نیروگاه تولید انرژی با آلایندگی صفر

شرکت مولد نیروی درکس (Drax) در انگلستان قصد دارد تا به‌نوعی کاری جادویی در علوم را انجام داده و نگرانی‌هایی که درزمینهٔ سوخت مواد چوبی وجود دارد را از بین ببرد. به همین دلیل نیز این شرکت شروع به بررسی یک دوره آزمایشی 400 هزار پوندی کرده است که در آن از یک نوع فرایند جدید جذب کربن استفاده شده است.

جذب کربن را نمی‌توان ایده‌ای جدید دانست ولی انجام دادن آن برای خروجی احتراق مواد و سوخت چوبی را می‌تواند جدید دانست. این امر به این دلیل است که جذب انرژی زیستی کربنی ایجاد شده به‌واسطه این نوع احتراق که به‌واسطه سیستم جدید درکس در حال آزمایش است، می‌تواند از یک ماده حل کننده ویژه استفاده کند که می‌تواند گاز دی‌اکسید کربن را به خودش جذب کند.

به‌این‌ترتیب می‌تواند انتظار داشت که سطح‌های زباله عظیمی از گاز دی‌اکسید کربن جمع شده و در سایت کارگاهی مربوط به باقی بماند ولی این روش در هر شرایطی بهتر از این است که این گازها به‌صورت آزاد به داخل جو راه پیدا کنند. با این شرایط می‌تواند در شرایط مناسب اقدام به دفع این گاز کرد.

شرکت درکس معتقد است که اگر این آزمایش توسط آن‌ها موفقیت‌آمیز باشد آنگاه می‌خواهند این روش را در تمامی ایستگاه‌های کاری خود اعمال کنند. این امر می‌تواند منجر به این شود که تولید انرژی در ژنراتورهای این شرکت با تولید کربن منفی روبرو شود زیرا دی‌اکسید کربنی که توسط خروجی این طرح جذب می‌شود می‌تواند به‌عنوان خوراک ورودی برای درختانی در نظر گرفته شود که چوب موردنیاز برای احتراق را تأمین می‌کنند.

مدیر ارشد اجرایی این شرکت که ویل گاردینر نام دارد دراین‌باره گفت: «ما به‌زودی چهار واحد سوخت زیستی فعال را خواهیم داشت که برای ما فرصتی عالی برای آزمودن فناوری‌های مختلفی را می‌دهند. این امر موجب می‌شود درکس بتواند به نخستین شرکتی در انگلیس و حتی جهان بدل شود که میزان احتراق منفی دارد. این شرکت می‌تواند شروع به کاهش میزان دی‌اکسید کربن پخش شده در جو زمین کند.»

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا