باید با تکیه بر تمدن و تفکر اسلامی پیشرفت کنیم

دکتر مهدی گلشنی روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار هفتمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت و چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در کتابخانه ملی با بیان اینکه شعیه واهل سنت بر علم تاکید دارند افزود: شکوفایی علمی و رواج جریان علمی در دوره هایی از تاریخ در ایران رواج داشت که تضارب علمی حاکم بود و از طرفی دانشمندان اسلامی به دنبال استدلال بودند وهیچ اصل علمی را بدون استدلال قبول نمی کردند.

گلشنی دیگر ویژگی های تمدن اسلامی و ایرانی در حوزه علمی را جامع نگری عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروز ما تنها به تحصیل مشغول شده ایم و به گفته یکی از فیزیک دانان قرن حاضر باید برعینک تحصیل خود چیره شویم ؛ امروزه در دانشگاه ام آی تی بزرگترین دانشگاه مهندسی آمریکا فلسفه تدریس می شود درحالی که در کشور برای ارایه دورس فلسفی درمحیط دانشگا ه های فنی با مشکل مواجه هستیم .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دربخشی دیگری از سخنانش با تاکید برلزوم برداشتن چالش های پیشرفت علمی درکشور و حاکمیت جهان بینی اسلامی گفت: این امر به معنای تعطیل کردن آزمایشگاه ها و نفع نظریه پردازی نیست بلکه باید جهان بینی اسلامی را در محیط علمی جلو ببریم.

گلشنی با تاکید بر پیروی از جهان بینی اسلامی در مقابل جهان بینی مادی گفت : جهان بینی مادی که مسیر راه علم جدید را مشخص می کند منکر وجود خدا است و وجود را تنها به حضور ماده ممکن می داند. علم جدید مسوولیت انسان را منکر شده و از ارزش های انسانی غافل است.
به گفته وی اگر جهان بینی اسلامی حاکم شود ما به هدف خود در بر پایی تمدن اسلامی و گسترش جهان بینی اسلامی دست می یابیم .

*** کیفیت دانشگاه های ما نسبت به 30 سال گذشته افت کرده است

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات حاضر در زمینه پیشرفت های علمی گفت: کیفیت دانشگاه های ما نسبت به 30 سال گذشته افت داشته، چرا که برخی از معیارهای سنجش کیفیت علمی به معیاری کاذب تبدیل شده به طوری که امروزه با افزایش تعداد مقالات علمی تنها تعداد کمی از این مقالات جنبه کاربردی داشته و به حل مشکلات کشور کمک می کند.

وی همچنین برنامه ریزی موجود در آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور را ناقص و ابزاری عنوان کرد و گفت:متاسفانه این نوع سیاستگذاری افراد خلاق تربیت نمی کند.

گلشنی با تاکید بر لزوم تولید علم در راستای رفع نیازهای کشور گفت: اگر در سال های گذشته به خودکفایی و رفع نیازهای کشور توجه کرده بودیم امروز با اعمال تحریم ها تا این حد تحت فشار قرار نمی گرفتیم.

*** خودکفایی باید در اولویت امور باشد

استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه خودکفایی باید در اولویت امور کشور قرار گیرد گفت: مقاله های علمی باید در جهت رفع نیازهای کشور حرکت کند؛ یکی از مشکلات ما این است که در وزارت علوم مجلات علمی و پژوهشی ثبت می شود اما از دانشجویان و استادان انتظار می رود که مقالات علمی آنها حتما در نشریات خارجی منتشر شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای پیشرفت علمی باید به وضعیت معیشت معلمان در آموزش و پرورش و اساتید در دانشگاه ها توجه بیشتری شود گفت: متاسفانه به دلیل عدم توجه به این دو قشر آنها مجبورند برای تامین معیشت خود به شغل دوم روی بیاورند از این رو دولت باید به عنوان یک اولویت به تامین معیشت معلمان و اساتید توجه جدی داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم کاهش تعداد دانشجویان دکتری در کشور گفت: این افزایش خارج از عرف دانشجویان دوره دکتری سبب کاهش کیفیت آموزش ها شده است.

وی افزود: همچنین باید برای گسترش و پیشرفت ها به علوم پایه و علوم انسانی به طور همزمان توجه کرد چرا که علوم پایه، پایه ساز فناوری و علوم انسانی فرهنگ ساز و تمدن ساز است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت شایسته سالاری در تصمیم گیری های کشور گفت: متاسفانه در کشور از نخبگان در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها نظرخواهی نمی شود اما در صورتی که بهره مندی از نظرات نخبگان باعث موفقیت بیشتر در این زمینه می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: متاسفانه عزم لازم برای احیا و توسعه علمی در بین اهل علم و مسوولان آنچنان که باید وجود ندارد و باید در این زمینه تلاش کرد.

چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رویکرد پیشرفت ایران، گذشته، حال و آینده صبح امروز چهارشنبه در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با هدف بهره­ گیری از ظرفیت علمی کشور برای پاسخگویی به برخی پرسش­های بنیادین در حوزه پیشرفت اسلامی ایرانی و کمک به تکمیل بخشی از مدل مفهومی الگوی پیشرفت و رصد فعالیت ­های علمی در موضوع کنفرانس و دستیابی به آخرین یافته­ های پژوهشی ترتیب یافته است.
موج­ آفرینی و جریان­ سازی فکری در حوزه مباحث پیشرفت و ایجاد بستری مناسب برای پژوهشگران این عرصه جهت ارائه نظرات در محیطی عالمانه و نقد و پالایش آنها، فرصت­ سازی برای پژوهشگران جوان به منظور آشنایی با مسائل و موضوعات اساسی حوزه پیشرفت و ارائه گزارش از فعالیت­ های جاری مرکز به جامعه علمی کشور و همفکری برای گام­ های آتی از دیگر اهداف برگزاری این نشست است.

چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت که با حضور 200 نفر از شخصیت های علمی، متخصصان و صاحبنظران برگزار می شود. تعداد 213 مقاله نیز به صورت پوستر در دو روز برگزاری کنفرانس ارائه خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا