عبارت شیطان نباشید از منشور اخلاقی گوکل حذف شد

به گزارش سیناپرس به نقل از دیجیاتو،در ۱۸ سال گذشته، این غول فناوری ساکن سیلیکون ولی برای آنکه به کارکنانش نشان دهد باید درستکاری را سرلوحه فعالیت هایشان قرار دهند منشور اخلاقی خود را به این جمله مزین کرده بود: شیطان نباشید.

حالا با استناد به گزارشی که نشریه گیزمودو منتشر کرده گوگل در بروز رسانی تازه منشور اخلاقی خود صرفا اشاره ای کوتاه به این عبارت کرده حال آنکه در نسخه های قبلی به تفصیل در چندین پاراگراف به آن پرداخته بود. از همین رو برخی حالا مدعی شده اند که غول جستجوگر احتمالا تغییراتی را در فعالیت های خود داده است.

عبارت «شیطان نباشید» نخستین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی به منشور اخلاقی گوگل اضافه شد و در طول این ۱۸ سال لری پیج و سرگئی برین به شدت به این مساله باور داشتند. جالب است بدانید نسخه ای از این عبارت همچنین به عنوان پسورد وای فای برای سرویس هایی در نظر گرفته شده بود که کارکنان گوگل را به مقر اصلی آن در مانتین ویو می بردند.

حالا اما این تاکید و توجه زیاد جای خود را به یک جمله در انتهای منشور اخلاقی گوگل داده؛ اقدامی که شگفتی بسیاری را بر انگیخته است.

در مرام نامه این شرکت می خوانیم:

گوگل امیدوار است که متفاوت از دیگران باشد. نمی شود هر سناریوی اخلاقی که ممکن است در این مسیر با آن روبرو شویم را با تمام جزئیات تبیین کنیم. در مقابل ما ترجیح می دهیم به قضاوت های خوب یکدیگر تکیه کنیم تا به سطح بالایی از یکپارچگی برای خود و سازمان مطبوع مان دست پیدا کنیم. انتظارمان این است که تمام کارکنان مسیر مناسب را از طریق این نامه و روح این قانون پیدا کنند. گاهی اوقات اما پیدا کردن راه درست کار چندان ساده ای نیست. شیطان نباشید و اگر با مساله ای روبرو شدید که به باورتان درست نیست اعتراض کنید.

در صفحه مربوط به منشور اخلاقی گوگل همچنین اشاره شده که آخرین به روز رسانی در تاریخ ۲۱ آوریل انجام شده.

با این حال اما بسیاری باور دارند که سال ها پیش گوگل شروع به فاصله گرفتن از این باور کرده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، این شرکت اعلام کرد که تحت نام یک کمپانی مادر جدید به نام آلفابت به فعالیتش ادامه می دهد. شرکتی که حالا ناظر بر کلیه فعالیت های گوگل و دیگر شرکت های تابعه آن از جمله Waymo (فعال در زمینه توسعه ماشین های خودران)، واحد هوش مصنوعی دپ مایند و آزمایشگاه اکس است.

در ادامه نیز گوگل تاکید بیشتر را روی عبارت «کار درست را انجام دهید» قرار داد و به تدریج از «شیطان نباشید» فاصله گرفت.

منشور اخلاقی این شرکت کارکنان را به «انجام کار درست» و احترام به یکدیگر تشویق میکند و خبری از عبارت شیطان نباشید در آن نیست. اما همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم بعد از به روز رسانی منشور اخلاقی گوگل بسیاری به این اقدام اعتراض کردند و مجددا جنجال های خبری ایجاد شده در رابطه با همکاری این شرکت با پنتاگون را خاطر نشان کردند. ماه گذشته بالغ بر ۳۰۰ کارمند گوگل نامه ای سرگشاده را منتشر کرده و در آن از ساندار پیچای مدیرعامل این کمپانی درخواست کردند که پروژه جنجالی Maven را پایان دهد. آنها که در نامه خود از این توافق با نام تجارت جنگ یاد کرده بودند از پیچای خواستند که بی درنگ این پروژه را لغو نماید.

در مورد پروژه مذکور هم باید بگوییم که چندماه پیش مشخص شد گوگل امکانی را برای پنتاگون فراهم آورده تا از برخی تکنولوژی های مبتنی بر هوش مصنوعی آن برای تحلیل تصاویر ضبط شده با پهپاد کمک بگیرد.

کارکنان گوگل اما بلافاصله بعد از اطلاع از این ماجرا خشمگین شدند و با انتشار این نامه سرگشاده خشم خود را به مقامات شرکت گوشزد کردند.

پروژه Maven به استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی گوگل برای تحلیل ویدیوهای مراقبتی اشاره دارد که با هدف کشف الگوهای مختلف و تحلیل هوشمند داده های نظامی کلید خورده است. کار روی این پروژه نیز از آوریل گذشته با همکاری موسسات آکادمیک و شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی نظیر انویدیا کلید خورد.

گوگل اما در واکنش به اعتراضات اعلام کرد که نرم افزار TensorFlow صرفا برای مصارف غیرتهاجمی از جمله تشخیص اشیاء آن هم برای اطلاعات محرمانه مورد استفاده قرار می گیرد. دایان گرین مدیرعامل این شرکت نیز اخیرا به کارکنانش گفته که تکنولوژی مورد بحث نه برای کنترل و نه به پرواز درآوردن پهپادها مورد استفاده قرار می گیرد و قرار نیست از آن برای کاربرد سلاح استفاده گردد.

با این حال اما به نظر نمی آید که این توضیحات برای کارکنان گوگل قانع کننده باشد چراکه آنها نتنها از پیچای خواسته اند توافقش با پنتاگون را کنار بگذارد بلکه خواهان تدوین سیاست تازه ای شده اند که جلوی هرگونه مراوده و قرارداد نظامی گوگل را بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا