خصوصی کردن پیش دبستانی باعث کاهش نرخ پوشش نوآموزان می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،رضوان حکیم زاده، با بیان اینکه در سال 91-90 با تاکید بر غیردولتی کردن پیش دبستانی شاهد کاهش آمار نوآموزان دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه بودیم، بیان داشت: اکنون 45 درصد از نوآموزان دوره پیش دبستانی در فضاهای مرتبط با مدارس دولتی و حداقل هزینه حضور دارند.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد تغییر رویکردی در اداره پیش دبستانی صورت گرفته و از نظر ساختاری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد با مشکل مواجه خواهیم شد زیرا میانگین سرانه ای که دولت برای این نوآموزان پرداخت می کند 150 هزار تومان است و اگر به بخش خصوصی واگذار شود موسسان غیر دولتی هزینه ای کمتر از 800 هزار تومان دریافت نخواهند کرد و از آنجا که اغلب خانواده ها در مناطق محروم و دوزبانه امکان پرداخت چنین مبلغی را ندارند فرزندانشان از آموزش این دوره بی بهره خواهند شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای بخش خصوصی به صرفه نیست که برای یک نوآموز در منطقه ای روستایی و محروم هزینه کند در حالی که معلمان ما این بچه ها را در کلاس های چند پایه می پذیرند، ادامه داد: اکنون با استفاده از امکانات دولتی، حداکثر بهره برداری برای کیفیت بخشی دوره پیش دبستانی انجام می شود اما اگر قرار به اداره این دوره به شکل غیردولتی باشد قواعد خاص خود را دارد و به شدت مشکل ایجاد می کند.
حکیم زاده با اشاره به اینکه پیش دبستانی مهمترین دوره تربیتی است و اهمیت سرمایه گذاری در آن بسیار بیشتر از دوره های مختلف حتی دوره آموزش عالی است، اظهار داشت: پژوهش های متعددی در حوزه آموزش و اقتصاد آموزش اهمیت دوره پیش دبستانی را به روشنی نشان می دهد.
وی تصریح کرد : با توجه به حمایت دولت تدبیر و امید از ابتدای دولت یازدهم تاکنون نرخ پوشش تحصیلی در این دوره از 38 درصد به بالای 70درصد در کشور رسیده است و این آمار با اختصاص اعتبارات دولتی برای ارائه آموزش های پیش دبستانی در مناطق محروم و روستایی که اجباری است به بالای 90 درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش یکی از مهمترین کلیدهای تحقق عدالت آموزشی و به دنبال آن عدالت اجتماعی در جامعه را برخورداری دانش آموزان مناطق محروم و دو زبانه از فرصت های آموزش پیش دبستانی دانست و ادامه داد: این دوره به لحاظ مهارت های زبان آموزی و یاد گرفتن زبان فارسی بسیار حائز اهمیت است که در نوع خود به انسجام اجتماعی و وحدت ملی کمک می کند.
حکیم زاده عنوان کرد: اگر یک دیدگاه جامع داشته باشیم در می یابیم گسستی بین آموزش های پیش از دبستان و دوره های بعدی نباید وجود داشته باشد و همانگونه که در سند تحول بنیادین اشاره شده باید این دوره به عنوان یک امر حاکمیتی که در سیاست های مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید شده، در نظر گرفته شود.
به گفته وی در سند تحول بنیادین به روشنی اشاره شده که دوره پیش دبستانی به دو شکل دولتی با مشارکت مردم و غیردولتی اداره می شود و اگر حمایت دولت را در بخش پیش دبستانی نداشتیم بسیاری از توفیقاتی که امروز در مناطق محروم و دو زبانه قابل مشاهده است را به دست نمی آوردیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش به پیامدهای واگذاری پیش دبستانی به بخش خصوصی اشاره کرد و یادآورشد: این خطر وجود دارد که اگر پیش دبستانی صرفا خصوصی و غیر دولتی دیده شود ضرر اصلی این اقدام به نوآموزان مناطق محروم و دو زبانه باز می گردد، افرادی که فرصت حضور در مراکز پیش دبستانی و آشنا شدن با زبان فارسی را ازدست می دهند و به دنبال آن این گروه از دانش آموزان زمانی که وارد کلاس اول می شوند در شرایط نابرابر با سایر دانش آموزان قرار می گیرند و موفقیت تحصیلی بعدی آنها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
حکیم زاده با تاکید بر اینکه رابطه مستقیمی بین پوشش پیش دبستانی و توسعه یافتگی وجود دارد، یادآورشد: تمامی کشورهایی که در زمینه شاخص های توسعه در رده بندی جزو کشورهای بالا قرار گرفته اند نرخ پوشش دوره پیش دبستانی برای آنها بالای 90 درصد است.
وی با یادآوری این نکته که سن اجباری آموزش در فرانسه سه سالگی تعیین شده است و بچه ها باید دو سال را در دوره پیش دبستانی بگذرانند، اظهار امیدواری کرد به منظور تحقق عدالت آموزشی در کشور ما نیز این دوره سراسری شده و شرایطی ایجاد شود که از حداکثر حمایت دولتی در این زمینه برخوردار شویم.در سال تحصیلی جاری 968 هزار و 880 نوآموز در دوره پیش دبستانی حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا