روبات آمریکائی گنجینه اسپانیائی را در کلمبیا کشف کرد

یک روبات ویژه پژوهش‌های زیردریا موفق به کشف یک کشتی باستانی به قدمت ۳۱۰ سال شد. این کشتی متعلق به کشور اسپانیا بوده و گمان می‌رود گنجینه‌ای به قیمت ۱۷ میلیارد دلار در آن قرار داشته باشد.

محل کشف این کشتی باستانی به‌صورت مخفی مانده و اعلام‌نشده است و به نظر می‌رسد که گروه پژوهشی فوق از سال ۲۰۱۵ محل آن را شناسایی کرده ولی به دلیل مسائل امنیتی این موضوع رسانه‌ای نشده است. گمان می‌رود سن خوزه در سواحل نزدیک به کلمبیا قرار داشته و محموله آن نیز طلا، نقره و فلزات قیمتی به ارزش ۱۷ میلیارد دلار باشد.

 روباتی که کشتی فوق‌الذکر را کشف کرده است، رموس ۶۰۰۰ (Remus 6000) نام داشته و می‌تواند تا عمق حدود ۶٫۵ کیلومتری دریا نفوذ کرده و مجهز به تعداد زیادی حس‌گر و دوربین‌های ویژه است. در این مطالعات، بقایای توپ‌های برنزی کشتی غرق‌شده به‌خوبی در بستر آب‌های دریای کارائیب دیده می‌شود. روی بدنه این توپ‌ها نقش دلفین دیده می‌شود که سمبل حکومت پادشاهی اسپانیا بوده و این کشتی احتمالاً سن خوزه (San Jose) نام دارد که گزارش ناپدید شدن آن حدود ۳۰۰ سال پیش ثبت‌شده بود.

در همین رابطه جف کائلی (Jeff Kaeli) پژوهشگر و مهندس موسسه اقیانوس‌شناسی وودز هول (Woods Hole Oceanographic Institution) اعلام کرد: «وقتی این کشتی را شناسایی کردیم من برای ۱۰ دقیقه تمام درحالی‌که لبخند می‌زدم، نشسته و به آن نگریستم.» گفتنی است زمانی که جف کائلی این کشتی باستانی را شناسایی کرد، وی به‌تنهایی در زیردریایی پژوهشی بوده و هیچ‌کس به همراه وی نبود. وی در این رابطه اعلام کرد: «من یک متخصص باستان‌شناسی زیرآب نیستم اما می‌دانم که توپ‌های جنگی به چه شکلی هستند و در آن لحظه، من تنها کسی بودم که در سراسر جهان از کشف این کشتی غرق‌شده اطلاع دارد.»

به گفته کارشناسان، محل کشف این کشتی باستانی به‌صورت مخفی مانده و اعلام‌نشده است و به نظر می‌رسد که گروه پژوهشی فوق از سال ۲۰۱۵ محل آن را شناسایی کرده ولی به دلیل مسائل امنیتی این موضوع رسانه‌ای نشده است. گمان می‌رود سن خوزه در سواحل نزدیک به کلمبیا قرار داشته و محموله آن نیز طلا، نقره و فلزات قیمتی به ارزش ۱۷ میلیارد دلار باشد.

بر اساس اطلاعات اعلام‌شده در این رابطه، روبات رموس ۶۰۰ که کنترل و نگهداری آن بر عهده موسسه اقیانوس‌شناسی وود هولز در ماساچوست قرار دارد، این کشتی را در عمق ۶۱۰ متری سطح دریا، کشف کرده است. این روبات زیردریایی به کمک امواج صوتی با طول‌موج بلند (long-range sonar)، بستر دریا را شناسایی و اسکن کرده و از تمامی اشیا و موارد غیرعادی و مشکوک، تصویربرداری می‌کند.

جف کائلی درباره نحوه عملکرد این روبات می‌گوید: «این فناوری مدرن به شما اجازه می‌دهد که به مناطق عمیق و خطرناکی که در حالت عادی دسترسی انسان به آن ممکن نیست، واردشده و این مناطق را بررسی کنید.»

این روبات برای شناسایی مناطق زیرآب از همان روشی استفاده می‌کند که در سال ۲۰۰۹ و پس از سقوط هواپیمای ایرفرانس در برزیل از آن استفاده‌شده بود.

بر اساس متون تاریخی، نیروی دریایی انگلستان در سال ۱۷۰۱ میلادی کشتی سن خوزه را با ۶۰۰ نفر خدمه، غرق کرده و برای تمامی این سال‌ها گنجینه موجود در کشتی در بستر دریا باقی‌مانده بود. در حال حاضر عملیات استخراج بار این کشتی زیر نظر دولت کلمبیا آغازشده و تاکنون میزان زیادی ظروف سرامیکی و فنجان از آن خارج‌شده است.

یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی درباره شرایط موجود اعلام کرد: «همه مردم تنها به بحث گنج موجود در کشتی تمرکز کرده‌اند، درحالی‌که این مجموعه به‌طور کامل و با همه اجزایش یک میراث و گنجینه‌ای فرهنگی محسوب می‌شود. کشتی سن خوزه، بخشی از تاریخ است که داستان‌های ناگفته زیادی برای ما خواهد داشت.»

در حال حاضر تمامی اطلاعات مربوط به این پروژه، به‌صورت کاملاً سری نگهداری شده و هنوز مشخص نیست کدام کشور صاحب اصلی و مالک این گنجینه خواهد بود زیرا کشتی متعلق به اسپانیا بوده، در مرزهای کلمبیا کشف‌شده و کاشفان آن آمریکایی‌ها بودند. البته در حال حاضر اختلاف اصلی بین اسپانیا و کلمبیا بوده و شرکت پژوهشی کاشف این گنجینه اعلام کرده که ما یک مجموعه پژوهشی بوده و گنج یاب نیستیم و به همین دلیل خود را مالک این گنج نمی‌دانیم.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: livescience و cbsnews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا