10 درصد تنوع زیستی کشور در معرض آسیب پذیری قرار دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،اعظم خوش خلق سیما روز سه شنبه در همایش روز جهانی تنوع زیستی افزود: اما اگر طراحی خوبی از فناوری های نو داشته باشیم و بنابر هدفمان آنها را اهلی سازی کنیم می توانیم بر بخش کشاورزی و حفظ ذخایر ژنتیک خود هم از نظر گیاهی و هم جانوری کمک کنیم.

 فناوری های نوین ذخایر ژنتیک کشور را نجات می دهد
وی گفت: فردی که حرف از فناورهای نو می زند را هیچ وقت در مقابل تنوع زیستی قرار ندهید زیرا این فناوری های نو است که می تواند ذخایر ژنتیک کشور را نجات دهد و حفظ کند.
خوش خلق سیما با اشاره به افزایش جمیعت جهان افزود: تاثیر کنترل جمعیت بر تنوع زیستی بسیار زیاد است، برآوردها نشان می دهد تا سال 2050 حدود 30 تا 35 درصد بر جمعیت جهان افزوده می شود.
وی ادامه داد: جهان هم برای اینکه بتواند امنیت غذایی این جمعیت را تامین کند باید 60 درصد افزایش تولیدات کشاورزی داشته باشد، هر چه هم پیش می رویم افراد پیر افزایش و جوانان کاهش می یابد این به آن معنا است که نیروی تولید کاهش می یابد که می تواند بر شهر نشینی هم تاثیر بگذارد.
مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دراین شرایط کشورهای پیشرفته از درآمد ناخالص ملی خود سرمایه گذاری می کنند اما کشورهایی مانند ایران که بر نفت متکی هستند کاری نمی کنند.
خوش خلق سیما افزود: با افزایش جمعیت باید 100 میلیون هکتار عرصه های کشاورزی دنیا افزایش یابد، کشورهای اروپایی از سال 1990 تا 2000 تا حدودی وارد این عرصه شدند اما کم کم آنرا کاهش دادند ، در کشورهای اروپایی رشد تجاوز به عرصه های طبیعی بالا بود اما برخی از همین کشورها هم توانستند آنرا کنترل کنند.
وی اظهار داشت: علاوه بر افزایش جمعیت، تغییر اقلیم نیز موجب از بین رفتن تالاب ها و جنگل ها شده است بر این اساس عرصه های طبیعی دچار مشکل می شوند که بر روی تولید غذا تاثیر می گذارند.
مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر نتوانیم این چالش ها را مدیریت کنیم دچار مشکل می شویم، نمی توانیم برای کشاورزی افزایش سطح زیر کشت داشته باشیم اما یک راهکار وجود دارد و اینکه بیاییم ذخایر خود را شناسایی، حفظ و صحیح بهره برداری کنیم که این کار با کمک فناوری های نو امکان پذیر است.
خوش خلق سیما گفت: می توان با تهیه کیت های تشخیصی مولکولی ذخایر زیستی خود را حفظ کنیم و آنها را به عنوان گونه های آندمیک برای آیندگان حفظ کنیم که برای این کار باید زیرساخت های کشور توسعه یابد و با تهیه داده ها این زیر ساخت ها را غنی کنیم که متاسفانه در کشور ما هنوز چنین چیزی وجود ندارد. البته برخی موسسات کارهایی را آغاز کرده اند.
وی افزود: مابرای رفع نیاز خود کلزا یا روغن کلزا وارد می کنیم در حالی که گونه اندمیک گیاه گلرنگ که مشابه کلزا است در کشور وجود دارد که باید با کمک فناوری توانایی این گیاه را بالا ببریم تا قابل رقابت با گونه های جهانی باشد.
مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه به وسیله بانک های ژن می توانیم ثروت ذخایر ژنتیک خود را حفظ کنیم گفت: دنیا بانک ژن «قیامت» تاسیس کرده تا ذخایر توارثی خود را برای نسل های آینده حفظ کند.
در پایان مراسم از برگزیدگان حوزه تنوع زیستی معرفی و تقدیر شدند.22 می مصادف با اول خرداد ماه روز جهانی تنوع زیستی است و شعار امسال این روز ' 25 سال حفاظت از حیات کره زمین' تعیین شده است.
مراسم روز جهانی تنوع زیستی امروز با حضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد علی کیخا عضو شورای عالی آب و نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا