وزیر علوم خواستار حمایت بیشتر دولت و مجلس از قطب های علمی کشور شد

 به گزارش ایرنا، محمد فرهادی روز چهارشنبه در پیامی به سومین همایش قطب های علمی کشور در دانشگاه اصفهان افزود: با توجه به جاری بودن فرایند تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه از دولت و مجلس شورای اسلامی می خواهم که این چتر حمایتی را گسترش دهند و اطمینان داشته باشند که توسعه علمی کشور منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می شود.

وی اظهار کرد: دستیابی به دانش نو، شناخت ناشناخته ها، محک زدن نظریه های موجود، ارائه نظریه های جدید و نوآوری در عرصه های مختلف در سایه هم افزایی دانش و تجربیات علمی گروه های هیات علمی در رشته ها و تخصص های مختلف قابل حصول است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: حلقه های علمی شکل گرفته در قطب های علمی، کانون و مرکز مهم و موثر برای برقراری مناسبات و ایجاد هم افزایی اندوخته های دانشی و تجربی بشمار می رود.

فرهادی با تاکید بر ضرورت ارتباط مداوم، موثر و تعامل مثبت و سازنده معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و قطب های علمی افزود: این تعامل و همکاری در تحقق اهداف نظام علم و فناوری کشور آثار مثبتی دارد.

وی از روسای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری نیز خواست با بهره گیری از ظرفیت های قانونی بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه، نهایت کمک را در جهت تقویت قطب های علمی مرتبط بکار گیرند.

وزیر علوم همچنین گفت: از مدیران قطب های علمی انتظار دارم با پرداختن به مباحث علمی و تحقیقاتی برای رسیدن به مرزهای دانش با برنامه ریزی های مناسب و استفاده از همه توانمندی های درون سازمانی و جلب مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی برای مواجهه با چالش های پیش رو، بیش از پیش با حساسیت ویژه نسبت به حل مسائل و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی کشور اقدام کنند.

وی، ایجاد قطب های علمی (Center of Excellence) در مراکز دانشگاهی و علمی معتبر جهان را مسبوق به سابقه دانست و افزود: بخش قابل توجهی از دستاوردهای نوآورانه علمی و فناوری مرهون فعالیت های علمی و تحقیقاتی این مراکز است.

وی با بیان اینکه مقدمات ایجاد قطب های علمی در ایران از اواخر دهه 70 به دنبال اجرای برنامه سوم توسعه با هدف پیشگیری از افزایش فاصله علمی کشور با دنیا شکل گرفت، اظهار کرد: در این ارتباط، روز آمد کردن دانشگاه ها به ویژه قطب های دانشگاهی از نظر دسترسی به اطلاعات علمی جهان، تامین کتب، نشریات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی و شبکه اطلاع رسانی در راهکارهای اجرایی برنامه سوم توسعه قرار گرفت.

فرهادی در این پیام گفت: با توجه به ظرفیت آموزشی و تحقیقاتی و فناوری کشور و آمادگی اعضای هیات علمی برای مشارکت در پیشبرد این برنامه، قطب های علمی با وجود کمبودهای اعتباری زودتر از حد انتظار موجودیت یافت و به بار نشست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: امروز با وجود قطب های علمی متعدد در زمینه های مختلف شاهد بارور شدن نهادهایی هستیم که در آینده نزدیک به چشمه فروزان باروری اندیشه، جستجوگری و نوآوری تبدیل خواهند شد و جایگاه ایران 1404 را به رتبه اول علمی و فناوری در منطقه ارتقا خواهند داد.

وی همچنین از دبیرخانه قطب های علمی کشور خواست تا در شناساندن قطب های علمی دانشگاهی به جامعه به ویژه مخاطبان خاص و برقراری ارتباط و تعامل آنها با بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور اهتمام ورزد.

فرهادی اظهار امیدواری کرد که سومین همایش قطب های علمی کشور بتواند با طرح بی پرده مسائل و مناسبات حاکم بر تاسیس و فعالیت قطب های علمی، تعیین نقاط ضعف و قوت ساختار اداری و اجرایی و ارائه عملکرد واقع بینانه و راهکار برای حل مشکلات پیش رو، زمینه را برای تحقق کامل اهداف تشکیل قطب های علمی فراهم کند.

سومین همایش سراسری قطب های علمی روز چهارشنبه 30 اردیبهشت جاری در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

این همایش با هدف هم افزایی و بهره گیری از توانمندیهای قطب های علمی در حل چالشهای عمده و رفع نیازهای اساسی کشور و با حضور مدیران 154 قطب علمی دانشگاه های کشور برگزار شد.

مسوولان ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اعضای کمیسیون های تخصصی شورای قطب های علمی نیز در این همایش شرکت داشتند.

دو نشست تخصصی با موضوع «قطبهای علمی، تجارب و چالش ها» و «راهکارهای افزایش استفاده از ظرفیت قطب های علمی در صنعت و جامعه» نیز از مهمترین برنامه های همایش است و نتایج این دو نشست تخصصی در سیاست ها و برنامه های آینده قطب های علمی کشور اعمال می شود.

اولین همایش سراسری قطب های علمی توسط دانشگاه تهران و دومین دوره توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

دانشگاه اصفهان با 70 سال قدمت بعنوان یکی از دانشگاههای جامع و برتر کشور دارای حدود 15 هزار دانشجو و 660 عضو هیات علمی است.

اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور با بیش از 150 مرکز آموزش عالی و 330 هزار دانشجوی در حال تحصیل است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا