تأثیر دیپلماسی علم و فناوری بر سیاست خارجی کشور

دکتر کمال خرازی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تاثیر دیپلماسی علم و فناوری در روابط سیاست خارجی، تاثیری متقابل است، گفت: این تاثیرات می تواند هم در معرفی توان علمی و فناوری کشور به کشورهای دیگر و هم استفاده از دستاوردهای آنها و انتقال دانش به ایران موثر باشد.

وی افزود: از سوی دیگر کشورمان می تواند از نظر تجاری محصولات مبتنی بر فناوری های ایرانی را به سایر کشورها از طریق برگزاری نمایشگاه هایی مانند کتاب، معرفی کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور گفت: ابتدا باید فعالیت تربیتی را از دوران کودکی آغاز کرد تا در آینده کودک با کتاب انس پیدا کند متاسفانه در این بخش خیلی نقص داریم به طوری که فرزندان ما از کودکی کتابخوان بار نمی آوریم.

وی توسعه کتابخانه های محلی و مدرسه ای را یکی از راهکارهای علاقمند کردن کودکان به کتاب عنوان کرد و افزود: همچنین توسعه کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند نقش موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی ایفا کند و در این زمینه برگزاری نمایشگاه های کتاب می تواند وسیله ای برای افزاش علاقمندی جوانان به کتاب باشد.

دکتر خرازی تاکید کرد: البته قیمت کتاب و عرضه آن نیز یک عامل بسیار مهم در این زمینه است.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر علت موفق نبودن ادبیات غنی ایران درجهان برخلاف سینمای ایران گفت: درست ترجمه و عرضه نشدن ادبیات ایران به زبان های دیگران یکی از علت های موثر در جهانی نشدن ادبیات ایران است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین ادامه داد: ما به جهت فرهنگی غنی هستیم اما متاسفانه در عرضه این فرهنگ غنی چه در ترجمه کتاب و جه در معرفی آثار مهم ایران در دانشگاه ها و محافل مختلف بسیار ضعیف هستیم.

 دکتر خرازی با بیان مثالی افزود: آثار مولانا در یک بازه زمانی در آمریکا جزء پرفروش ترین کتاب ها محسوب می شد این در حالی است که ما در عرضه این کتاب دخالتی نداشتیم بلکه خود آن ها به  این گنجینه با ارزش واقف بودند.

وی تاکید کرد: اگر ما همت کنیم و این آثار غنی را به درستی عرضه کنیم دامنه این بهره برداری خیلی وسیع خواهد شد.

 رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در گسترش علم و فناوری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه حرکت بسیار خوب و هدفمندی در جهت پیشرفت علم و فناوری ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گرفته است.

دکتر کمال خرازی در پایان گفت: ستادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان محیط های کوچک و مشوقی هستند که می تواند به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و محققینی که در این حوزه های خاص فناوری های نوین شرکت دارند، کمک بسزایی کند و امیدواریم این حرکت بسیار مثبت شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان ادامه داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا