فعالیت مغز خلبانان اندازه گیری می شود

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایرنا، محققان برای انجام این کار از فناوری فناوری طیف نگاری (fNIRS) بهره گرفتند که در قالب یک ابزار پوشیدنی روی پیشانی کاربر قرار می گیرد و امکان ثبت فعالیت مغزی وی را در حالی که قادر است آزادانه حرکت کرده و جابه جا شود، فراهم می کند.

این سیستم از طریق نظارت بر سطح اکسیژن خون در قشر جلویی مغز عمل می کند. این قشر در بخش زیرین پیشانی قرار دارد و در عملکردهای شناختی از جمله حل مساله، حافظه، تصمیم گیری و کنترل تکانه تاثیر دارد. با وجود این، با افزایش مهارت شخص، انجام این امور به بخش های دیگر مغز منتقل شده و منابع ارزشمند قشر جلویی را برای انجام اموری مانند تصمیم گیری سریع آزاد می کنند.
نکته قابل توجه این است که اکنون محققان می توانند فعالیت این بخش از مغز را اندازه گیری کنند و امیدوارند روزی خود هواپیما بتواند از وضعیت شناختی و احساسی خلبان کسب اطلاع کرده و عملکرد خود را با آن تنظیم کند.
برای اجرای این ایده، محققان 28 خلبان را در دو گروه قرار دادند. گروه اول یک هواپیمای واقعی را به پرواز درآوردند و گروه دوم از یک شبیه ساز پرواز استفاده کردند. در هردو گروه، فعالیت مغزی خلبانان اندازه گیری شد و آن ها در شرایط پرواز، مجموعه ای از دستورالعمل های کنترل ترافیک هوایی با سطوح دشواری مختلف را به خاطر سپردند.
در نتیجه این آزمایش مشخص شد خلبانانی که شرایط پرواز واقعی را تجربه می کنند، هنگام انجام وظایف دشوارتر دچار خطاهای بیشتری شده و بخش قدامی قشر جلوی مغز آن ها فعالیت بیشتری دارد.
همچنین مشخص شد اندازه گیری فعالیت مغزی در آزمایشگاه کافی نیست و باید تحقیقات بیشتری در محیط و شرایط واقعی انجام پذیرد.
به اعتقاد محققان درک بهتر فرآیندهای شناختی موثر در تعامل خلبان و هواپیما امکان شبیه سازی دقیق تر و افزایش امنیت پرواز را فراهم می کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا