درمان عفونت زخم مزمن پای دیابتی با روش فتودینامیک تراپی در ایران

به گزارش ایرنا از جهاد دانشگاهی، دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید توضیح داد: روش غیرفعال سازی فتودینامیکی برای درمان عفونت های زخم های مزمن و تسریع در روند ترمیم زخم بیماران در مرکز جامع ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به کار گرفته شده که نتایج حاصل از آن در درمان زخم های مقاوم به آنتی بیوتیک ها و کاهش هزینه های بیماران بسیار امیدبخش بوده است.

وی با بیان اینکه عفونت زخم مزمن پای دیابتی یکی از مهمترین عوامل موثر در التیام نیافتن این نوع زخم ها به شمار می رود، افزود: به دلیل عوامل مختلف از جمله نبود خون رسانی مناسب یا اختلال در سیستم دفاعی این بیماران، درمان عفونت این زخم ها میسر نیست و موجب مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک، افزایش مقاومت میکروبی و تحمیل هزینه های بالا به بیماران و نظام سلامت می شود.

جاوید افزود: در سال های اخیر محققان بسیاری از کشورها، درصدد یافتن روش موثری به منظور کاهش مصرف آنتی بیوتیک و مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های مولد عفونت زخم بوده اند. 

وی ادامه داد: غیرفعال سازی فتودینامیکی یا فتودینامیک درمانی، روشی مبتنی بر نور و یک داروی حساس به نور است که در سال های اخیر به عنوان جایگزین درمان عفونت های موضعی از جمله زخم های مزمن مطرح شده است.

به گفته جاوید، محققان مرکز تحقیقات لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران طی 10 سال گذشته با انجام مطالعات بالینی و آزمایشگاهی متعدد سعی کرده اند که روش فتودینامیک درمانی را به عنوان یک روش بی خطر و جایگزین روش های تهاجمی در درمان بیماری های مختلف از جمله بیماری های پوست و مخاط و همچنین به عنوان یک روش ضد میکروبی توسعه دهند.

** کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها و صرفه جویی در هزینه های درمانی مزیت عمده فتودینامیک درمانی

مدیر مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: محققان مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاد دانشگاهی به تازگی با همکاری مرکز جامع ترمیم زخم و پژوهشگران آلمانی توانسته اند روش غیرفعال سازی فتودینامیکی را برای درمان عفونت های زخم های مزمن و تسریع روند ترمیم زخم بیماران معرفی و اجرا کنند. 

جاوید افزود: در این روش از یک داروی حساسگر نوری که به طور انتخابی به باکتری های موجود در زخم متصل می شود در ترکیب با نور لیزر استفاده می شود. مطالعات اولیه حاکی از آن است این روش می تواند به طور موثر و چشمگیری، باکتری های مولد عفونت های زخم های مزمن را مهار کند و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خوراکی را در بیماران کاهش دهد.

وی ادامه داد: همزمان با این مطالعه در ایران، در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس نیز مطالعات مشابهی در حال انجام است که نتایج منتشر شده آن حاکی از پاسخ دهی مناسب و افزایش روند التیام زخم است. 

جاوید خاطرنشان کرد: پژوهشگران بر این باورند که غیرفعال سازی فتودینامیکی می تواند در عصر ظهور باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک، انقلابی در کنترل و درمان عفونت های سطحی ایجاد کند.

جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران روز یکشنبه 27 اردیبهشت ماه، در کارگاه فتودینامیک درمانی که با حضور کارشناسان متخصص آلمانی برگزار شد، داروی جدید کلرین 6 و دستگاه لیزر دایود 665 نانومتری را به منظور فتودینامیک درمانی معرفی کرد و برای اولین بار درمان دو نفر از بیماران مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با این روش آغاز شد.

این دارو و دستگاه جدید با ویژگی پرتوتابی به سیستم های داخلی بدن مانند ریه، سیستم گوارشی و مثانه در درمان توده های سرطانی، ترمیم زخم های پوستی و درمان عفونت های سطحی کاربرد دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا