تنها ایده‌ی نوآورانه برای سرمایه گذاری کافی نیست

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، اینکه شخصی ایده‌ی جالبی داشته باشد و کسب‌وکار خود را بر اساس آن بنیان‌گذاری کند بسیار هیجان‌انگیز است. اما هر استارتاپی برای تبدیل شدن به کسب‌وکار جدی نیازمند سرمایه است. این سرمایه یا با قرض گرفتن از طرف آشنایان یا توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین می‌‌شود. واقعیت این است که فرآیند جذب سرمایه آسان نیست و یک سرمایه‌گذار باید به موفقیت ایده‌ی خود باور داشته باشد. درنتیجه اغلب استارتاپ‌ها باید چند ماه روی طرح کسب‌وکار خود کار کنند و برنامه‌ریزی دقیقی برای جذب سرمایه داشته باشند.

این سرمایه‌گذاری اگر به موقع نباشد شانس موفقیت پایین می‌آید و این موضوع نه‌تنها روی روحیه‌ی افراد تیم بلکه روی اعتبار کسب‌وکار نیز تأثیر می‌گذارد. درنتیجه سرمایه‌گذار پیش از هر اقدامی باید مدرک معتبری از موفقیت‌آمیز بودن ایده‌ی خود ارائه دهد. ۶ نشانه‌ای که در ادامه‌ی بررسی می‌کنیم نشان می‌دهند یک کسب‌وکار برای جذب سرمایه آمادگی دارد.

investing

۱- ایده‌ی شما یک نیاز اساسی را برطرف می‌کند

کسب‌وکاری که مشتری نداشته باشد هیچ درآمدی نخواهد داشت. اگر مشتری به محصولی که تولید می‌کنید نیازی نداشته باشد برای آن هزینه نخواهد کرد. درنتیجه استارتاپ نیز درآمدی نخواهد داشت. شاید این موضوع واضح به نظر برسد؛ اما بسیاری از کارآفرینان چنان غرق در ایده‌های بزرگ هستند که شاید اهمیتی برای این مسئله قائل نشوند. درواقع عملکرد ایده در دنیای واقعی را در نظر نمی‌گیرند.

پیش از ورود به فرآیند مالی، مشتری‌های هدف را مشخص و رفتارشان را درک کنید. محصول یا ایده‌ی شما باید طوری طراحی شده باشد که راه حلی برای از بین بردن یکی از مشکلات اساسی مشتری‌ها ارائه دهد. یک کارآفرین پیش از اقدام به جذب سرمایه باید تعریف خوب و کاملی از خدمات خود ارائه دهد، بداند این محصول چگونه کار می‌کند و چگونه قصد دارد آن را به فروش برساند. همچنین باید مشکلات احتمالی بازار را پیش‌بینی کرده و راه حلی برای آن ارائه در نظر گرفته باشد. سپس ارزیابی دقیقی از وضعیت استارتاپ در صنعت مورد نظر باید صورت بگیرد؛ اینکه در چه جایگاهی در بازار قرار می‌گیرد، چگونه همگام با بازار رشد می‌کند و چه وجه تمایزی نسبت به رقبا دارد. همچنین قیمت محصولات باید طوری تعیین شود که اغلب مردم مشکلی بابت خرید آن نداشته باشند.

۲- از کارکرد محصول یا خدمات خود مطمئن هستید

اطمینان از کارکرد محصول یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که هر استارتاپی باید در نظر بگیرد. تعداد کمی از سرمایه‌گذارها تنها روی ایده سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر ایده‌ای کارکرد صحیح نداشته باشد، هرقدر هم جذاب باشد، نظر سرمایه‌گذاران را جلب نخواهد کرد.

یک کسب‌وکار زمانی برای دریافت سرمایه آماده است که مدرک معتبری از کارکرد خود به سرمایه‌گذاران ارائه دهد. این مدرک می‌تواند نمونه‌ی اولیه‌ی یک محصول فیزیکی یا نسخه‌ی اولیه‌ی نرم‌افزار یا وب‌سایت باشد. بنابراین تحقیقات لازم برای اطمینان از صحت کارکرد محصول را انجام دهید و نتیجه‌ی آن را به سرمایه‌گذاران اعلام کنید.

۳- طرح کسب‌وکار یا بیزینس پلن دارید

مدل کسب‌وکار در مورد نحوه‌ی کار آن توضیح می‌دهد و طرح کسب‌وکار دلیل راه‌اندازی آن را شرح می‌دهد. مدل کسب‌وکار بیشتر در مورد جریان درآمدی استارتاپ صحبت می‌کند و طرح کسب‌وکار در مورد نحوه‌ی رسیدن به این جریان توضیح می‌دهد. در این طرح‌ها باید ویژگی‌های تیم رهبری و ساختار کسب‌وکار خود را شرح دهید و بگویید برای رسیدن به جریان درآمدی از چه تجهیزات، چه افرادی و چه روش‌های بازاریابی استفاده می‌کنید. مدل و طرح کسب‌وکار به خودتان و سرمایه‌گذار ثابت می‌کند ایده‌ی کسب‌وکارتان تا چه اندازه عملی است.

۴- برنامه‌ی مالی تنظیم کرده‌اید

مهم نیست دنبال جذب سرمایه‌ی زیادی باشید یا وام اندکی برای کسب‌وکار کوچک خود بخواهید. هر سرمایه‌گذاری می‌خواهد برنامه‌ی مالی استارتاپ و نحوه‌ی خرج شدن سرمایه را بداند. شما به‌عنوان یک کارآفرین باید دقیقا بدانید چه مقدار پول را برای چه کاری نیاز دارید و چگونه از آن استفاده خواهید کرد. این موضوع مخصوصا زمانی کاربرد دارد که دنبال سرمایه‌گذار فرشته یا انجل اینوستور باشید. از آنجایی که این سرمایه‌گذاران پول شخصی خود را روی استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید خیالشان بابت برنامه‌ی مالی، سودآوری و استفاده‌ی صحیح کسب‌وکار از سرمایه راحت باشد.

عدم برنامه‌ریزی مالی یا برنامه‌ریزی مالی ضعیف نمی‌تواند سرمایه‌گذار را ترغیب کند. درنتیجه نقشه‌ی مالی دقیقی تنظیم کنید و در آن توضیح دهید در چه شرایطی هستید. سپس بگویید در یک تا پنج سال آینده چه برنامه‌ای برای رسیدن به نقطه‌ی مورد نظر خود دارید. در این نقشه هزینه‌های کسب‌وکار را با جزئیات کامل عنوان کنید و به‌طور دقیق بگویید برای انجام هر کاری به چه مقدار سرمایه نیاز خواهید داشت.

۵- تیم شایسته‌ای برای رسیدن به اهداف خود دارید

هر کارآفرینی برای تحقق ایده‌ی خود به تیمی از افراد شایسته و حرفه‌ای برای رسیدن به اهداف احتیاج دارد. پیش از هر اقدام مالی نسبت به ساختن تیمی از افراد شایسته برای مدیریت تیم و کسب‌وکار اقدام کنید؛ تیمی که قادر باشد کارهای استارتاپ را در کمترین زمان و به بهترین نحو انجام دهد. اگر تجربه‌ی کافی در هر یک از رشته‌های کاری مورد نیاز ندارید فرد مناسبی را استخدام کنید. قبول کنید که دانش کافی در مورد هر موضوعی ندارید و بهتر است از تجربه‌ی دیگران بهره‌مند شوید.

۶- ثابت کنید برنامه‌ی مشخصی برای خرج سرمایه دارید

شاید هنوز مدرک کافی برای مسئولیت‌پذیری در برابر سرمایه‌ی شرکت نداشته باشید اما باید گزارش کاملی تهیه و اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنید. شاید در مراحل اول نیازها با جذب سرمایه‌ی اندکی از طرف دوستان و آشنایان برطرف شود اما هر کسب‌وکاری برای ادامه‌ی مسیر خود و تبدیل شدن به شرکتی بزرگ، نیاز به سرمایه‌ی بیشتر در سایر مراحل دارد.

به‌عنوان مثال اگر سرمایه‌ای دریافت کرده‌اید قبل از دریافت سرمایه‌ی مجدد باید به آن‌ها نشان دهید که قادر به پرداخت قرض قبلی خود هستید. هر سرمایه‌گذاری اگرچه می‌داند روزی سرمایه‌ی خود را مجدد باز خواهد یافت اما باید بداند این پول عاقلانه مصرف خواهد شد. یکی از بهترین راه‌ها تلاش برای خوش‌حسابی است. اگر قرضی دارید به موقع پرداخت کنید و اعتبار خود را نزد دیگران بالا ببرید. یک سرمایه‌گذار با تحقیق از دیگران و شنیدن نظرهای خوب در مورد شما نسبت به سرمایه‌گذاری تشویق خواهد شد.

گاهی اوقات سخت‌ترین کار برای جذب سرمایه داشتن ایده‌ی نوآورانه نیست. این است که سرمایه‌گذار مطمئن شود کدام ایده ارزش سرمایه‌گذاری دارد. این ۶ مورد کمک می‌کنند دید بهتری نسبت به خودتان و کسب‌وکارتان داشته باشید و ایده‌ی بزرگ خود را به واقعیت تبدیل کنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا