چرا برخی جواهرات و سنگ‌ها گران‌قیمت هستند؟

قطعاً تاکنون همه شما در طول زندگی خود با سنگ‌ها و جواهرات قیمتی و نیمه قیمتی سروکار داشته‌اید و دستکم آن‌ها را در جواهرفروشی‌ها دیده‌اید.

در عمل، بیشتر سنگ‌های  گران‌بها و قیمتی بیشتر بر اساس ارزیابی‌های اقتصادی و اصول زیبایی‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شوند، نه بر اساس خواص معدنی و شیمیایی آن‌ها.

 یکی از متداول‌ترین سؤالات در این زمینه، معیار قیمت‌گذاری این سنگ‌ها بوده و ممکن است برای بسیاری از شما این پرسش مطرح شود که چرا یک سنگ دارای ارزش و قیمتی به‌مراتب بیشتر از سنگ دیگری است. به گفته کارشناسان، ارزش این سنگ‌ها و تعیین قیمت آن‌ها صرفاً بر اساس قراردادهای تجاری و شرایط بازار تعیین‌شده و عموماً دلیل خاصی ندارد.

به گفته ماکس بوئر (Max Bauer) کارشناس و متخصص آلمانی‌تبار سنگ‌های قیمتی، سنگ‌های قیمتی در حقیقت مواد معدنی هستند که در خود ترکیبی از درجات عالی زیبایی داشته و مواردی چون استحکام، دوام و کمیاب بودن بر قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:

 عمده‌ترین این سنگ‌ها عبارت‌اند از: الماس، یاقوت، یاقوت کبود، زمرد سبز. بسیار سخت است که بتوان سنگ‌های قیمتی و باارزش را از سنگ‌های نیمه قیمتی متمایز کرد. سنگ یاقوت ارغوانی از سنگ‌های نیمه قیمتی بوده زیرا متعارف‌تر از اوپال یا سنگ عین الشمس  یا حتی فیروزه بوده و به نظر می‌رسد از استحکام بیشتری نیز برخوردار است. 

در عمل، بیشتر سنگ‌های  گران‌بها و قیمتی بیشتر بر اساس ارزیابی‌های اقتصادی و اصول زیبایی‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شوند، نه بر اساس خواص معدنی و شیمیایی آن‌ها.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: howitworksdaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا