ز ایده دانشجویان دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد حمایت می‌شود

 دکتر راضیه لک در پانزدهمین همایش مهندسی معدن، افزود: برای اکتشاف مواد معدنی نیاز به لایه‌های اطلاعاتی زیادی چون زمین‌شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک هوایی، نقشه‌های گسل‌ها و چینه‌ها،‌ سازندهایی که در برگیرنده معادن هستند و زمین شناسی زیر سطحی است.

 

وی تولید اطلاعات پایه در حوزه زمین شناسی را از وظایف این سازمان نام برد و با بیان اینکه سازمان زمین شناسی از 58 سال گذشته اقدام به تولید اطلاعات پایه کرده‌ است، خاطر نشان کرد: تا به امروز تنها به اکتشافات مواد معدنی سطحی پرداخته شده و هرگز به اکتشافات عمقی ورود نکردیم؛ از این رو سازمان زمین‌شناسی برنامه‌هایی برای اکتشافات مواد معدنی پنهان و لایه‌های عمیق‌تر زمین با استفاده از فناوری‌های به‌روز دنیا دارد.

لک، استفاده از نقشه‌های ژئوفیزیک هوایی را از جمله فناوری‌های مورد نیاز در این زمینه نام برد و ادامه داد: با استفاده از این فناوری قادریم ذخایر معدنی موجود در لایه‌های زیرین زمین را شناسایی و مناطق امیدبخش را در این حوزه معرفی کنیم؛ از این رو اقدام به انتشار تصاویر ژئوفیزیک هوایی خواهیم کرد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه این تصاویر از طریق پایگاه داده‌های زمین‌شناسی در اختیار فعالان این حوزه قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: در سال‌های اخیر در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت صحبت‌های زیادی شده است و شاهدیم که دانش به‌روز در حوزه معدن و زمین‌شناسی در دانشگاه‌ها متمرکز شده و از سوی دیگر بخش صنعت نیازمند این دانش است و در این راستا اگر از این دانش و همچنین رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد بهره نبریم، این بخش صنعت است که ضرر می‌کند.

وی از برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی برای حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس در صورتی که دانشجویان ایده‌ای در حوزه‌های مربوط داشته باشند، مورد حمایت این سازمان قرار خواهد گرفت.

لک، افزایش سرعت اکتشاف، کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری را از رویکردهای این سازمان در زمینه اکتشاف معادن عنوان کرد و ادامه داد: انتظار داریم در این زمینه‌ها دانشجویان وارد حوزه‌های ساخت و طراحی ‌تجهیزات شوند و ما نیز از این ایده‌ها حمایت خواهیم کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رییس سازمان زمین‌شناسی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر را دانشگاه صنعتی مادر توصیف کرد و خطاب به اساتید درخواست کرد تا زمان بیشتری را برای رسیدگی به امور پژوهشی دانشجویان اختصاص دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا