یک کشور دیگر به مبارزه با دخانیات روی آورد

بسیاری از کشورهای دنیا از چند سال قبل مصرف دخانیات در محیط‌های عمومی را ممنوع کرده بودند و این موضوع، یک پدیده جدید نیست. با این وجود سالانه کشورهای جدیدی به این فرایند اضافه می‌شوند که نشان دهنده رویکرد جهانی نسبت به دخانیات و تلاش برای کاهش مصرف جهانی آن است.

آخرین کشوری که به این طرح پیوسته است، کشور ولز در جزیره بریتانیا است. این کشور اعلام کرده است که قانونی را تصویب خواهد کرد که از تابستان اجرا خواهد شد. به موجب این قانون مصرف دخانیات در مناطقی مانند بیمارستان‌ها، مدارس و محیط‌های بازی کودکان ممنوع می‌شود.

این امر به چند دلیل انجام خواهد شد، نخست این که مصرف دخانیات می‌تواند موجب شود که دود دست‌دوم به ریه های افراد غیر سیگاری و کودکان وارد شود و همین موضوع مخاطرات زیستی فراوانی را برای آن‌ها در پی دارد. دومین نکته ذکرشده در زمینه این قانون نیز این است که مصرف دخانیات در مقابل کودکان می‌تواند موجب شود که آن‌ها با مصرف دخانیات کنار آمده و آن را امری طبیعی بدانند. این موضوع می‌تواند موجب شود که آن‌ها پتانسیل بیشتری برای اعتیاد به دخانیات را داشته باشند.

جالب است بدانید که تا به امروز تعداد 129 کشور جهان به سراغ این قانون رفته و مصرف دخانیات را در محیط‌های عمومی ممنوع کرده اند. کشور ما نیز از 10 سال پیش چنین قانونی را تصویب کرده است ولی نوع پیاده‌سازی این قانون به نحوی بوده است که بسیاری از ما از وجود آن ناآگاه هستیم.

مصرف دخانیات یکی از دلایل اصلی سکته‌ها و نارسایی های قلبی و مغزی در جهان است و بدون شک با مبارزه با آن می‌توان شاهد سلامتی بسیار بالاتری برای انسان‌ها بود. از سوی دیگر شرکت های تولید دخانیات به‌اندازه‌ای بزرگ‌شده‌اند که به راحتی نمی‌توان دخانیات را از دنیای پیرامون ما حذف کرد ولی هر شهروندی می‌تواند با مبارزه انفرادی با دخانیات، سهم خود را در این میان ایفا کند.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا