بومی سازی فرهنگ وارداتی براساس نیازهای کشور امکان پذیر است

به گزارش ایرنا دکتر محمدعلی زلفی گل روز چهارشنبه در یک نشست تخصصی در حاشیه چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: امنیت فرهنگی با حفاظت و صیانت از ژنوم فرهنگی امکان پذیر است و به نوعی پیش نیاز امنیت در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی جامعه محسوب می شود.

وی در تعریف ژن فرهنگی گفت: ژن فرهنگی وظیفۀ انتقال یک ارزش، خلق و خو، رسم یا عرف را از نسلی به نسل دیگر بر عهده دارد. برای ایجاد یک رفتار و کنش اجتماعی جدید و یا حذف یک رفتار و کنش اجتماعی قدیمی باید ژن فرهنگی لازم را ایجاد و یا حذف کرد در غیر این صورت اصلاحات فرهنگی جامعه به نتیجۀ مطلوبی نخواهد رسید

وی با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه، مجموعه ای از خلق و خوها، هنجارها، ارزشها و اعتقادات، بایدها، نبایدها، رسم و رسوم آن جامعه محسوب می شود بیان کرد: نقشه مهندسی فرهنگی یک جامعه را می توان شبیه یک پازل تصور کرد که هر رفتار و کنش اجتماعی قطعه ای از آن است؛ در نگاه میکروسکوپی، فرهنگ هر جامعه دارای یک نقشه ژنتیکی (ژنوم) است و هر رفتار و کنش اجتماعی برگرفته از یک ژن فرهنگی است.

استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان اظهار داشت: ژن فرهنگی می تواند برگرفته از کنش هایی هم راستا با فطرت انسانی، غریزی یا شیطانی باشد ،برای دستیابی به تربیت انسان های با تقوا، مدینۀ فاضله و جامعه ای عقلانی، شناسایی و تبیین مهندسی و همچنین ژنوم فرهنگی فطرت بنیان وحیانی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی، اصلاح، پالایش و ژن درمانی رفتارها و کنش های فرهنگی ناشایست برای پیشرفت و داشتن زندگی سالم تر، اجتناب ناپذیر است.

زلفی گل ایمان را یکی از قدرت های ادامه زندگی انسان عنوان کرد و گفت: فقدان ایمان انسان را به پوچی و پوچگرایی هدایت کرده و درهم می شکند، از این رو تقویت ایمان شهروندان هر جامعه و کنترل های درونی توأمان و همراه با اعمال قانون مناسب می تواند در مدیریت فرهنگی جامعه نقش کلیدی را داشته باشد.

استاد دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: از آنجایی که مدارای فرهنگی و نفوذ فرهنگ ها در یکدیگر به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی یک واقعیت بوده و علم و فناوری نوین فرهنگ جدید ایجاد می کند، بومی سازی فرهنگ های وارداتی اجتناب ناپذیر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا