مقابله با یکی از دلایل اصلی مرگ

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، بیماری‌های قلبی بیشتر از هر عامل دیگری مردم را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشد. بیش از ۱۷ میلیون نفر از افراد در اثر بیماری‌های قلبی عروقی از جمله حمله‌ی قلبی، جان خود را از دست می‌دهند. تغییر بعضی از عادت‌های افراد که آن‌ها را به‌سوی مرگ سوق می‌دهد، کار دشواری است. با این حال، پژوهشگران از تشویق مردم به ورزش و مصرف بیشتر سبزیجات دست برنمی‌دارند. سر به نیست کردن یکی از عوامل اصلی این مرگ‌ها می‌تواند ادامه‌ی مسیر را ساده‌تر کند: چربی‌های ترانس یا همان اسیدهای چرب ترانس.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، استفاده از چربی‌های ترانس منجر به ابتلای سالانه‌ی ۵۰۰ هزار نفر به بیماری‌های قلبی می‌شود. چربی‌های ترانس در محصولاتی مانند غذاهای سرخ‌شده و اسنک‌ها وجود دارد و سطح کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد. در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت و دولت‌های سراسر دنیا سعی درسرکوب کردن این چربی‌ها دارند! سازمان بهداشت جهانی به‌تازگی از دولت‌ها درخواست کرده است تا در عرض پنج سال، تولید چربی‌های ترانس صنعتی را ممنوع اعلام کند. دکتر تام فریدن، رییس سابق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در بیانیه‌‌ی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد:

چربی‌های ترانس، مواد شیمیایی سمی و غیر ضروری هستند و هیچ دلیلی ندارد که مردم جهان از این ترکیب استفاده کنند.

روند افزایش و کاهش چربی‌های ترانس

چربی‌های مصنوعی ترانس برای اولین بار در اوایل قرن بیستم تولید شدند. در آن زمان، تولیدکنندگان صنعتی متوجه شدند که می‌توانند روغن‌های هیدروژنه را جایگزین کره‌ کنند. زیرا این روغن‌ها عمر طولانی‌تری دارند. در دهه‌ی ۱۹۵۰، مردم نسبت به اثرات بالقوه‌ی چربی‌های اشباع ابراز نگرانی کردند؛ بنابراین تولیدکنندگان مواد غذایی شروع به تبلیغ محصولاتی مانند مارگارین یا کریسکو کردند که چربی آن‌ها به جای روغن‌های اشباع از روغن‌های هیدروژنه تامین می‌شد.

 اما جایگزین کردن چربی‌های اشباع با روغن‌های هیدروژنه ایده‌ی خوبی نبود. این محصولات سطح LDL یا همان کلسترول بد خون را افزایش و سطح HDL یا کلسترل خوب بدن را کاهش می‌دادند. این در حالی بود که افزایش کلسترول بد خون، خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. به‌طور کلی، رژيم‌های غذایی حاوی این نوع چربی‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۲۱ درصد و خطر مرگ‌‌ومیر را تا ۲۸ درصد افزایش می‌دهد. ضمن این که مصرف چربی‌های ترانس می‌تواند باعث ابتلا به دیابت نوع ۲ شود.

چربی های ترانس و بیماری های قلبی

پژوهشگران از نتایج کالبد شکافی‌های اواخر دهه‌ی ۵۰ متوجه شدند که انباشتگی این چربی‌ها در بدن می‌تواند خطرناک باشد. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۸۰، گروهی از پژوهشگران بهداشت به این نتیجه رسیدند که این چربی‌ها خطر ابتلا به بعضی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. هر چند که صنایع غذایی در آن زمان اقدام به سرکوب این نتایج می‌کردند. در دهه‌ی ۱۹۹۰، نتایج چندین مطالعه‌ی برجسته و مطرح نشان داد که ارتباطی به‌شدت قوی بین مصرف این محصولات غذایی و افزایش خطر بیماری وجود دارد.

گسترش ممنوعیت‌ چربی‌های ترانس در جهان

در سال ۲۰۰۱، شورای تغذیه‌ی کشور دانمارک به دولت پیشنهاد داد تا به‌منظور بهبود سلامت قلب و عروق، مصرف چربی‌های ترانس را محدود کند. در سال ۲۰۰۳، قانونی در دانمارک تصویب شد که مقدار این چربی‌ها را در محصولات غذایی محدود کرد؛ این اقدام دانمارک موثر واقع شد و نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی در این کشور روند رو به کاهش سریعی پیدا کرد.

سایر کشورهای اروپایی راه دانمارک را در پیش گرفتند. در سال ۲۰۰۶، نیویورک هم قانونی را در خصوص چربی‌های ترانس تصویب کرد و در تابستان ۲۰۰۸ این نوع چربی از محصولات غذایی این منطقه حذف شد. در نهایت این اقدام جواب داد؛ طی مقاله‌ای که در سال گذشته در ژورنال پزشکی American Medical Association Cardiology منتشر شد، آمار ابتلا به حمله‌ی قلبی کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

چربی‌های ترانس به‌طور معمول در سراسر کشورهای آسیای جنوبی و آفریقا فروخته می‌شوند. زیرا در این مناطق قوانین از فشار تولیدکنندگان ضعیف‌تر بوده و همین مسئله موجب پابرجا ماندن روغن‌های هیدروژنه در صنایع غذایی این کشورها شده است؛ البته سیاست جدید سازمان بهداشت جهانی هم نمی‌تواند مصرف چربی‌های ترانس را در این کشورها ممنوع کند. اما این امید وجود دارد که دستورالعمل‌های این سازمان بتواند دولت‌ها را در تصویب ممنوعیت استفاده از این چربی‌ها تشویق کند.

به‌گفته سازمان جهانی بهداشت، تولیدکنندگان مواد غذایی چندملیتی که چربی‌های ترانس را از محصولات خود حذف کرده‌اند، می‌توانند به تولیدکنندگان محلی کمک کنند تا روغن‌های سالم‌تری را جایگرین این نوع چربی‌های مضر کنند. این احتمال وجود دارد تا ظرف پنج سال آینده، استفاده از این ماده‌ی سمی و خطرناک متوقف شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا