راه اندازی فدراسیون روانشناسی ورزشی برای کشور ضروری است

به گزارش ایرنا دکتر کاظم واعظ موسوی دبیرعلمی سومین همایش ملی ورزش و سلامت روانی روز چهارشنبه در نشست خبری این همایش افزود: ما درگذشته درمورد بسیاری از پدیده ها درکشور فدراسیون نداشتیم اما اکنون با توجه به اینکه در دنیا نیز فدراسیونی برای ان تعریف نشده اما در کشور فدراسیون هایی از قبیل فدراسیون بازی های بومی محلی ، ورزش همگانی تشکیل شده است و در مورد بسیاری از ورزش ها فدراسیون داریم، ایجاد فدراسیون روانشناسی ورزشی نیزبرای کشور ضروری است.

واعظ موسوی یادآورشد: به عنوان طراح راه اندازی فدراسیون روانشناسی ورزشی ، این طرح را به وزارت ورزش ارائه کردم که اکنون در این وزارتخانه در حال بررسی است.

وی گفت: در اروپا فدراسیونی به عنوان فدراسیون اروپایی روانشناسی ورزشی وجود دارد، ما نیز به راه اندازی فدراسیون در کشور نیاز داریم .

*** ارایه 89 مقاله روانشناسی ورزشی در قالب سخنرانی و پوستر 

وی یادآورشد: روانشناسی ورزش پیش از اینکه ورزشی باشد، روانشناسی است و مانند بسیاری از حیطه های روانشناسی مودعیانی دارد، در این شاخه برخی از متخصصان روانشناسی را در حیطه انسانی بررسی می کنند و تعدادی دیگر از منظر علوم ورزشی هستند به این موضوع نگاه می کنند.

وی بیان کرد: برگزاری این دو دوره همایش موجب شناخت و همدلی فعالان در این حوزه شده است .

واعظ موسوی با اشاره به اینکه سلامت جسمی و روحی ورزشکاران همیشه در مخاطره است اظهارکرد: سلامت روانی ورزشکاران مانند سلامت جسمی آنها نیز به مراقبت دائمی نیاز دارد که مسوولیت آن بر عهده روانشناسان است.

وی افزود: در همایش ورزش و سلامت روانی ، بهزیستی روانی و سلامت کلی و شادابی ورزشکار محوراصلی برگزاری این همایش است و تنها بهزیستی روانی ورزشکاران المپیکی مد نظرنیست بلکه کسانی هم که به صورت روزانه ورزش می کنند نیز مورد توجه قرار گرفته است.

واعظ موسوی ادامه داد: امسال بیش از 105 مقاله در حیطه سلامت روانی ورزشکاران دریافت شد و از این تعداد 12 مقاله با نظر هیات داوران برای سخنرانی مشخص شدند .

وی یادآور شد: در این همایش پنج سخنران اصلی از فعالان حوزه سلامت کشور در زمینه سلامت روانی ورزش نیز در روز نخست سخنرانی خود را ارائه می کنند.

وی با اشاره به اینکه 77 مقاله به صورت پوستر در این همایش ارایه می شود گفت: روز دوم این همایش به برگزاری کارگاه تخصصی تعلق دارد و دانشجویان و علاقمندان با حیطه سلامت روانی و ورزش آشنا خواهند شد.

*** برگزاری برخی از کارگاه ها برای نخستین بار 

وی یادآور شد: کارگاه روش های سنجش و توان بخشی با رویکرد روانشناسی ، کارگاه آشنایی با پایگاه های اطلاعات علمی ، ژورنال های ISI و همایش های جهانی ورزش ، آموزش آرام سازی در ورزش ، آشنایی با آزمون های مهارتی در ورزش و توسعه مهارت های ذهنی ورزشکاران و تکنیک های روانشناختی مورد استفاده در فوتبال از جمله کارگاه هایی است که برای نخستین بار برگزار می شود.

*** روانشناسی ورزشی در کشور پیشرفت کرده است

واعظ موسوی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه وضعیت روانشناسی ورزشی درکشورافزود: وضعیت فعلی روانشناسی ورزشی درکشورنسبت به 20سال گذشته پیشرفت بسیاری کرده است و قابل مقایسه با گذشته نیست .

وی بیان کرد: اکنون دانشمندان وعلمای ما به نقش روانشناسی درسلامت ورزش واقف شده اند . بیش از 50 فدراسیون ورزشی در کشور داریم که به غیراز تعداد انگشت شمار بقیه فدراسیون های ورزشی حاضربه استفاده از مشاوران ورزشی هستند.

*** راه اندازی و جذب دانشجو در مقطع دکتری روانشناسی ورزشی در دانشگاه تهران 

دکترهادی بهرامی احسان رییس سومین همایش ورزش و سلامت روانی گفت: یکی از دغدغه های همیشگی مسوولان کشور ایجاد نشاط ، شادی و طراوت بوده و هست و شاید ورزش یکی از بهترین و کم هزینه ترین راه هایی باشد که این نشاط را ایجاد کند.

وی بیان کرد: خوشبختانه به لحاظ رشته تحصیلی و علمی ، علم این رشته در کشور وجود دارد اما فدراسیون ها از آن استفاده نمی کنند .

وی بیان کرد : مصوبه راه اندازی رشته روانشناسی ورزشی در مقطع دکتری به تصویب رسیده است و سال آینده در این دانشکده دانشجو جذب خواهد شد .

سومین همایش ملی ورزش و سلامت روانی در روزهای نهم و دهم خرداد ماه سال جاری در دانشکده روانشناسی علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد .
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا