تشعشعات کیهانی باعث از بین رفتن حافظه فضانوردان می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، این تشعشعات علاوه بر آسیب زدن به حافظه افراد می توانند تاثیرات غیرقابل جبرانی بر اعصاب مغزی افراد بگذارند. حال محققان برای حل این مشکل قرص های مناسبی یافته اند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا می گویند دارویی که با همکاری شرکت Plexxikon تولید کرده اند می تواند مشکلات ایجاد شده در حافظه افراد به دنبال تابش تشعشعات کیهانی را برطرف کند.

آزمایش این دارو بر روی موش ها نشان می دهد که استفاده از آن موجب مصون سازی سلول های عصبی شده و حتی می توان از داروی مذکور برای بازسازی سلول ها و اتصالات عصبی آسیب دیده استفاده کرد. همین امر باعث می شود که التهابات ایجاد شده در اثر تشعشعات یادشده به اختلال در کارکردهای حافظه انسان منجر نشود.

نکته مهم این است که اختلالات حافظه انسان به دنبال قرار گرفتن در معرض تابش اشعه های کیهانی معمولا بلند مدت است و به عنوان مثال در مورد موش های تحت بررسی سه ماه به طول انجامیده است. اما استفاده از قرص های یادشده باعث می شود تا این مشکلات هم به سرعت برطرف شوند. با توجه به برنامه ریزی ناسا برای فرستادن فضانورد به سطح کره مریخ حل این مشکل مهم ضروری بوده است. انتظار می رود در آینده از قرص های مذکور برای کاهش اثرات بیماری آلزایمر هم استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا