ساخت و ساز بر روی پهنه گسلی ممنوع است، افزود: برای اجرای این بند از آیین‌نامه 2800 نیاز به مشخص کردن پهنه گسلی در شهرها بودیم که این امر مانع از اجرای این مصوبه می‌شد؛ از این رو لازم بود از سوی یک مرجع قانونی این مصوبه ابلاغ می‌شد.

بیت‌اللهی در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای این قانون ساخت و ساز در حرایم گسل‌ها در شهر تهران به طور کل ممنوع می‌شود یا خیر، توضیح داد: از کل 75 کیلومتر حرایم گسل‌های شهر تهران و حواشی آن حدود 50 کیلومتر آن مربوط به گسل شمال تهران می‌شود.

وی با بیان اینکه گسل ری که از جنوب تهران عبور می‌کند، افزود: منطقه 17 شهرداری در پهنه گسلی باریک حدود 200 متر با طول بیش از 10 کیلومتر قرار گرفته است، ولی بخش عمده شهر تهران تحت تاثیر گسل شمال تهران قرار دارد.      

به گفته این محقق زلزله شناسی، گسل شمال تهران گسلی است که از شمال غرب تا شمال شرق تهران کشیده است و از آنجایی که یک گسل معکوس به شمار می‌رود، پهنای گسلی آن وسیع‌تر می‌شود؛ از این رو مساحت زیادی از شهر تهران را در بر گرفته است.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات مسکن با بیان اینکه در کل حریم شهر تهران حدود بیش از 11 هزار ساختمان واقع شده است، یادآور شد: در کل شهر تهران حدود یک میلیون و 100 هزار پلاک وجود دارد که ساختمان‌های مهمی مانند بیمارستان، مدارس و مرکز مدیریت بحران در حرایم گسل‌ها وجود دارد.

بیت‌اللهی در خصوص وضعیت این ساختمان‌ها در حرایم گسل‌ها ‌گفت: به طور مثال اگر در حرایم گسل‌ها ساختمان‌های مهمی مانند انبار سموم و یا مواد آتش‌زا است، به دلیل بالا بودن ریسک آن باید جابه‌جا شوند، ولی برخی از ساختمان‌ها مانند مدارس و بیمارستان‌ها که نمی‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد، در اولویت مقاوم‌سازی قرار می‌گیرند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا